منشور مقاومت از نگاه قرآن تدوین شود
کد خبر: 3849822
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

منشور مقاومت از نگاه قرآن تدوین شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مقاومت نیازمند تدوین یک منشور از منظر قرآن کریم است، تصریح کرد: باید مؤلفه‌های مقاومت روش و تبیین شود تا سر از مقاومت متحجرانه و جمودگرایانه داعش در نیاورد.

منشور مقاومت از نگاه قرآن تدوین شودبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، 21 مهر در دیدار دست‌اندرکاران همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با بیان اینکه هر موجودی که مقاومت نداشته باشد، در معرض زوال و نابودی است، گفت: مقاومت از مهم‌ترین زیرساخت‌های مفهوم عزت است و مفهوم مقاومت آن نیست که در آن حکمت، عقلانیت و انعطاف نباشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه یکی از ابعاد مقاومت آن است که انسان در صورت لزوم، انعطاف نشان دهد، اظهار کرد: این انعطاف به معنای گم شدن راه و انحراف از مسیر و دست کشیدن از آن نیست.
 
وی علم، معرفت و روحیات شخص و جامعه را از جمله عوامل دخیل در مقاومت برشمرد و اظهار کرد: شرایط کشور و انقلاب ما شرایطی است که بیش از هر زمانی نیازمند مقاومت است؛ زیرا می‌خواهد نظام فکری، معرفتی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دنیای تمدنی امروز را تغییر دهد.
 
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه تمدن امروز غربی به دلیل داشتن مولفه‌ها و ساحت‌های مختلف جهان را تحت سیطره خود گرفته است، افزود:  یکی از عواملی که سبب شده تا تمدن غربی نفوذ زیادی داشته باشد ساحت فکری، معرفتی و فلسفی است؛ همچنین ساحت دیگر حوزه علمی و فناوری است که در جهان حضور و سیطره دارد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، عرصه سوم را عرصه فرهنگی ـ اجتماعی و سبک زندگی برشمرد و اظهار کرد: عرصه فرهنگی و سبک زندگی با پشتوانه معرفت فکری و فلسفی شکل گرفته است.
 
وی با بیان اینکه ساحت دیگر، ساحت سیاسی است که از میان این نظام فکری و معرفتی، یک اندیشه سیاسی بیرون آمده است، تصریح کرد: حوزه اقتصادی از دیگر ساحت‌هایی است که بسیار مهمی است و از آن اقتصاد سرمایه‌داری بیرون آمده که مبتنی بر حس، ماده‌گرایی و دنیاگرایی است.
 
ارائه نرم‌افزار جدید به دنیا
 
اعرافی با بیان اینکه ششمین عرصه و ساحت، حوزه نظامی و امنیتی است، افزود: به عنوان اسلام، اندیشه الهی و انقلاب اسلامی وقتی که داعیه تمدنی داریم، یعنی ضمن پذیرش مزایای تمدن غربی تلاش می‌کنیم تا به نوعی معادلات دنیا را تغییر دهیم و باید در تمامی این ابعاد تلاش داشته باشیم که اولین گام با سقوط رژیم پهلوی محقق شد.
 
وی با بیان اینکه نظام اسلامی می‌خواهد نرم‌افزار جدیدی را به دنیا ارائه کند، ادامه داد: مقاومتی که به عنوان مقاومت اسلامی در اندیشه امام راحل بود و در اندیشه رهبری و در جریان فکر اسلامی وجود دارد، باید با مقاومت تمدنی جامع و عمیق تنظیم شود.
 
امام جمعه قم با بیان اینکه دوای درد جهان اسلام وجود روح صلابت، استواری و مقاومت در پیکره جهان اسلام است، تصریح کرد: در مسیری که انقلاب اسلامی شروع کرده است، عوامل و موانعی وجود دارد اما این مسئله، ضرورت برای جهان اسلام است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که اگر معارف اسلامی و انقلاب اسلامی به درستی عرضه شود، مورد پذیرش واقع می‌شود، افزود: شاید به ۹۰ کشور دنیا سفر کرده باشم و دیده‌ام که اگر حرف معارف الهی، دینی، اخلاقی و انقلاب اسلامی به درستی و بدون پیرایه‌هایی که به آن بسته می‌شود، عرضه شود، توده‌های مردم آن را می‌پذیرند اما عرضه درست آن هنر می‌خواهد.
 
آیت‌الله اعرافی با تجلیل از برگزارکنندگان همایش مقاومت از منظر قرآن افزود: مقاومت نیازمند یک منشور است که در آن اخلاق و شرایط مقاومت بیان شود؛ زیرا داعش هم مدعی مقاومت است، ولی این مقاومت، جاهلانه و احمقانه است، لذا این مقاومت منظور نظر ما نیست.
 
وی با اشاره به دل سپردگی و سرسپردگی آل سعود به استکبار ادامه داد: مقاومت نیاز به منشور دارد که مؤلفه‌های آن تبیین شود تا به معنای جمود، تحجر و ایستادگی غیرمنضبط نباشد و در اوج صلابت و سختی در برابر دشمن و همراه با عقلانیت و حکمت باشد.
 
اعرافی بر لزوم تبیین ارزش و ضرورت مقاومت برای جوانان تأکید کرد و گفت:  نسل جوان امروز ما به ویژه نسل جوان در دانشگاه و حوزه‌ها باید ارزش مقاومت و ضرورت آن را بفهمند و درک کنند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه مقاومت انقلاب اسلامی در جهان بسط پیدا کرده است و به شکل محور مقاومت درآمده است، افزود: اصل مقاومت، معرفتی و درونی است که افراد را استوار می‌کند و نمونه آن مالک اشتر است که در خطبه‌ای می‌فرماید: «لَوْ کانَ جَبَلًا لَکانَ فِنْد» که حضرت علی(ع) در این خطبه به مقاومت مالک اشتر اشاره دارد.
 
17 بهمن؛ زمان برگزاری همایش مقاومت از منظر قرآن
 
همچنین حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، دبیر علمی این همایش در سخنانی با بیان اینکه قرآن، بهترین منبع برای وحدت امت اسلامی است، افزود: امروز مقاومت مسئله اصلی امت اسلام و تنها راه حفظ و بقای اسلام در برابر توطئه‌های دشمنان است.

دبیر علمی همایش ملی مقاومت اسلامی تصریح کرد: این کتاب مقدس منبعی مهمی برای دست گرفتن و چگونه حرکت کردن در مسیر مقاومت است.

وی با اشاره به همکاری 20 مرکز و نهاد در برگزاری این همایش ادامه داد: پیش همایش‌هایی نیز برای این همایش ملی در نظر گرفته شده است که در استان‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد.
 
یادآور می‌شود، همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» ۱۷ بهمن‌ماه به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی  www.Tablighnews.dte.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام
captcha