انجام ۷۰۰ مورد کارشناسی معاضدتی درباره سیل شیراز
کد خبر: 3855649
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

انجام ۷۰۰ مورد کارشناسی معاضدتی درباره سیل شیراز

گروه اجتماعی ــ رئیس مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه استان فارس با اشاره به فعالیت كارشناسان این مركز در سیل فروردین‌ ماه سال جاری شیراز گفت: در موضوع سیل ۷۰۰ مورد کارشناسی معاضدتی توسط این مرکز انجام شد.

به گزارش ایكنا از فارس، بهنام نژند، رئیس مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه استان فارس، امروز، ۱۸ آبان در یک نشست خبری گفت: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و تأیید نگهبان در سال ۷۹ تشکیل شد و فعالیت خود را با جذب کارشناس و مشاور قوه قضاییه آغاز کرد.

وی با بیان اینکه رئیس این هیئت با انتصاب از سوی رئیس قوه قضاییه و از بین حقوقدان برجسته کشور تعیین می‌شود، گفت: هیئت مدیره این مرکز در کشور متشکل از حقوقدانانی برجسته و مجرب و توانمند دارای پروانه رسمی است.

نژند با تأکید بر اینکه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، یک نهاد مستقل است، گفت: این نهاد به دلیل نظارت دقیقی که از سوی قوه قضائیه بر آن انجام می‌شود، ضمن استقلال کامل، دارای کمترین میزان انحراف از اهداف تعیین شده بود و از افرادی با دانش و تجربه کافی که موفق به اخذ پروانه و طی مراحل دشوار آزمون‌های کتبی و شفاهی و گزینش شده‌اند تشکیل شده است.

وی با یادآوری اینکه قوه قضائیه تنها بر روند صدور پروانه فعالیت و تمدید آن در امور این مرکز دخالت دارد، گفت: این مرکز و وکلا و کارشناسان رسمی عضو آن از استقلال قانونی و کامل در ارائه نظرات خود برخوردار هستند.

نژند داشتن ۵ سال سابقه کاری، داشتن حداقل مدرک کارشناسی و طی مراحل دشوار گزینش، مصاحبه و حتی مصاحبه‌های روانشناسی را به عنوان مراحل اخذ پروانه و جذب در این مرکز برشمرد و گفت: بعضی از اظهار نظرها پیرامون توانایی علمی و همچنین استقلال این مرکز، نوعی بی انصافی است.

رئیس هیئت مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری قوه قضاییه فارس با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ٥٠٠ کارشناس در ٨٠ رشته در استان مشغول به کار هستند و خدمات کارشناسی به نهادهای مختلف ارائه می‌کنند، افزود: حدود ٩٥ درصد از آرایی که در دادگاه‌ها صادر می‌شود بر اساس نظر کارشناسان است.

وی کارشناسان رسمی دادگستری را به مثابه چراغ روشنگر پرونده‌های قضایی توصیف کرد و گفـت: آموزش یکی از اصول اولویت‌دار در مرکز کارشناسان رسمی دادگستری قوه قضاییه فارس است و از اساتید برجسته برای به روز شدن دانش وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده استفاده می‌شود.

نژند به چرایی وقوع سیل ۵ فروردین شیراز در ابتدای امسال هم اشاره و با بیان اینکه بررسی این موضوع به سه نفر از کارشناسان مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس سپرده شد، گفت: در موضوع سیل ۷۰۰ مورد کارشناسی معاضدتی توسط این مرکز انجام شد.

رئیس هیئت مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری قوه قضاییه فارس همچنین با بیان اینکه صدور پروانه مراحل دشواری دارد که از نقاط قوت نهادهای موازی محسوب می‌شود، گفت: درآمد مرکز از تمدید پروانه‌ها و ٥ درصد از حق‌الزحمه کارشناسان و حق‌الوکاله وکلای عضو تأمین می‌شود.

وی نبود نظارت و پاسخگو نبودن برخی نهادها را یک نقطه ضعف برشمرد و تاکید کرد: تاکنون سابقه نداشته که از سوی ادارات و سازمان‌ها یا افراد حقیقی به یکی از قضات یا وکلا و کارشناسان تاکید شده باشد که فلان نظر را بدهید یا فلان پرونده را قبول کنید یا نکنید.

رئیس هیئت مدیره مرکز کارشناسان قوه قضائیه استان فارس گفت: این مرکز هیچ بودجه‌ و اعتباری از قوه قضائیه دریافت نمی‌کند و در عملکردهای خود کاملاً مستقل اما تحت نظارت بوده است. نظارت و پاسخگو بودن در هر نهاد و سازمانی یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha