رفتارشناسی شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3846548
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن/

رفتارشناسی شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ حضور قاریان و حافظان حاضر در مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن را می‌توان در ابعاد مختلف بررسی کرد ازجمله میزان اعتراض‌هایی که صورت می‌گیرد.

چهار شنبه /////////// رفتارنگاری شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به اصفهان، در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، مجموعا ۱۳۶ شرکت‌کننده در بخش آقایان در رشته‌های مختلف حضور یافته‌اند، شرکت‌کنندگانی که هر چند در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل پراکندگی جغرافیایی کمتری دارند، اما اگر‌ نگاهی کلی به ترکیب فینالیست‌های همه رشته‌ها داشته باشیم مشاهده خواهیم کرد که تقریباً اغلب استان‌ها در این دوره از مسابقات حداقل یک‌ نماینده در فینال مسابقات دارند.

هر چند در دو دوره اخیر، شیوه برگزاری مسابقات دگرگون شده و تعداد کمتری از شرکت‌کنندگان در ساعات محدود مسابقات و حتی محل اسکان، فرصتی برای دورهمی‌های چند نفره و جلسات خودمانی پیدا می‌کنند، اما این موضوع باعث نشده تا گعده‌های چند نفره در حاشیه مسابقات، از جمله رستوران مجموعه و لابی محل اسکان را شاهد نباشیم.

در ادامه این گزارش تلاش شده است تا رفتارنگاری از شرکت‌کنندگان دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل مسابقات سراسری قرآن کریم، داشته باشیم.

در این دوره در رشته قرائت تحقیق، استان‌های تهران و خراسان رضوی، بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را داشته‌اند، در کنار آن شرکت‌کنندگان دیگری از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، قزوین، اردبیل، یزد و قم نیز در فینال حضور دارند. در رشته حفظ کل قرآن نیز شرکت‌کنندگانی از استان‌های گیلان، کرمان، همدان، خراسان رضوی(2 نفر)، قزوین، اصفهان، تهران(4 نفر)، قم، مرکزی، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی و خوزستان حضور دارند تا به این ترتیب نمایندگان حدود 16 استان کشور در مسابقات حضور داشته باشند.

در یک دسته‌بندی کلی، متسابقان به دو دسته قاریان و حافظان تقسیم می‌شوند، قاریان بسیار بیشتر از حافظان کل قرآن کریم حاضر در مسابقات در سالن، لابی محل اسکان و محیط اطراف دیده می‌شوند، آنها از هر فرصتی برای حضور در جمع‌های چند نفره استفاده می‌کنند، در مقابل اما حفاظ، بیشتر گرایش به حضور در اتاق خود و کمتر دیده شدن دارند، اگر دنبال یکی از حفاظ باشید بدون شک او را در هتل محل اسکان پیدا خواهید کرد، اما برای پیدا کردن یک قاری می‌توان تا سی و سه پل یا میدان امام و ... هم رفت.

در بین شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم دو نفر از روشندلان کشورمان نیز حضور دارند، امیدرضا رحیمی و سعید علی‌اکبری از گیلان و قزوین، این دو نیز بیشتر مواقع در اتاق محل اسکان خود حضور دارند، آنها به جز در زمان اجرای خود و یا رقبا، هیچ زمان دیگری در خارج از محل اسکان نیستند.

هر چقدر حافظان کل قرآن کریم در مرورهای خود سعی در تلاوت زمزمه‌گونه دارند، صدای قاریان اما از چند متر آن طرف‌تر هم شنیده می‌شود، شاید برخی این موضوع را ویژگی قرائت بدانند، اما در بین قاریان هستند افرادی که در مرور و تمرینات قبل از اجرا، به تلاوت زمزمه‌گونه می‌پردازند.

قاریان بسیار بیشتر از حافظان کل قرآن کریم حاضر در مسابقات در سالن، لابی محل اسکان و محیط اطراف دیده می‌شوند، آنها از هر فرصتی برای حضور در جمع‌های چند نفره استفاده می‌کنند، در مقابل اما حفاظ، بیشتر گرایش به حضور در اتاق خود و کمتر دیده شدن دارند

اگر قاریان و حافظان را در دسته‌بندی استانی و محل زندگی‌شان نیز تقسیم کنیم، شرایط کمی متفاوت‌تر می‌شود، پرتکاپوترین قاریان حاضر در بین شرکت‌کنندگان، نمایندگان اعزامی از خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد هستند، بیشترین اعتراض‌ها به نحوه اسکان و اجرا از سوی این افراد است و وقتی هم موضوعی برای اعتراض پیدا نشود، ظرفیت این را دارند که فلسفه مسابقات و شیوه برگزاری آن را زیر سوال ببرند. نمایندگان مشهد در حالی که زمان زیادی تا نوبت اجرای آنها باقی مانده است، به شهر میزبان مسابقات می‌آیند.

در مقابل قاریان و حافظان ساکن تهران زمان بسیار کمی تا نوبت اجرای خود در سالن حضور می‌یابند، به عنوان نمونه در روز اول مسابقات در حالی که اکثر قاریان و حافظان اسکان داده شده بودند و زمان زیادی به آغاز مسابقات نمانده بود، تازه شاهد حضور آنها در شهر میزبان مسابقات بودیم.

در زمان برگزاری مسابقات قرآن در وجود کمتر قاری مشهدی آثاری از اضطراب و فکر کردن به نتیجه کار دیده می‌شود، در حدی که گویی برای یک محفل به سالن مسابقات آمده‌اند و نه یک رقابت سخت و فشرده؛ شرکت‌کنندگان تهرانی اما بیشتر نگران نتیجه هستند و این را به خوبی در ظاهر بسیاری از آنها می‌توان دید. نمایندگان استان‌های دیگر همچون خوزستان، قم و گیلان نیز دارای چنین شرایطی هستند، به نظر می‌رسد کسانی که از این استان‌ها وارد مسابقات می‌شوند، کمتر حوصله اعتراض و این قبیل داستان‌ها را دارند، آنها نیز بیشتر تمرکز خود را بر اجرای خود قرار داده‌اند.

فارغ از تمام این حاشیه‌نگاری‌ها، آنچه که بیش از هر چیز در متن و حاشیه مسابقات به چشم می‌خورد، جمع‌های دوستانه قاریان و حافظان کل قرآن کریم و مرور و تمرین‌های چند نفره، فارغ از استانی که به نمایندگی از آن حضور دارند، است. قاریان و حافظان حاضر در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن با تمام ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی که دارند، اما در یک چیز هم نظر و هم رأی هستند و آن هم ترویج کلام وحی با استفاده از هنری که دارند.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۱۹:۱۲
0
0
اگر ناراحت نمی شوید خیلی
جالب بود
قاری قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۲۷
0
0
در مورد شوخی های رایج بین قاریان هم اگر توانستید بنویسید
captcha