ضرورت ترویج شاخصه‌های اسلامی در تلویزیون/ نه‌تنها جای نماز بلکه جای اخلاق هم در فیلم‌ها خالی است
کد خبر: 3852067
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
قره‌شیخ‌لو در گفت‌وگو با ایکنا؛

ضرورت ترویج شاخصه‌های اسلامی در تلویزیون/ نه‌تنها جای نماز بلکه جای اخلاق هم در فیلم‌ها خالی است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: نه‌تنها جای نماز، بلکه جای ترویج اخلاق خوب در ساخت و تولید فیلم‌ها خالی است، در حالی که با استفاده از فیلم و سریال می‌توان شاخصه‌های دینی و قرآنی را که مورد غفلت قرار گرفته‌اند در جامعه نهادینه کرد.

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از روند فیلم‌سازی بدون حضور قرآن گلایه کرد و گفت: در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی معمولاً شاهد تلاوت قرآن نیستیم و نوای قرآن در گورستان شنیده می‌شود.

وی تصریح کرد: تکرار این مسئله ناخودآگاه در ذهن مردم ترسیم‌کننده این مطلب است که فردی از دنیا رفته است، در صورتی‌ که باید برنامه‌ریزی‌ها طوری طراحی شود که در صحنه‌های درجه یک و تأثیرگذار فیلم‌ها و سریال‌ها تلاوت قرآن مشهود باشد و باید به گونه‌ای از آیات استفاده شود که برای مردم جنبه مثبتی داشته باشد. مردم باید بدانند قرآن برای زنده‌ها و زندگی است و استفاده از مضامین الهی در مراحل مختلف می‌تواند راهگشا باشد و زمانی که به مشکل برمی‌خورند از نسخه‌های قرآنی برای رفع مشکل بهره‌گیری کنند.

وی مسلح بودن فیلم‌نامه‌نویسان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان به آموزه‌های کاربردی قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: انتظار حرفه‌ای شدن و حرفه‌ای کار کردن در حوزه قرآن را نداریم اما اگر نویسندگان و دیگر عوامل فیلم‌سازی به آیات کاربردی و مورد استفاده روزانه عموم مسلط باشند، قطعاً بازخورد خوبی را در جامعه شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور ادامه داد: عوامل فیلم‌سازی باید نگاهشان به قرآن عمیق و اثرگذار و گامی برای ایجاد جامعه قرآنی باشد، اما متأسفانه به این نکته دقت نمی‌شود و در سریال‌ها با این موضوع مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود دارا بودن کارشناسان فرهنگی و مذهبی چرا به این امر مهم توجه نمی‌شود؟ اظهار کرد: در تیتراژ آخر هر فیلم یا سریال تلویزیونی نام کارشناسان مذهبی و فرهنگی را مشاهده می‌کنیم و اکثر سریال‌ها مشاور فرهنگی یا دینی دارند، اما ظاهراً این مشاوران نیز حواسشان نیست و از این مهم غفلت کرده‌اند.

قره‌شیخ‌لو اضافه کرد: مشاوران مذهبی باید دقت کنند که صحنه‌ها اثرات مثبت یا منفی خود را روی مخاطب می‌گذارد و جایگاه افرادی که به عنوان مشاوران دینی و فرهنگی در سریال‌ها نقش‌آفرین هستند بسیار مهم است. آنان می‌بایست به جزئیات دقت کنند.

این مقام مسئول بر لزوم توجه کارگردانان به نکات مذهبی و فرایض دینی در فیلم‌ها تأکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر فیلم‌های قرآنی خوبی از سوی کارگردانان بزرگ کشور ساخته شده که نه تنها بازخورد ملی بلکه فراملی و بین‌المللی داشته است. قطعاً این تعداد آثار کافی نیست و انتظار می‌رود در سریال‌های مختلف نمادهای دینی در قالب هنر به مردم نشان داده شود.

قره‌‌شیخ‌لو ابراز کرد: گاه فیلم‌نامه‌نویس برای هنرپیشه تمام جزئیات را کاملاً تعریف می‌کند اما در بازه زمانی یک روزه جای نماز خالی است و در هیچ‌ جای فیلم شاهد نیستیم که بازیگر نماز بخواند. نه تنها جای نماز، بلکه جای اخلاق خوب در ساخت و تولید فیلم‌ها خالی است، در حالی که با استفاده از فیلم و سریال می‌توان شاخصه‌های دینی و قرآنی را که مورد غفلت قرار گرفته در جامعه نهادینه کرد؛ زیرا بسیاری از شاخصه‌های اصلی اسلامی نشان داده نمی‌شوند.

قره‌شیخ‌لو در پایان گفت: جامعه امروز نیاز دارد مبانی الهی و دینی را در قالب هنر آموزش دهد. بنده متخصص کار هنری نیستم، ولی فیلم‌سازان افراد هنرمندی هستند که باید درباره مباحث دینی و قرآنی توجه کنند. آنان قادرند در فیلم‌ها تأثیر نمادها، تکالیف و رفتارهای دینی را به وسیله هنر در چارچوب بهتری به مردم نشان دهند و فیلم‌ها هم جنبه آموزشی و هم الگوبرداری دارند؛ لذا توجه به مبانی دینی و اجرای اخلاق صحیح دینی بسیار ضروری است.

انتهای پیام
captcha