اسرائیل در بالکان چه می‌خواهد؟
کد خبر: 3844007
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶

اسرائیل در بالکان چه می‌خواهد؟

گروه بین‌الملل ــ پس از جنگ جهانی دوم گروهی از بازماندگان یهودی به بالکان گریختند و تعدادی از آنان به رسم میهمان‌نوازی و عواطف انسانی در دامن خانواده‌های مسلمان پذیرایی شدند. پس از رفتن این گروه به اسرائیل، آنان اطلاعات مربوط به خانواده‌های مسلمان را در اختیار سازمان‌های اسرائیلی قرار دادند.

اسرائیل در بالکان چه می‌خواهد؟به گزارش ایکنا؛ بالکان شبه‌جزیره‌ای است در جنوب شرقی اروپا که از شرق به دریای سیاه و دریای اژه، از غرب به دریای یونان و دریای آدریاتیک، از جنوب به دریای مدیترانه و از شمال به کوه‌های آلپ دینار و آلپ ترانسیلوانیا و جلگه مجارستان محدود می‌شود.

کشورهای منطقه بالکان شامل یونان، آلبانی، بلغارستان، مجارستان، بوسنی وهرزگوین، کرواسی، اسلوونی، جمهوری مقدونیه، صربستان، مونته‌نگرو، رومانی و ترکیه (بخش اروپایی) هستند.

به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی شوروی سابق عاملی شد تا کشورهای بالکان نیز این رژیم را به رسمیت بشناسند و در این میان یوگسلاوی سابق نخستین کشور در این منطقه به شمار می‌آمد که موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت تا در پی آن کشورهایی چون بلغارستان، رومانی، آلبانی و یونان نیز آن را به رسمیت بشناسند.

افکار عمومی اسرائیل به دنبال پناهگاه امن

شهرک‌سازی‌های بی‌رویه و اشغال بخش‌های زیادی از غزه برای اسکان یهودیان مهاجر، گروه‌های سیاسی و نظامی فلسطین را وادار به دفاع از کیان و حیثیت خود کرده و درگیری‌ها میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی گاه و بی‌گاه شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و ادامه دارد.

در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که اسرائیل بتواند در سرزمین اشغالی به رشد اقتصادی مطلوب دست یابد و افکار عمومی را به ادامه توسعه‌طلبی خود خوش‌بین سازد. قدرت منطقه‌ای ایران نیز تهدیدی برای اهداف توسعه‌طلبانه اسرائیل در خاورمیانه بوده است و اگر جنگی میان طرفین صورت گیرد، نخستین بازنده آن اسرائیل خواهد بود؛ زیرا مردم آن نه انسجام یک ملت قوام‌یافته را دارند و نه انگیزه‌ای که بتوانند برای آن از جان و مال خود بگذرند و به ناچار باید به دنبال سرزمین‌هایی باشند که زمانی به آن‌ها تعلق داشته و سالیانی را با صلح و صفا با مردمان آن مناطق گذرانده‌اند.

اگر این سرزمین‌ها از سوی مقامات اسرائیل پیش‌بینی نشده باشد، حداقل یهودیان ساکن فلسطین اشغالی درصدد برقراری روابط دوستانه با دیگر مناطق جهان به ویژه سرزمین‌های نخستین خود، که قرون متمادی در آنجا زندگی می‌کردند، خواهند بود. البته باید دید که آیا ساکنان کنونی آن سرزمین‌ها پس از هفتاد سال از یهودیان مهاجر اسرائیل به خوبی استقبال خواهند کرد. این سؤالی است که در سال‌های آینده به آن پاسخ داده خواهد شد.

پذیرایی مسلمانان بالکان از یهودیان

پس از جنگ جهانی دوم گروهی از بازماندگان یهودی از مناطق اشغالی شمال اروپا به بالکان گریختند و تعدادی از آنان به رسم میهمان‌نوازی و عواطف انسانی در دامن خانواده‌های مسلمان پذیرایی شدند و پس از واگذاری سرزمین فلسطین از سوی بریتانیا به اسرائیل، یهودیان فراری به اسرائیل پناه بردند و در آنجا اطلاعات مربوط به خانواده‌های مسلمان را، که در طول جنگ جهانی دوم به یهودیان کمک کرده بودند، در اختیار سازمان‌های اسرائیلی قرار دادند.

سفارتخانه‌های رژیم اسرائیل نیز مأمور شدند تا به نحوی با اعضای باقیمانده از خانواده‌های مسلمان ارتباط برقرار کنند و به منظور نفوذ اسرائیل در مناطق مسلمان‌نشین از این اهرم تاریخی بهره ببرند و بدین منظور سفارت اسرائیل در رم در مراسمی در یک هتل هر ساله از اعضای خانواده‌های پناه‌‌دهنده به یهودیان در جنگ جهانی دوم تجلیل به عمل می‌آورد و گاهی کمک‌های مالی و امکانات کشاورزی را نیز در اختیار آنان قرار می‌داد.

آماده//اسرائیل از مسلمانان بالکان چه می‌خواهد؟نقشه کشورهای حوزه بالکان

با تلاش‌های «یسروئیل فینمان»(Yisroel Finman) خاخام یهودی ساکن در تیرانا، پایتخت آلبانی، فعالیت‌های اسرائیل در اروپا ابعاد تازه‌ای یافت و با راه‌اندازی کنیسه یهودیان و موزه هولوکاست این طرح به کمال رسید.

فینمان روابط خود را با آرشیو ملی آلبانی و نویسندگان مسلمان به منظور مستندسازی روابط مسلمانان و یهودیان پس از جنگ جهانی دوم ادامه داد و در سفر به نیویورک با «نورمن گرشمن»(Norman Gershman) نویسنده کتاب «تاریخ کمک مسلمانان آلبانی به یهودیان» ملاقات و سپس روابط نزدیکی با فرزندان گرشمن برقرار کرد. او همچنین در دیدار با پروفسور شعبان سنانی، نویسنده کتاب «آلبانی‌ها و یهودیان؛ حمایت و نجات»، از کتاب وی تقدیر کرد.

آلبانی و پروژه نفوذ اسرائیل

روابط رژیم اسرائیل با نخبگان مسلمان کشور آلبانی که 70 درصد جمعیت آن مسلمان بوده و تنها عضو سازمان همکاری اسلامی در اروپاست، هر روز در حال توسعه بوده و بدین ترتیب نفوذ اسرائیل در قلب مسلمانان اروپا در حال تحقق است. در دیدار یسروئیل فینمان، خاخام مقیم آلبانی، با خانم «آنوئلا ریستانی»(Anuela Ristani)، معاون شهردار تیرانا و «یوئل پاپلان»(Yoel Paplan)، رئیس خاخام‌های آلبانی، موضوع ساختن کنیسه یهودیان به همراه موزه هولوکاست مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت عملی شد.

البته در ملاقاتی که فینمان با نورمن گرشمن انجام داد، ادعا کرد که وی به زودی موزه‌ای را با نام «بسا شالوم هولوکاست» و کنیسه ملی آلبانی «خاخام یسروئیل فینمان» را راه‌اندازی خواهد کرد. وی همچنین خود را مدیر اجرایی ریاست خاخام‌های یهود در آلبانی معرفی کرده است.

صادرات گاز اسرائیل به بلغارستان

پروژه گاز رسانی «EastMed» نیز از دیگر برنامه‌های اسرائیل برای نفوذ بیشتر در بالکان به ویژه بلغارستان است و آبان‌ماه سال گذشته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به بلغارستان اعلام کرد که این کشور یکی از نخستین واردکنندگان گاز اسرائیل خواهد بود.

نتانیاهو در حاشیه سفر به بلغارستان تأکید کرد كه قصد دارد موضوع پروژه گازرسانی « EastMed» برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا را با رهبران كشورهای بالكان به بحث و گفت و گو بگذارد.

وی گفت: این پروژه فوق العاده و هم اكنون در مرحله ارزیابی صرفه اقتصادی است اما بررسی‌های اولیه مثبت بوده و معتقدم كه بخشی از این گاز می‌تواند به بلغارستان صادر شود.

كشورهای بالكان و جنوب اروپا به عنوان بازار احتمالی صادرات گاز رژیم صهیونیستی به شمار می‌آیند و رژیم صهیونیستی قرار است گاز را از میادین گازی شرق دریایی مدیترانه به اروپا و بالکان صادر كند.

پروازهای ارزان از اسرائیل به بوسنی

گزارش‌ها همچنین حاکی است پروازها از اسرائیل به مقصد بوسنی وهرزگوین بسیار ارزان است و یهودیان صهیونیست به راحتی می‌توانند با جستجو در اینترنت این پروازها را رزرو کرده و به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند و همین امر سبب حضور هر چه بیشتر اسرائیلی‌ها در این بخش از بالکان خواهد شد.

این در حالی است که اتحادیه اسلامی بوسنی وهرزگوین با سیاست‌های تجاوزکارانه اسرائیل موافق نیست و بارها سیاست‌های این رژیم در قبال فلسطینی‌ها را محکوم کرده است.

این اتحادیه چندی پیش در بیانیه‌ای در محکومیت محاصره غزه تأکید کرده بود «مردم غزه در یک اردوگاه بزرگ زندگی می‌کنند. اکنون نیز از حق اعتراض صلح‌آمیز خود در سرزمینی که قرن‌ها در آنجا زندگی کرده‌اند، محروم شده‌اند».

طرح «بالکان کوشر» در یونان

یکی از طرح‌های مهم اقتصادی اسرائیل در بالکان که به شدت در حال توسعه و گسترش است، طرح «بالکان کوشر» است که به مجموعه‌ای اقتصادی از شرکت‌های زنجیره‌ای اسرائیل در بالکان گفته می‌شود و در جزیره «کرت» یونان فعال است. تبلیغات روغن زیتون سیتیا(sitia) بر تابلوهای فرودگاه «هراکلیوت» کرت در قالب همین طرح دیده می‌شود. کوشر یا کاشر به غذایی گفته می‌شود که در آیین یهودی و بر پایه قوانین کشروت، «پاک» به‌ شمار می‌آید.

اسرائیل همچنین با قرار دادن امکانات لجستیکی در این جزیره به دنبال توسعه طرح بالکان کوشر در سراسر مناطق بالکان است و بنا به اعلام منابع موثق، در صورت اجرای این طرح، جزیره کرت یونان به صورت مکانی مهم برای یهودیان اسرائیل درخواهد آمد و توسعه سرزمینی یهودیان به جزایر یونان می‌تواند در راستای سیاست‌های توسعه‌طلبانه اسرائیل در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی تعریف شود.

انتهای پیام

captcha