کشورهای خلیج فارس دوستی غیر از ایران ندارند/ تأیید تحرکات جدید در مناسبات ایران و امارات
کد خبر: 3851296
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش ایکنا:

کشورهای خلیج فارس دوستی غیر از ایران ندارند/ تأیید تحرکات جدید در مناسبات ایران و امارات

گروه سیاسی ــ موسوی درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره گشایش در روابط ارزی با ایران و آزادی 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران از سوی امارات، اظهار کرد: بنده تحرکات جدید در مناسبات ایران و امارات متحده عربی را تأیید می‌کنم، اما نمی‌توانم مبلغ و نکته‌ای که شما اشاره کردید را تأیید کنم و اطلاع ویژه‌ای در این زمینه ندارم و باید از خود ایشان در این مورد سؤال کنید.

مسببین حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را مجازات خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، دوشنبه، 29 مهرماه، در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام اربعین اباعبدالله الحسین(ص) اظهار کرد: در روزهای گذشته شاهد برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین در عراق بودیم که نشان‌دهنده عظمت اسلام و برادری دو ملت ایران و عراق است و لازم است در اینجا از دولت و ملت عراق که صمیمانه از زائران امام حسین(ع) پذیرایی کردند و این مراسم در کمال آرامش برگزار شد، قدردانی کنم.

وی با اشاره به برخی از تحولات اخیر در منطقه ادامه داد: ما پویش صلح و امید را توسط ریاست محترم جمهور به کشورهای ذی‌ربط ارسال کردیم و امیدواریم به این پویش بپیوندند تا منطقه‌ای باثبات، امن و عاری از خشونت را شاهد باشیم. همچنین اخیراً حمله به نفتکش ایرانی را در دریای سرخ داشتیم که بررسی‌های همه‌جانبه درباره این اقدام خصمانه که پشتوانه دولتی هم داشته در حال انجام است و گزارش آن را خدمت ملت ایران اعلام و مسببان این حادثه را مجازات خواهیم کرد.

ارسال جزئیات حمله به نفت‌کش به سازمان ملل

موسوی افزود: همچنین گزارشی درباره این حادثه و جزئیات آن را به سازمان ملل دادیم و پیگیری‌های قانونی و حقوقی آن در حال انجام است. تحولات شمال و شرق سوریه را نیز شاهد بودیم که به دلیل حمله ترکیه صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران با این حمله مخالفت کرده و اعلام کرده باید به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت آن کشور احترام گذاشته شود و ملاحظات انسانی نیز رعایت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: همچنین می‌خواهم به سفر روزهای آینده ریاست‌ محترم جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به باکو برای شرکت در اجلاس عدم تعهد اشاره کنم که چهارشنبه و پنج شنبه اجلاس وزرا و جمعه و شنبه اجلاس رؤسای جمهور است. در روزهای آینده فرستاده ویژه دولت چین نیز در تهران حضور پیدا خواهد کرد.

رفع سوءتفاهمات میان ایران و کشورهای منطقه

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره گشایش در روابط ارزی با ایران و آزادی 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران از سوی امارات، اظهار کرد: بنده تحرکات جدید در مناسبات ایران و امارات متحده عربی را تأیید می‌کنم، اما نمی‌توانم مبلغ و نکته‌ای که شما اشاره کردید را تأیید کنم و اطلاع ویژه‌ای در این زمینه ندارم و باید از خود ایشان در این مورد سؤال کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: از هر اقدامی که به کاهش تنش و رفع سوءتفاهمات میان ما و کشورهای منطقه به ویژه امارات متحده عربی کمک کند استقبال می‌کنیم و طرح‌هایی که ارائه کردیم شامل حال این کشور و بقیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌شود. امیدواریم دوستان ما در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به این نتیجه برسند که اگر به دنبال صلح و ثبات و رفاه در منطقه هستند دوستی غیر از ایران نخواهند داشت.

گام چهارم طراحی شده

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره گام چهارم و کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: گام چهارم طراحی شده و سازمان انرژی اتمی هم بخشی از آن را اعلام کرده و مواردی دیگر هم هست که اعلام خواهیم کرد، اما امیدواریم کار به گام چهارم کشیده نشود و شاهد تحرکاتی از جانب کشورهای اروپایی باشیم؛ چراکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی برداشتن گام چهارم را با قاطعیت دارد.

وی سؤال خبرنگاری را درباره حمله ترکیه به سوریه این‌‌گونه پاسخ داد: حاکمیت ملی سوریه باید برای همه کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود و اگر نگرانی‌های امنیتی وجود دارد توافق آدنا، توافق مناسبی برای حل مشکلات است و جمهوری اسلامی ایران هم آمادگی همکاری در این زمینه را دارد. دکتر ظریف در این زمینه هم با برخی همتایان خود در منطقه صحبت کرده‌اند و امیدواریم به راهی باثبات دست پیدا کنیم.

واکنش به نشست امنیتی منامه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به سؤالی درباره کنفرانس امنیتی منامه و حضور هیئتی از رژیم صهیونیستی در آن، تصریح کرد: بسیار جای تأسف دارد که کشور مدعی اسلامیت و عربیت بعد از 70 سال که شاهد جنایات، نسل‌کشی، اشغال و کودک کشی علیه یک کشور مسلمان و عرب بوده‌، دست به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزند.

وی با بیان اینکه اهدافی که برای مقابله با نفوذ ایران اعلام کرده‌اند را غیر واقع‌بینانه می‌دانیم، اظهار کرد: با نفوذ نمی‌توانند مقابله کنند؛ نفوذ یک مقوله معنوی است و نفوذ جمهوری اسلامی ایران تاریخی و قدیمی است و با چنین تحرکات مذبوحانه‌ای نخواهند توانست به اهداف خود آن هم با همکاری و همراهی رژیم غاصب و جنایتکاری همچون رژیم صهیونیستی دست یابند.

طرح فرانسه و ژاپن

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه از طرح فرانسه و ژاپن برای باقی ماندن ایران در برجام پرسید که وی در پاسخ اظهار کرد: فرانسوی‌ها هم قبلا به دنبال این طرح بودند و آن را تا حدودی پیش بردند، اما تاکنون بی‌نتیجه مانده است. طرح مشابهی هم قبلاً از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود و آن‌ها هم می‌توانند در این زمینه کمک کنند و هرچه بوده مربوط به گذشته است و اطلاعات جدیدی در این مورد ندارم.

موسوی درباره برنامه ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت: ترک‌ها می‌توانند در محدوده سرزمینی خودشان پایگاه نظامی داشته باشند، اما ایجاد پایگاه‌های ترکی در خاک سوریه غیرقابل قبول و تعرض به حاکمیت ملی سوریه است.

روابط با اروپا

وی با اشاره به سخنان برخی سیاستمداران انگلیسی در مورد بهبود روابط با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار روابط خوب با اعضای اروپایی برجام بوده است و آن‌ها را ترغیب کرده که به تعهدات خود عمل کنند. عادی‌سازی روابط با ایران هم از تکالیفی است که براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت دارند؛ بنابراین هر اقدامی در این زمینه چه از طرف دولت انگلیس یا سایر دولت‌های اروپایی در راستای تعهداتی است که به جمهوری اسلامی ایران دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که براساس گفته وزیر امور خارجه، آیا امضای آقای اوباما پای برجام وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: گفته‌های ایشان صریح و شفاف بود. ایشان گفتند که اوباما باید تعهد می‌داد که تحریم‌ها برداشته شود و همین کار را کرد و امضا هم داد. آنچه دکتر ظریف درباره عدم خروج آمریکایی‌ها از برجام داشتند به خاطر اطمینانی بود که نسبت به حقوق بین‌الملل داشتند، اما این به معنای اطمینان به آمریکا نیست.

ابعاد امنیتی روح‌الله زم روشن می‌شود

وی درباره تظاهرات اخیر در لبنان گفت: بنا داریم در مسائل داخلی کشور‌ها دخالت نکنیم. طبیعتاً معترضان مطالباتی دارند که دولت لبنان هم در حال برآورده کردن آن است، اما امیدواریم دولت و ملت لبنان بتوانند از این حوادث هم عبور کنند و با همگرایی و هماهنگی همه احزاب و شخصیت‌ها، آرامش به لبنان برگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ به پرسشی درباره سخنان روح‌الله زم مبنی بر اینکه تحت نظارت سرویس‌های امنیتی فرانسه بوده است، تصریح کرد: ابعاد امنیتی این ماجرا در روز‌های آینده بیشتر مشخص خواهد شد. ایشان صراحتاً با سازمان‌های جاسوسی و خرابکار ارتباط داشته و اسناد آن هم موجود است و لذا این فرد صرفاً به خاطر مدیر یک کانال تلگرامی بازداشت نشده است بلکه به علت خرابکار بودن وی بودن و از جمله حوادث سال ۹۶ است.

راه‌حل مشکلات منطقه در لشکرکشی نیست

موسوی درباره سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره حمله به شمال سوریه و کرد‌های این کشور یادآور شد: مواضعمان را اعلام کردیم و براساس آن مواضع پیگیر تحقق اهداف خود هستیم. راه‌حل مشکلات منطقه را در لشکرکشی و اقدامات نظامی نمی‌دانیم و همه نگرانی‌ها باید از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز حل شود. البته اقدامات عملی هم برای توقف خشونت‌ها را انجام داده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کشته شدن برخی زائران ایرانی در تظاهرات در عراق گفت: بنده گزارشی رسمی در این مورد ندیده‌ام. متأسفانه در ایام اربعین حدود ۱۰۴ ایرانی در اثر حوادث گوناگون جان خود را از دست دادند، اما بنده گزارشی رسمی در مورد کشته شدن این افراد در دوران قبل از اربعین ندیده‌ام.

سوءتفاهمات دولت هلند 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات اخیر هلند در قتل دو ایرانی در این کشور اظهار کرد: بنده در این مورد گزارشی رسمی نگرفته‌ام. برخی گزارشات رسانه‌ای است، اما باید به گزارش‌های رسمی که دریافت می‌کنیم اتکا کنیم. دولت هلند براساس برخی سوءتفاهمات و توهمات هرچند وقت یکبار چنین ادعا‌هایی را مطرح می‌کند و این حرف‌ها از نظر ما سندیت ندارد.

موسوی درباره سخنان ظریف مبنی بر آزادی سه تن از ایرانیانی که به علت تحریم‌ها بازداشت شده بودند، اظهار کرد: هر وقت تلاش‌ها به ثمر نشست اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، اما باید دانست این اقدامات گروگان‌گیری و غیرقابل قبول است، چراکه آن‌ها را به اتهاماتی گرفته‌اند که هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد و لذا خواستار آزادی بی‌قید و شرط آن‌ها شدیم.

نگرانی‌های منتقدان FATF از آگاهی نیست

وی درباره مهلت دوباره FATF به ایران گفت: موضوع FATF در ایران علی‌رغم روشنگری‌هایی که انجام شده به خوبی جا نیفتاده و اراده‌ای هم برای حل آن نیست. متصدی اصلی این کار هم در وزارت اقتصاد است، اما نظر وزارت خارجه بار‌ها اعلام شده و نگرانی‌هایی که از سوی برخی منتقدان در این مورد اعلام می‌شود را از روی آگاهی نمی‌دانیم. نظر ما پیوستن به این کنوانسیون‌هایی است که لازم‌الاجرا است و اگر آن‌ها را اجرا نکنیم به خودمان ضرر زده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگرد هالک بانک ترکیه به اتهام دوزدن تحریم‌های ایران، یادآور شد: تحریم‌های آمریکا بی‌قاعده و بدون پشتوانه حقوقی است و صرفاً علیه ما و کشور‌های مستقلی همانند ما انجام می‌شود و این تأسف‌آور است که کشوری به علت همکاری‌های اقتصادی مشروع با کشور دیگر تحریم شود و تروریسم اقتصادی علیه آن‌ها روا داشته شود؛ لذا این اقدام علیه ترکیه هم غیرقانونی و برخلاف اصل تجارت آزاد است.

دست‌گیری ایرانیان در امریکا آدم‌ربایی است

موسوی درباره دستگیری مسعود سلیمانی، محقق ایرانی در آمریکا اظهار کرد: علاوه بر ایشان حدود بیست ایرانی که برای ما عزیز هستند به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و زندانی شده‌اند. این اقدامی غیرانسانی و خلاف مقررات و به معنای آدم‌ربایی است و هیچ محکمه‌ای این اقدامات را تأیید نخواهد کرد. از زمان بازداشت این عزیزان هم رسماً اعتراض کردیم و رایزنی‌ها در این مورد هم ادامه دارد.

وی درباره هشدار‌های اروپا درباره گام چهارم ایران گفت: این مسئله مربوط به چند هفته قبل است و بنده جواب این ادعای گاردین را دادم. جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده که در حال کاهش تعهدات خودمان در مقابل نقض تعهدات آن‌ها هستیم، اما آن‌ها جدی نگرفتند و لذا اقداماتمان را طبق توافق انجام می‌دهیم و آن‌ها حق تهدید ندارند.

میانجی‌گری میان ترکیه و سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده میانجی‌گری میان ترکیه و سوریه است؟ یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز تنش در سوریه نشان داده که خواستار کاهش تنش در منطقه است و بعد از حمله ترکیه به شمال سوریه هم اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و با آن مخالفت کردیم، چراکه تهاجم نظامی را راه‌حل کاهش مشکلات در منطقه نمی‌دانیم و این تلاش‌ها ادامه دارد.

موسوی درباره دیدگاه ایران در مورد اجلاس عدم تعهد گفت: هدف اصلی این اجلاس، نشست سران جنبش عدم تعهد است و جمهوری اسلامی ایران همواره در نشست‌های این جنبش شرکت داشته و خوشحالیم که این نشست در کشور همسایه ما یعنی جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

شرایط جسمی و روحی مسعود سلیمانی

وی درباره شرایط جسمی و روحی مسعود سلیمانی گفت: متأسفانه به ایشان دسترسی نداریم فقط مطلعیم که در شرایط بدی هستند و پیام‌های زیادی به طرف‌های آمریکایی دادیم که شرایط مناسبی برای وی فراهم کنند. این تلاش‌ها از مجاری مختلفی ادامه دارد و امیدواریم به زودی نتیجه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد حمایت سفیر ایران از گروهی خاص در این کشور، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از افغانستان یکپارچه و دولت مستقر و قانونی این کشور حمایت می‌کند و هیچ گونه جهت‌گیری نسبت به هیچ گروهی در افغانستان ندارد بلکه معتقد است همه گروه‌های افغانستانی باید در اداره این کشور سهیم باشند و راه آن هم نزدیک شدن این گروه‌هاست و این موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

انتهای پیام
captcha