اجرای بزرگترین تعزیه میدانی در شیراز با موضوع شهادت حضرت قاسم(ع)
کد خبر: 3843200
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹

اجرای بزرگترین تعزیه میدانی در شیراز با موضوع شهادت حضرت قاسم(ع)

گروه فرهنگی ـ همزمان با ایام محرم‌الحرام، بزرگترین تعزیه میدانی شیراز با موضوع شهادت حضرت قاسم(ع) و با پیام «احلی من‌العسل» با هنرنمایی 200 نفر برگزار خواهد شد.

به گزارش ایكنا از فارس، محمدرضا زراعتی، کارگردان گروه هنری اباعبدالله(ع) شیراز امروز، 27 شهریورماه در جمع خبرنگاران گفت: بزرگترین تعزیه میدانی شیراز، با موضوع شهادت حضرت قاسم(ع) بعدازظهر جمعه، ساعت 16 در حدفاصل میدان کوزه‌گری و چهار راه مقر معروف به صحرای دو راهی قلعه اجرا خواهد شد.
به گفته وی، این نمایش بزرگ میدانی در مساحتی حدود یک هکتار با همکاری 200 نفر از عوامل برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود بین 8 تا 10 هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد.
زراعتی اظهار كرد: این نمایش تعزیه که شهادت حضرت قاسم و امام حسین(ع) را تداعی خواهد کرد، نفس عمل از بیان «احلی من‌العسل» و نوع نگرش حضرت قاسم(ع) رابه نمایش خواهد گذاشت.
وی با بیان اینكه پیام دیگر این نمایش تعزیه، به نمایش گذاشتن آثار لقمه حرام است که با زبان هنر مطرح می‌شود، گفت: این نمایشنامه برای اولین بار است که به اجرا در می‌آید.
زراعتی یادآور شد: کارهای ما از متن تا اجرا و حتی دکورها، هر سال متفاوت از سال قبل است که موضوع، با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری در نوروز انتخاب و تحقیق آن آغاز می‌شود.
كارگردان این نمایش میدانی با تصریح اینكه در تحقیق برای متن نمایشنامه‌ها، از کتب تاریخی مختلف از جمله لهوف و تاریخ علقمه استفاده می‌شود، گفت: متن تاریخی استخراج شده توسط محققین گروه، توسط یک گروه نویسندگی با تلفیق اشعاری از شاهنامه و بوستان و گلستان، به متن اجرایی تبدیل شده و پس از تأئید ارشاد، برای اجرا به گروه اجرایی و کارگردان ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه تمرین نمایش حدود 2 ماه زمان می‌برد، ادامه داد: این نمایش تعزیه، تلفیقی از تعزیه سنتی و نمایش میدانی است که یکسری از قواعد تعزیه اصیل ایرانی با جذابیت‌های تأتر و نمایش مذهبی، شیوه جدیدی را از تعزیه با عنوان تعزیه میدانی را به نمایش می‌گذارد.
زراعتی در ادامه به همکاری 200 نفر از هنروران در این تعزیه میدانی اشاره كرد و گفت: هنروران در این نمایش تعزیه میدانی، از نونهالان 5 ساله تا پیرمردان 70ساله هستند که در چند گروه اصلی 50 نفری و به صورت هیئت امنایی با مسئولین مستقل کار را تمرین و به مرحله اجرا می‌رسانند.
وی بیان کرد: این گروه در ایام مختلف سال و ایام شهادت و ولادت اهل بیت(ع) برنامه‌های مختلفی ارائه می‌کند که تعزیه بزرگ فاطمیه یکی از این برنامه‌هاست.
به گفته زراعتی، یکی از گروه‌های همکار در این کار، در روز اربعین، مصائب اهل بیت(ع) بعد از ظهر عاشورا را در قالب تعزیه در روستای سجل‌آباد خرامه به اجرا خواهند گذاشت.
انتهای پیام

captcha