لزوم توسعه کتابخانه‌های سیار برای ترویج فرهنگ مطالعه
کد خبر: 3854319
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

لزوم توسعه کتابخانه‌های سیار برای ترویج فرهنگ مطالعه

گروه فرهنگی- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین آحاد و اقشار مختلف مردم باید کتابخانه‌های سیار در استان راه‌اندازی شود.

لزوم توسعه کتابخانه‌های سیار برای ترویج فرهنگ مطالعهبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، صبح امروز، 12 آبان‌ماه در نشست با کارکنان کتابخانه‌های عمومی و کتابداران اردبیل، اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی در ادبیات و رفتار‌های اجتماعی مردم نقش مهمی دارد و برای تحقق این هدف لازم است از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و خانواده‌ها استفاده شود.

وی افزود: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین آحاد و اقشار مختلف مردم باید کتابخانه‌های سیار در استان راه‌اندازی شود.

امام جمعه اردبیل گفت: مساجد استان نیز از ظرفیت خوبی برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین نوجوانان و جوانان برخوردار هستند و باید از این ظرفیت نیز استفاده کرد و در همین راستا آمادگی خود را برای اختصاص بخشی از فضای طبقه دوم مصلای اردبیل برای راه‌اندازی سالن مطالعه اعلام می‌کنیم.

عاملی با اشاره به نقش مهم خانواده‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: به رغم هزینه زیاد خانواده‌ها برای مصارف غیرضروری همانند دکوراسیون و تزیین خانه، باید برای خرید کتاب نیز هزینه کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: کتاب‌های فاخر بسیاری از علمای استان نیازمند تحقیق و پژوهش است که مردم نیز باید با این کتاب‌های ارزشمند آشنا شوند.

پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز در این نشست از فعالیت ۷۹ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان خبر داد و گفت: در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی خدمات کتابخانه‌ای و نشست‌های مختلف فرهنگی و کتابخوانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه برنامه‌های فرهنگی و تکمیل پروژه‌های عمرانی در اولویت برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی است، افزود: زیربنای توسعه فرهنگی در هر جامعه، کتاب و کتاب‌خوانی است و کودکان و نوجوانان به‌عنوان مخاطبان اصلی در کتابخانه‌های عمومی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل کتاب را بهترین گزینه برای تامین سلامت فکری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و تشریح کرد: برنامه‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی با هدف تشویق و ترغیب آحاد و اقشار مختلف مردم به کتاب و کتابخوانی در حال برگزاری است.

رضاقلیزاده با بیان اینکه وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی کتابخانه‌های عمومی در استان پیگیری می‌شود، افزود: کتابخانه مرکزی شهرستان بیله‌سوار ۹۵درصد و کتابخانه عمومی روستای انجیرلو از ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی بیان‌کرد: با تلاش‌های صورت گرفته زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه شهرستان گرمی تامین شده و این کتابخانه توسط بنیاد علوی در گرمی احداث می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها برای کتابخانه‌های عمومی حائز اهمیت است که باید به‌دلیل اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه شهرداری‌ها به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.

رضاقلیزاده تصریح کرد: وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب است، ولی پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در حوزه فرهنگ کشور محسوب می‌شود و به گفته مسئولان فرهنگی دلیل اصلی آن نیز مربوط به گسترش رسانه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها می‌باشد.

انتهای پیام
captcha