توجه ویژه دیپلماسی سلامت به صلح/ ارائه اسناد مظلومیت بیماران ایرانی در برابر تحریم‌ها
کد خبر: 3849202
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
وزیر بهداشت تبیین کرد:

توجه ویژه دیپلماسی سلامت به صلح/ ارائه اسناد مظلومیت بیماران ایرانی در برابر تحریم‌ها

گروه سلامت _ وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، تمرکز بر دیپلماسی سلامت را یکی از مهمترین محورهای این نشست خواند و گفت: قصد داریم از طریق دیپلماسی سلامت، اسناد مظلومیت مردم ایران را ارائه و نشان دهیم که آمریکا به دروغ می‌گوید دارو تحریم نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، که امروز، 20 مهرماه، در وزارت بهداشت برگزار شد، مهمترین هدف این اجلاس را رسیدن به صلح از طریق سلامت دانست و اظهار کرد: شعار این اجلاس سلامت برای همه است؛ قصد داریم از طریق دیپلماسی سلامت، اسناد مظلومیت مردم ایران را ارائه و نشان دهیم که آمریکا به دروغ می‌گوید دارو تحریم نیست.

وزیر بهداشت بیان کرد: شیوه‌های تأمین دارو برای بیماران خاص و تهدیدی که به دلیل تحریم‌ها متوجه این بیماران می‌شود در این اجلاس مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: تا این لحظه نگرانی در مورد بیماران خاص به ویژه بیماران تالاسمی وجود ندارد و خوشبختانه بیشترین داروها را در داخل تولید و مابقی آن را نیز از طریق واردات تأمین می‌کنیم. این واردات با توجه به مسیر غیررسمی قیمت گران‌تری داشته و چون آن را از تولیدکننده دارو به صورت مستقیم خریداری نمی‌کنیم، ممکن است ایمنی دارو رعایت نشود. بدین جهت پس از بررسی باید آن را مرجوع کنیم. این یکی از مشکلات موجود است. البته خوشبختانه تاکنون با هیچ مشکلی در این مورد مواجه نشده‌ایم.

نمکی یادآور شد: همکاری بین‌المللی در مورد بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، سبک زندگی، بیماری‌های کودکان و نوجوانان، موضوع پرستاری در منزل، تقویت سلامت عمومی در برابر مصرف مواد مخدر، شیوه‌های تأمین دارو و دیپلماسی سلامت برای باز کردن درهای اقتصادی کشور نیز از محورهای مطرح در این نشست است.

وی موضوع صادرات دارو را نیز یکی از محورهای مطرح شده در این نشست با وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی دانست و گفت: امیدواریم در ارتباط با کشورهای دیگر بتوانیم صادرات خود را در حوزه دارو افزایش دهیم.

و واکسن روتاویروس و پنوموکوک ساخت داخل با هزینه کم به پروتوکول واکسیناسیون اضافه خواهد شد، تولید واکسن اچ پی وی توسط یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده و تزریق آن به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها انجام می‌شود

وزیر بهداشت بیان کرد: سلامت نیز اگرچه یکی از محورهای اصلی این همایش نیست اما به صورت پنل حاشیه‌ای به آن می‌پردازیم، خوشبختانه ظرفیت‌های زیادی را در این حوزه دارا بوده و اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به دنبال خدمت با کیفیت و ارزان هستند که ایران می‌تواند این خدمات را ارائه دهد.

اهمیت توریسم سلامت 

وزیر بهداشت اعلام کرد: به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه داده شده است تا ۱۰ درصد تخت‌ بیمارستان‌های مرزی را به شرطی که بیمار داخلی به آن نیاز نداشته باشد، به توریسم سلامت اختصاص دهند.

نمکی همچنین در رابطه با اربعین حسینی گفت: شاهد ورود ۹۰ هزار زائر از مرزهای افغانستان و پاکستان هستیم و باید ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این افراد نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه همواره بهداشت محیط زائران و موکب‌ها نیز مدنظر وزارت بهداشت است، گفت: حدود هزار و ۱۰۰ آمبولانس اورژانس کشور در عراق استقرار یافته است. تمامی بیمارستان‌های مرزی مجهز به امکانات درمانی و آزمایشگاهی هستند و به دلیل ترافیک شدید در این روزها بیماران به وسیله بالگرد به مناطق درمانی انتقال پیدا کردند.

وزیر بهداشت با اشاره به محدودیت بودجه در وزارت بهداشت، اظهار کرد: امسال منابع مالی محدودی داریم اما در حال مدیریت کردن آن هستیم، تأکید ما مدیریت ردیف‌ها مبتنی بر درآمدهای سال آتی است؛ ضمن اینکه مقام معظم رهبری بر تغییر ساختار بودجه‌ریزی کشور تأکید دارند که این موضوع در وزارت بهداشت در حال انجام است‌.

وی با اشاره به عدم اعلام آمادگی کشورهای بحرین و عربستان سعودی برای حضور در این اجلاس گفت: از این کشورها نیز برای حضور در این اجلاس دعوت شده است ضمن اینکه کشور امارات متحده در این نشست حضور پیدا می‌کند.

نمکی در ادامه با بیان اینکه مقاومت دارویی و مصرف بی‌رویه دارو به عنوان یک چالش مهم در عرصه سلامت در جهان در این نشست مورد توجه قرار می‌گیرد‌، گفت: دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک ساخت داخل با هزینه کم به پروتوکول واکسیناسیون اضافه خواهد شد، تولید واکسن اچ پی وی از سوی یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده و تزریق آن به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تحریم‌ها مشکلاتی را برای تأمین داروهای خاص ایجاد کرده است، ابراز کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تاکنون شاهد کمبود داروی بیماران خاص نبودیم.

وی تصریح کرد: برخی کشورها ما را به عنوان یک کشور متخاصم در اذهان عمومی جهان مطرح می‌کنند؛ چنین نشست و اقبالی از سوی کشورهای منطقه و ورود بزرگان نظام بهداشتی جهان و یونیسف به کشور نشان می‌دهد که کشور ما جایگاه بزرگی در جهان دارد.

دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان پس از انقلاب

نمکی با بیان اینکه نشست منطقه‌ای امسال با شعار سلامت برای همه آغاز به کار می‌کند، گفت: همه کشور‌های حاضر در این نشست بر این شعار توافق کرده و در جریان اجلاس نیز بیانیه‌ای را به نام بیانیه تهران قرائت می‌کنند. در این نشست می‌توانیم دستاوردهای کشور پس از انقلاب اسلامی را در حوزه بهداشت و درمان معرفی کنیم‌.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: ما شاهد رشد ۲۵ درصدی ظرفیت در رشته‌های پزشکی هستیم. این باور به وجود آمده بود که خانواده‌های شهدا و ایثارگران جای نخبه‌ها را در دانشگاه‌ها گرفته‌اند که این نسبت ناروا بود، به همین دلیل دستور دادم معادل ظرفیت، سهمیه‌ دانشگاه‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی را افزایش دهند و از بین داوطلبان زیر رتبه ۱۰ جذب صورت گیرد تا از این طریق موجب دلسردی نخبگان نشویم.

نمکی در مورد افزایش قیمت داروی داخلی در کشور نیز اظهار کرد: تولید برخی از داروها برای تولیدکننده داخلی صرف نمی‌کرد در حالی که همین داروها را با پنج برابر قیمت از تولیدکننده خارجی تهیه می‌کردیم. در این مورد قیمت‌ها را تا دو برابر افزایش دادیم تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند دارو را تولید کنند. این موضوع دو اثر مثبت دارد؛ اول اینکه تولیدکننده داخلی توان تولید را پیدا کرده و دیگر نیاز به واردات نداریم؛ دوم اینکه، افزایش قیمت صورت گرفته یک پنجم قیمت واردات دارو است که باعث حمایت از تولید داخل می‌شود.

اگر عزت و کرامت کشور در مراودات بین‌المللی حفظ شود، هیچ وقت ضرر نمی‌کنیم؛ تمام ارتباطات بین‌المللی باید مبتنی بر حفظ کرامت مردم کشور باشد

وی افزود: قطعاً داروهای اساسی و شیوه‌های تأمین داروهای اساسی به خصوص برای گروه‌های آسیب‌پذیر از مواردی است که در تمام نشست‌های سازمان جهانی بهداشت مطرح می‌شود. در عرصه صنعتی دارو از کشورهای درخشان منطقه هستیم و کشوری در منطقه وجود ندارد که ۹۷ درصد داروهای خود را تولید کند.

نمکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که غذا و دارو تحریم نیست، تصریح کرد: در این اجلاس مدارکی را در اختیار داریم که نشان‎‌دهنده اثرات تحریم بر حوزه سلامت است و آن‌ها را ارائه خواهیم کرد. از این نشست باید به عنوان ویترینی استفاده و اعلام کنیم با وجود تحریم توانستیم در حوزه سلامت بدرخشیم و دیگران را متقاعد کنیم مردم در حوزه سلامت با وجود تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه‌اند؛‌ اما علی رغم این موضوع توانستیم در این حوزه بدرخشیم.

وزیر بهداشت با اینکه ایران کشوری موفق در منطقه در حوزه بهداشت و درمان است و سایر کشورها نمی‌توانند ما را نادیده بگیرند، گفت:‌ اگر عزت و کرامت کشور در مراودات بین‌المللی حفظ شود، هیچ وقت ضرر نمی‌کنیم؛ تمام ارتباطات بین‌المللی باید مبتنی بر حفظ کرامت مردم کشور باشد. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت موفقیت ما در بسیج ملی فشار خون را به مقام معظم رهبری تبریک گفتند و موفقیت ما را انعکاس دادند.

وی در رابطه با گزارشی در مورد رتبه نهم ایران در جهان از نظر میزان مصرف الکل، گفت: وزارت بهداشت آمار دقیقی از نظر میزان مصرف الکل در کشور در دست ندارد؛ در مورد مواد مخدر هم همین طور؛ لذا من این گزارش را تکذیب می‌کنم.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان نیز اظهار کرد: در حال حاضر۴۰ هزار نفر مبتلا به ویروس HIV مثبت در کشور شناسایی شده‌اند که هیچکس نمی‌داند که این افراد کجا هستند؛ ما محرم مردم هستیم. در رابطه با لردگان نیز برای نخستین بار مشخص شد که بیماران مبتلا به این ویروس متعلق به یک منطقه خاص هستند؛ وزارت بهداشت این موضوع را اعلام عمومی نکرد این را هم ما اعلام نکردیم، علی‌رغم اینکه از چند ماه قبل در جریان بیماری بودیم اما با چراغ خاموش و حفظ محرمانگی و عزت مردم آن منطقه به دنبال بیماریابی بودیم. ناگهان این موضوع از سوی یکی از افراد و جلب بهورز زحمتکش آن منطقه مطرح شد.

وی با تأکید بر اینکه انتقال از سرنگ آلوده، علمی نیست گفت: من به‌عنوان ایمونولوژیست که ۳۰ سال است در این حوزه معلمی می‌کنم، می‌دانم که چنین حرفی علمی نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی خسارت‌های این موضوع بهره‌برداری ناصواب بیگانگانی بود که می‌خواستند پروژه خود را بر ضد جمهوری اسلامی پیش ببرند، گفت: موضوع بلافاصله بر روی آنتن خبرگزاری‌های آنها رفت و برخی از عناصر ضد انقلاب در خارج مصاحبه کردند و این موضوع را به عنوان کار نظام ارائه خدمت جلوه دادند و اذهان عمومی را مشوش کردند که سرنگ آلوده در نظام ارائه خدمات کشور باعث این موضوع شده است.

وزیر بهداشت در ادامه با تأکید بر اینکه اعتماد مردم به نظام ارائه خدمات سلامت بالاست، گفت: برای غربالگری فشار خون پیش‌بینی حضور 20 میلیون نفری مردم را داشتیم اما نزدیک به ۳۱ میلیون نفر در این طرح مشارکت داشتند؛ این موضوع برای دشمنان نظام سلامت کشور بسیار سنگین بود که نظام ارائه خدمت این کشور آنقدر وجاهت دارد که مردم به آن اعتماد دارند و در آن شرکت می‌کنند. قرار بود بلافاصله طرح کشوری کنترل دیابت را در برنامه بگذاریم و در این ایام آن را اجرا کنیم اما با پیش آمدن ماجرای لردگان، دشمنان ذهن مردم را مشوش کردند که نظام سلامت ایران با انجام تست قند خون مردم را آلوده کردند.

نمکی در رابطه با نامه خود به وزیر دادگستری، گفت: اینکه آمدند و نامه بنده برای وزیر را پر رنگ کردند، نوعی شیطنت بود؛ آمدند و از قول من منشأ بیماری را روابط نامشروع جلوه داند که این گونه نبود و من روابط نامطلوب را منشأ بیماری اعلام کردم؛ این دو با هم بسیار متفاوت است. من هیچ‌گاه چنین جسارتی را به مردمان آن منطقه نداشتم. وقتی ما از نامطلوب صحبت می‌کنیم منظورمان یک پروسه اقدامی و اجرایی است که می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد که با نامشروع متفاوت است. در مورد بچه دو ساله یا خانم پاکدامنی که با مردی زندگی کرده که آن مرد به هر دلیل چندین سال قبل آلوده شده، چطور می‌توان گفت که رابطه نامشروع داشته است.

مشکلات ایجاد شده در بیماری ایدز، تنها متوجه نظام سلامت نیست، بلکه مشکل ناشی از فرآیند مدیریت اجتماعی یک کشور است

نمکی ادامه داد: ماجرا یک پیام مثبت هم داشت و آن این بود که HIV مهم است. سال‌ها پیش ۲۵۰ بیمار مبتلا داشتیم که برای آنها بلافاصله کمیته کشوری تشکیل دادیم، همان سال‌ها نیز برای این موضوع بلوا درست کردند که این میزان ابتلا چرا اینقدر مهم است، همان سال گفتم این کوه یخ است و اگر بی‌توجهی شود در آن غرق می‌شویم. بنده کمیته کشوری مبارزه با ایدز را راه‌اندازی کردم، آن روز به ما حمله کردند که ۲۵۰ مرد اچ آی وی مثبت اینقدر بلوا می‌خواهد؟ گفتم این نوک کوه یخ است و اگر بی‌توجهی کنید غرق می‌شوید.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر نحوه حمایت‌های روانی از بیماران لردگانی اظها کرد: این حمایت‌ها را بسیار قبلتر با اعزام 16 تیم روانشناس و روانپزشکی آغاز کرده‌ایم، همچنین یک مرکز جامع سلامت برای مردم این منطقه ایجاد می‌کنیم و خوشبختانه تا کنون با همکاری خوبی هم از جانب مردم این منطقه مواجه هستیم. از روز گذشته تست‌های تکمیلی مرتبط با HIV در این منطقه آغاز شده و علاوه بر حمایت‌های روانی، درمانی و دارویی حمایت‌های دیگری نیز صورت می‌گیرد ضمن اینکه با سازمان بهزیستی برای تحت پوشش قرار دادن افراد مبتلا در این منطقه توافق‌هایی حاصل شده است.

نمکی این موضوع را یک حرکت مهم برای آغاز مشارکت‌های بین بخشی دانست و اظهار کرد: مشکلات ایجاد شده در بیماری ایدز، تنها متوجه نظام سلامت نیست، بلکه مشکل ناشی از فرآیند مدیریت اجتماعی یک کشور است. مگر ما در تصادفات جاده‌ای چقدر مقصریم یا نقش وزارت بهداشت در خشونت‌های اجتماعی و بروز حادثه برای افراد چه میزان است؟ اگر یک لحظه از خدمت‌رسانی غافل شویم، بزرگترین لطمه‌ها به سلامت مردم وارد می‌شود. وزارت بهداشت در زمینه آموزش‌های لازم برای شناخت بیماری HIV نقش مهمی دارد البته باید توجه کرد که ما در این بین جزء کوچکی از یک کل هستیم و باید پذیرفت که معضلی به نام اچ ای وی در این مملکت وجود دارد.

وی در ادامه به اقدامات دشمن برای زیر سوال بردن خدمات به ویژه در نظام سلامت اشاره و اظهار کرد: شاهد بودید که هفته گذشته نامه‌ای از قول من جعل شد که با پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم که اولین محل انتشار آن در خارج از کشور بوده است، توجه کنید که در این موضوع دیگر تنها وزیر مطرح نیست، من خاک پای این ملت هستم، اما عده‌ای همواره به دنبال تخریب دستاوردهای جمهوری اسلامی هستند، عده‌ای مباحثی مبنی بر ورود سرنگ وارداتی آلوده به کشور را مطرح می‌کنند، به صراحت اعلام می‌کنم که آلودگی از طریق سرنگ وارداتی وجود ندارد و طرح این مباحث توطئه‌ای بیش نیست.

 

انتهای پیام
captcha