حفظ حس مشاركت مردم در انتخاب امام جماعت مهم است
کد خبر: 3848498
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲

حفظ حس مشاركت مردم در انتخاب امام جماعت مهم است

گروه اجتماعی ـ مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینكه باید تلاش كنیم تا مشاركت مردم در امور مذهبی تحت‌الشعاع شورایی قرار نگیرد، گفت:‌ این مفهوم بدان معناست كه حفظ حس مشارکت مردم در انتخاب امام جماعت مهم است، البته لازم است که فرد منتخب با صلاحیت، کاردان و با تجربه باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس امروز، 16 مهرماه در اولین جلسه شورای سیاستگذاری امور مساجد این استان گفت: اجتماع علما و بزرگان شهر برای اداره مساجد ابتکار خوبی است اما باید سؤال شود که آیا سیاست‌گذاری کلان وظیفه شوراست یا دخالت در امور مصداقی هم وظیفه ماست؟
وی افزود: باید به‌گونه‌ای تدبیر و سیاست کلان اتخاذ کرد که مشارکت مردم در امور مذهبی تحت‌الشعاع قرار نگیرد، یعنی حفظ حس مشارکت مردم در انتخاب امام جماعت مهم است، البته لازم است که فرد منتخب باصلاحیت و کاردان و با تجربه باشد.
استوار میمندی ادامه داد: در همین راستا معاونت تبلیغ جدید مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس مأموریت یافته است که برای مشارکت جدی در ساماندهی مساجد در کنار امور مساجد باشد که امیدواریم شاهد تحولات خوبی در این عرصه باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس نیز در این مراسم با اشاره به تشكیل این شورا گفت: اگر این شورا تقویت شود و کارایی داشته باشد خوب است و واقعیت این است که مسجد می‌تواند پایگاه همه‌کارهای نیک باشد.
وی بیان كرد: گاهی متولیان و هیئت‌امناها اعمال‌نظرمی‌کنند و دست ائمه جماعت را می‌بندند و لازم است این شورا برای مساجد پدری کند.

مدیریت معنوی مساجد به عهده امام جماعت است
حدائق اظهار كرد: مدیریت معنوی و محتوایی در مسجد باید دست امام جماعت باشد که بتواند مسجد را به ‌صورت خردمندانه اداره کند لذا نباید هرکسی امام جماعت باشد، قطعا در گزینش امام جماعت باید اقدام شود.
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با تأكید بر اینكه قطعاً امام جماعت باید محور معنوی و ظاهری مسجد باشد و به‌گونه‌ای عمل کند که مردمی باشد و محوریت مردمی داشته باشد، گفت: امام جماعت باید خودش را برای تربیت نفوس آماده کند، همچنین انس با جوانان و نوجوانان برای امام جماعت لازم است
وی گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که لازم است نقیصه نماز جماعت صبح مساجد اصلاح شود. همچنین باید درب مساجد به‌صورت تمام ‌وقت باز باشد.
حدائق تأكید كرد: باید از ظرفیت‌های مسجد استفاده تام شود و نباید هیئت‌امناها در برخی مساجد از استفاده از ظرفیت مسجد جلوگیری کنند و باید به هیئت‌امناها گفته شود که از این ظرفیت‌ها استفاده حداکثری کنند.

انتهای پیام
captcha