شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن دقت در داوری را افزایش داده است
کد خبر: 3851178
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
قاری ممتاز سال 98:

شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن دقت در داوری را افزایش داده است

گروه مسابقات ــ رتبه ممتاز رشته قرائت تحقیق چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به‌کارگیری شیوه جدید در برگزاری مسابقات سراسری قرآن را موجب افزایش دقت در داوری این مسابقات می‌داند.

شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن دقت در داوری را افزایش داده استسیدحمیدرضا مقدسی که چندی پیش رتبه ممتاز رشته قرائت تحقیق چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن را از آن خود کرد، متولد سال 1367 در اصفهان است. وی دوران دبیرستان را در اصفهان گذرانده و با اینکه در رشته حقوق دانشگاه امام صادق(ع) نیز پذیرفته شد، ولی به علت علاقه به حوزه علمیه، به شهر قم مهاجرت کرد و از سال 85 تاکنون نیز مشغول گذراندن تحصیلات حوزوی در رشته فقه و اصول در سطح سه حوزه است.

مقدسی فعالیت‌های قرآنی خود را با تشویق والدین آغاز کرد. او قرائت را از دوره دبیرستان و به صورت حرفه‌ای آغاز کرد و اولین اساتید وی نیز گلبان و هرندی‌زاده در اصفهان بودند. مقدسی در ادامه از استادان غلامرضا شاه‌میوه و عنایتی‌مقدم بهره برد. وی که در اوایل کار قرائت خود، سبک شحات انور را تقلید می‌کرد در ادامه به پیشنهاد استاد عنایتی‌مقدم، سبک عبدالعزیز حصان را در تلاوت به کار گرفت.

وی از محضر اساتید دیگری همچون حجت‌الاسلام شهیدی‌پور، استادان کسمایی، موسوی، ستوده‌نیا و زینلی بهره گرفت. در ادامه مشروح گفت‌وگوی ایکنا با این قاری قرآن در رابطه با مسابقات سراسری و نیز حضورش در سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران(بهار99) را مشاهده می‌کنید.

ایکنا ــ سطح این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم و نیز سطح متسابقان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این دوره از مسابقات در مقایسه با ادوار قبل از رشد خوبی برخوردار بود و متسابقان نیز در سطح بالاتری نسبت به گذشته در مسابقات شرکت کرده بودند. همچنین، علاوه بر سطح بالای این دوره از مسابقات، هم متسابقان از پیشرفت قابل قبولی برخوردار بودند و هم پیشرفت‌هایی از لحاظ آئین‌نامه و داوری در مسابقات قابل مشاهده بود؛ چراکه برگزاری مسابقات با شیوه جدید باعث شده بود تا داوری نیز دقیق‌تر و با دقت بالاتری انجام شود.

ایکنا ــ داوری مسابقات چگونه بود؟

به‌کارگیری شیوه جدید در داوری مسابقات که موجب افزایش تعداد داوران شده و آنان نیز به صورت شورایی اعلام نظر می‌کنند، باعث شده است تا دقت در داوری تاکنون و با این شیوه به حداکثر برسد و با توجه به اینکه هر بخش در مسابقات از گروه داوری ویژه خود برخوردار است، مجموعاً درصد خطاهای داوری نسبت به قبل کمتر شده است. همچنین، دو مرحله‌ای شدن مسابقات نیز به دقیق‌تر شدن کار داوری کمک کرده است. البته گرچه سطح متسابقان و داوری مسابقات بهتر شده است، ولی تدارکات مربوط به مسابقات هنوز جای کار بسیاری  دارد و باید در شأن شرکت‌کنندگان باشد.

بحث دیگر در این زمینه، تبلیغات است که باید گسترده باشد و بهتری برای حضور بیشتر مردم در مسابقات فراهم شود. بسیاری از مردم شاید از برگزاری مسابقات اطلاعی نداشته باشند. البته باید اقدامات لازم و اطلاع‌رسانی به‌ موقع انجام شود.

شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن دقت در داوری را افزایش داده است
ایکنا ــ آیا شیوه جدید برگزاری مسابقات را می‌پسندید؟

شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن نسبت به گذشته بهتر شده است. البته شاید این شیوه بدون ‌اشکال نباشد، ولی روش عادلانه‌تری نسبت به شیوه‌های قبلی است. اگر در این رابطه نکات مهم مد نظر قرار گرفته شود و مسئولان نیز هر سال برای اصلاح و بهتر شدن روش‌ها اقدام کنند، مشکلات به حداقل خواهد رسید.

به نظر می‌رسد شیوه فعلی روش عادلانه‌تری نسبت به گذشته باشد و درصد خطای آن نیز به دلیل چند مرحله‌ای‌ شدن و بهره‌گیری از داوران بیشتر بسیار کاهش یافته است. البته ممکن است این شیوه نیز خالی از ایراد نباشد که مسئولان می‌توانند از طریق مشورت با اساتید و قرآنیان به منظور رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.

ایکنا ــ به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان چه تمهیداتی را برای حضور بهتر در این مسابقات لازم می‌دانید؟

در این رابطه طبیعتاً یک‌سری از فعالیت‌ها و اقدامات برعهده متسابق است که باید انجام دهد تا بتواند با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کند. مسئولان نیز می‌توانند حداقل شرایط را برای نماینده جمهوری اسلامی مهیا کنند، همچون فراهم کردن زمینه بهره‌گیری از اساتید خبره قرآنی در رشته‌های مختلف تا نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی را یاری کنند.

یادآور می‌شود، سیدحمیدرضا مقدسی، رتبه اول مسابقات کشوری حوزه علمیه در رشته قرائت(دو مرتبه)، رتبه اول مسابقات کشوری حوزه علمیه در رشته ترتیل (دو مرتبه)، رتبه اول مسابقات استانی اوقاف، رتبه دوم مسابقات کشوری اوقاف، رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی کشور کویت، رتبه برتر مسابقات شبکه الکوثر و رتبه دوم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)(دو مرتبه) از آن خود کرده است.

انتهای پیام
captcha