لزوم نیازسنجی در حوزه فعالیت‌های قرآنی/ شکل دینداری دانشجویان تغییر کرده است
کد خبر: 3851867
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
عیسی علیزاده تأکید کرد:

لزوم نیازسنجی در حوزه فعالیت‌های قرآنی/ شکل دینداری دانشجویان تغییر کرده است

گروه فعالیت‌‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی با بیان اینکه علی‌رغم نظر جامعه، که معتقد است دانشجویان ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند، تحقیقات نشان می‌دهد که دانشجویان از جمله اقشاری هستند که بر ارزش‌ها و اصول پایبندند، گفت: واقعیت این است که به خاطر تغییر نگرش افراد جامعه به ویژه دانشجویان شاید شکل دینداری آنان تغییر کرده است.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: اگر بخواهیم در عرصه تقویت فعالیت‌های قرآنی گام برداریم در مرحله نخست باید نیازسنجی در حوزه قرآنی در اولویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم با نگاه دهه‌های 60 و 70 در حوزه قرآن ورود کرده و با همان نگاه مبانی و مفاهیم این مصحف شریف را به نوجوانان و جوانان معرفی کرده و نسل جدید را به آن سمت هدایت کنیم شاید اقدامات صورت گرفته به دلیل بافت دینی جامعه انجام شود اما قطعاً منتج به نتیجه مطلوب نمی‌شود.

علیزاده افزود: زمانی فعالیت‌های قرآنی عمده فعالیت منسجم بخش فرهنگی محسوب می‌شد، آن زمان که هنوز شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آسان به اطلاعات آزاد قرآنی میسر نبود ضرورت تأسیس خبرگزاری تخصصی قرآنی و فعالیت در این حوزه احساس می‌شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: نظر‌سنجی و پیمایش‌ها نشان می‌دهد که نسل جوان صرف‌نظر از اینکه در حوزه اعتقادی و مبانی دینی در چه مرتبه‌ای قرار دارد، به حضور اجتماعی و فعالیت‌های اجتماعی با نگاه کمک به همنوع تمایل دارد.

لزوم تلفیق قرآن و هنر برای ترویج نیکوکاری

علیزاده بر لزوم استفاده از ابزار هنر به معنای عام از جمله هنرهای تجسمی و ... تأکید کرد و افزود: هدف این است که در سازمان فعالیت‌های دانشگاهیان از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کنیم. اگر دانشجویان و هنرمندان علاقه‌مند به این حوزه ایده، خلاقیت و نوآوری دارند، می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند. با وجود طرح‌های موجود چرا ما از قرآن و تلفیق آیات آن با هنر برای ترویج احسان، نیکوکاری و کمک به همنوع استفاده نمی‌کنیم؟

وی ابراز کرد: اگر قشر دانشجو به فعالیت‌های فرهنگی علاقه‌مند است، چرا جاذبه‌های فرهنگی را با آموزه‌های قرآنی بیان نمی‌کنیم؟ جشنواره‌های ادبی - هنری قرآن در سال‌های دور برگزار می‌شد، در حوزه تصویر‌سازی هم فضا‌سازی سوره‌های قرآن از جمله اقدامات است.

شرایط دانشگاه‌ها از شرایط جامعه بهتر است

این مقام مسئول با بیان این نکته که علی‌رغم نظر جامعه، که معتقدند دانشجویان ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند، تحقیقات نشان می‌دهد که دانشجویان از جمله اقشاری هستند که بر ارزش‌ها و اصول پایبند هستند، گفت: واقعیت این است که به خاطر تغییر نگرش افراد جامعه به ویژه دانشجویان شاید شکل دینداری آنان تغییر کرده است ولی این بدان معنا نیست که دانشجویان خصلت‌هایی همچون دروغ، خیانت در امانت و ... را می‌پسندند، اتفاقاً عکس این موضوع است و شرایط دانشگاه در قیاس با شرایط جامعه با وجود برخی آمایش‌ها و پیمایش‌ها بهتر است.

علیزاده لزوم استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود را ضروری تلقی کرد و گفت: اگر بنا باشد ما مسئولان پشت درهای بسته تصمیم‌گیری کنیم و از طرف دیگر دانشجو خودش دنبال رفع نیازهای خویش باشد، قطعاً دچار چالش می‌شویم؛ چراکه هر یک دنبال کار خود می‌روند.

وی بیان کرد: دانشجویان دغدغه‌های جدی دارند و وظیفه ماست که بدانیم برای رفع این دغدغه‌ها چطور از مبانی قرآنی استفاده کرده و برای آنان راهکار بسازیم. اشتغال و ازدواج از محورها و موضوعات مهمی است که از مبانی قرآنی برای حل آن می‌توان کمک گرفت، گرچه یکی از معضلات و مبانی است که ساز و کار اجرایی نداریم.

علیزاده اضافه کرد: هنوز هم اگر اصولی و ساده اما کارشناسی شده به موضوع قرآن بپردازیم مخاطب این احساس را دارد که صادقانه با او صحبت می‌کنیم و کماکان به قرآن علاقه‌مند است.

تقویت ارزش‌های قرآنی جامعه

وی ادامه داد: بدرفتاری‌های برخی بزرگان سیاسی و اتفاقات رخ داده در حوزه اقتصادی و مالی بدبینی ایجاد می‌کند و واقعاً نمی‌توان منکر این مهم شد، بدبینی ممکن است به حوزه‌های دیگری هم ضربه بزند، ولی واقعیت این است که دین به معنای کلی ارزش‌ها در طول سالیان سال مسیر خود را پیدا کرده است و به نظر می‌رسد بهترین سرمایه‌گذاری روی دانشجویان است تا ارزش‌های دینی و قرآنی تقویت شود.

علیزاده بیان کرد: آسیب‌شناسی باید از فعالیت‌ها صورت گرفته و تعدادی از فعالیت‌ها کنار گذاشته شود و تعدادی از فعالیت‌ها هم با ایجاد تغییرات تقویت شوند. برخی دیگر از برنامه‌ها باید با هم تلفیق شوند، در مجموع برنامه‌ریزی دقیق جهت انجام برنامه‌های کاربردی و تأثیرگذار در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های جدید توجه به بُعد اجتماعی و هنری مسئله مدنظر قرار گرفته است، برگزاری جشنواره قرآنی فیلم 114 ثانیه‌ای مبین، استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و هنری، برپایی جشنواره مد و لباس، جشنواره تن‌پوش، جشنواره شعر و ادبی مثل ابن حسام و برپایی جشنواره عاشوراییان مواردی است که دانشجویان به آن توجه ویژه نشان می‌دهند.

معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی در پایان گفت: دوره رویداد‌محوری گذشته است و دانشجو باید بداند طرح و برنامه برای او چه عائداتی دارد و او را چقدر توانمند می‌سازد. امروز عصر ارتباطات و عصر سرعت است و دور ماندن از ابزار امروز پسندیده نیست. توانمندی و خلاقیت اصل است و باید به محور صنایع فرهنگی توجه ویژه شود، صنایع فرهنگی از جمله صنایعی است که باعث می‌شود نگاه به حوزه فرهنگ را که نگاه هزینه‌بری است به تقویت اقتصاد با توجه به فرهنگ تبدیل کرد.

انتهای پیام
captcha