نیازمند عزم ملی برای رعایت اصول اخلاق در محیط های کسب و کار داریم
کد خبر: 3850115
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

نیازمند عزم ملی برای رعایت اصول اخلاق در محیط های کسب و کار داریم

گروه سیاست و اقتصاد ـ رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در جامعه فعلی نیاز به بازسازی اعتماد توسط همه افراد جامعه داریم، گفت: این مهم جز در رعایت اصول اخلاق در جامعه و محیط های کسب و کار محقق نخواهد شد، موضوعی که یک عزم ملی می‌طلبد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، صلاح‌الدین ایزدفر، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس عصر دیروز، 22 مهر در جلسه این اتاق گفت: اخلاق در ایران از دو ریشه قدیمی اصیل ایرانی و اسلامی نشئت می‌گیرد و تلاش ما حساس کردن و بازخوانی مباحث ارزشمند اخلاق در جامعه به ویژه فضاهای اقتصادی است.

وی افزود: به دلیل وابستگی علوم اخلاقی به مسایل دینی عمدتا اخلاق از دیدگاه دین بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما واقعیت این است که مقوله اخلاق می‌تواند ما را به سمت تعالی و اجتماع مثبت سوق دهد.

ایزدفر با اشاره به تلاش کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس برای سوق دادن توجه به سمت اخلاق اجتماعی، اخلاق مشتری‌مداری، اخلاق بازار، اخلاق تجارت و طرح مباحثی در این خصوص، گفت: برای رسیدن به سطحی مطلوب در این ابعاد، نیازمند همکاری بیشتر بخش دولتی در تبیین این مباحث هستیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: در گذشته اصول اخلاقی در کسبه و اهل بازار بسیار جاری و ساری بود و همین موضوع یکی از دلایل اعتماد و موفقیت بازاریان به شمار می‌رفت؛ امروز هم احیای الزامات اخلاقی بومی هر منطقه از ضروریات جامعه است.

وی ادامه داد: در جامعه فعلی نیاز به بازسازی اعتماد توسط همه افراد جامعه داریم و این مهم جز در رعایت اصول اخلاق در جامعه و محیط های کسب و کار محقق نخواهد شد، موضوعی که یک عزم ملی می‌طلبد.

علی زرین‌کفش، یکی از فعالان بخش خصوصی استان فارس نیز با ارائه گزارشی در خصوص «اخلاق کسب و کار و ارتباط آن با محیط زیست» گفت: امروز مباحث مرتبط با محیط زیست مسئله روز جهان است و روزانه با اخبار ناخوشایندی از وقوع حوادث مختلف نظیر سونامی، آتش‌سوزی و حوادث حوزه سلامت و پزشکی روبه‌رو می‌شویم که همه این‌ها مصداق بی توجهی به الزامات زیست محیطی بوده و اخلاق کسب و کار هم در آن تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات صنایع نیز ناشی از رعایت نکردن مسائل کسب و کار است، گفت: به عنوان مثال در صنعت خودرو که یکی از صنایع برجسته امروز دنیاست از منابع استفاده می‌کنیم اما خروجی آن تولید خودرویی است که به محیط زیست آسیب می‌رساند و به خوبی می‌توانیم ارتباط کسب و کار و محیط زیست ببینیم.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه هدر دادن منابع یک ضد ارزش است، ادامه داد: معضلاتی که امروز جوامع صنعتی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، مواد غذایی، دامپروری و صنایع الکترونیک با آن روبه‌روست، نتیجه رفتارهای ناشی از عدم رعایت اخلاق در کسب و کار است.

وی ایجاد کمیسیون اخلاق کسب و کار در پارلمان بخشی خصوصی را پاسخ به یکی از نیازهای امروز دانست و بر لزوم تدوین منشور اخلاقی کسب و کار و حساس کردن جامعه به اجرای این منشور تاکید کرد.

زرین‌کفش با بیان اینکه باید در منشور کسب و کار تجدید نظر کرده و ابعاد مختلف را متناسب با مسائل روز مدنظر قرار داد، یکی از وظایف کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی را تدوین منشور اخلاقی کاربردی، هدفمند و برنامه‌ریزی شده دانست که برگرفته از الگوهای مختلف در این حوزه و با نگاهی بلندمدت و آینده‌نگرانه باشد.

مائده خوش نیت، یکی از اعضای کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس نیز ضمن اشاره به تاکید ائمه و بزرگان دین بر خصایص نیکوی اخلاقی خصوصا در کسبه و بازاریان و وجود نکاتی در این رابطه در احادیث و روایات، به طرح مباحثی پیرامون رفتار کسبه قدیمی با مردم پرداخت.

وی با بیان اینکه رعایت اخلاق در کسبه قدیم بسیار چشمگیر بوده است، گفت: رفتار کسبه قدیم با همکاران بر اساس حمایت، قرض، گذشت و چشم پوشی، اعتماد و رفاقت در عین رقابت بود.

 

انتهای پیام
captcha