بررسی اندیشه سیاسی داعش در فصلنامه «اندیشه سیاسی در اسلام»
کد خبر: 3850496
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

بررسی اندیشه سیاسی داعش در فصلنامه «اندیشه سیاسی در اسلام»

گروه اندیشه ــ نوزدهمین شماره فصلنامه علمی «اندیشه سیاسی در اسلام» ویژه بهار 98 به صاحب‌امتیازی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ نوزدهمین شماره فصلنامه علمی «اندیشه سیاسی در اسلام» ویژه بهار 98 به صاحب‌امتیازی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و مدیرمسئولی منصور انصاری و مدیر اجرایی محمد محمودی‌کیا منتشر شد.

از جمله مقالات این شماره مقاله «شباهت‌های اندیشه سیاسی وهابیون و تکفیریون داعش» است که در چکیده آن می‌خوانیم: «داعش در سوریه و عراق و برخی کشورهای دیگر پدیده‌ای نو‌ظهور است. اندیشه‌ها و عملکرد آنان معماهای زیادی از خود به جای گذاشته است .داعش وجوه متعددی دارد‌. در این نوشتار از میان وجوه پدیده‌، گفتمان، دولت، ایدیولوژی، واندیشه، وجه اندیشه‌ای آن در دستور کار قرار داده است. برای شناخت آن اندیشه‌ها که بنیان‌های رفتارهای آنان را تشکیل می‌دهد از اطلاعات پیشینی در مورد وهابیت استفاده می‌شود‌. داعش و وهابیت در سه وجه عقاید سیاسی و اخلاقیات سیاسی و رفتار سیاسی مقایسه شده‌اند و شباهت‌های بینشی و گرایشی و کنشی داعش و وهابیت شناسایی شده است . روش گرداوری اطلاعات کتابخانه‌ای و منابع اسنادی و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. ازجمله شباهت‌های دو جریان تمسک به اصل هجرت، تکفیر غیر خودشان و سطحی‌نگری و ظاهرگرایی است. دو گروه بی توجه به مبانی عقلی بوده و نقل گرا هستند.»

انتهای پیام
captcha