فعالیت قرآنی معلولان مطلوب است/ضرورت شناساندن قرآنیان با شرایط خاص به جامعه
کد خبر: 3842531
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

فعالیت قرآنی معلولان مطلوب است/ضرورت شناساندن قرآنیان با شرایط خاص به جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: معلولان به ویژه روشندلان در زمینه قرآن فعالیت‌های مطلوب و قابل تأییدی انجام می‌دهند و همه ساله در مسابقات قرآنی دستگاه‌های دیگر و یا مسابقات سازمان بهزیستی کشور شرکت و رتبه‌های استانی و کشوری بسیاری را از آنِ خود می‌کنند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال  بختیاری، از آنجا که این استان در زمره استان‌های محروم کشور قرار دارد،  قشرهای مختلف برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود به سختی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

از دیگر سو، جامعه معلولان قشر آسیب‌دیده جامعه هستند که به خودی خود  نیاز به مراقبت بیشتری دارند که وجود چنین افرادی در استان‌های محروم مشکل را چندین برابر می‌کند.

لذا ایکنا برآن شد تا پای درد و دل جامعه روشن دلان بشیند و موفقیت‌های این قشر را در زمینه‌های مختلف به ویژه در امر یادگیری و عمل به قرآن با وجود کم و کاستی‌ها منعکس کند تا قدمی محکم، استوار و روبه جلو برای به مقصد رساندن رسالت خود که ترویج فرهنگ قرآنی است، بردارد.

هاجر نوروزی، بانویی روشن‌دل از اهالی روستای «حسن‌آباد شهرستان گندمان بخش بروجن» با مدرک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته الهیات گرایش فقه و حقوق و با 32 سال سن، حافظ 15 جزء از قرآن کریم است که در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص نحوه و مدت زمان حفظ قرآن، این‌گونه توضیح داد: در مقطع اول دبیرستان جزء یک قرآن را حفظ کردم اما به دلیل مشغله‌ها و سنگینی دروس نتوانستم مرور کنم و محفوظاتم فراموش شد اما از دوران دانشگاه با شرکت در طرح «1442» جزء 30 را حفظ کردم و همین بهانه‌ای برای شروع دوباره شد.

وی ادامه داد: کار حفظ را به طور جدی از سال 96 آغاز کردم و همزمان با تحصیل در دانشگاه هر سال دو جزء را همگام با طرح 1442حفظ می‌‌کردم. بعداز پایان دانشگاه بدون کلاس و آموزش خاصی کار حفظ را در منزل ادامه دادم و گاهی به جامعة‌القرآن مراجعه کرده و ارزیابی می‌شوم و اکنون نیز مشغول حفظ جزء 16 هستم.

آرزوی مادرم انگیزه‌ای برای حافظ قرآن شدن

این بانوی روشندل در خصوص سخت بودن حفظ قرآن با شرایط خاص گفت: به خاطر شرایطم ابتدای کار مشکلاتی داشتم و حفظ قرآن برایم دشوار بود اما به دلیل اینکه انگیزه داشتم و آرزوی حافظ کل شدن را در ذهن می‌پروراندم سختی‌ها را تحمل کردم و اکنون سختی‌ها برایم شیرین شده است. درواقع ترجمه آیات قرآن برای ادامه راه به من انگیزه می‌دهد.

مشغول شدن به دنیا موجب دور شدن از قرآن می‌شود

نوروزی لطف خدا و تشویق‌های مادرش را دلیل موفقیت در این حوزه دانست و گفت: مادرم همیشه آرزو داشت که من حافظ کل قرآن شوم. لذا هم خودم به این کار اهتمام ورزیدم و هم بسیار سعی کردم اطرافیانم را تشویق به حفظ، یادگیری و حتی روخوانی قرآن کنم از جمله اینکه از فواید قرآن و برکات آیات در زندگی‌ها برایشان گفتم اما برخی از مردم آنقدر گرفتار ظواهر دنیا شده‌اند که این کلام بر روی آن‌ها اثری ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که بهزیستی چه خدمات ویژه‌ای را به حافظان قرآن ارائه می‌دهد، بیان کرد: حافظان قرآنی که شرایط خاص دارند ناشناخته هستند و بهزیستی در شناساندن ما به جامعه اقدام خاصی انجام نداده است.  تنها کمک این ارگان مبلغی است که به صورت ماهانه به همه مددجویان اختصاص می‌یابد.

این حافظ قرآن ادامه داد: برای حفظ قرآن به کنب خط بریل نیاز داریم که این کتب را از مؤسسه‌ای در اصفهان خریداری کردم. البته کتابخانه بروجن چند کتاب را به امانت در اختیار می‌گذارد اما رفت و آمد به این کتابخانه برای ما که در روستا هستیم کمی مشکل است.

نوروزی تصریح کرد: انتظار می‌رود بهزیستی حداقل‌ها را برای مددجویان تأمین و یا حتی موقعیت شغلی را برای افراد با امتیازات ویژه‌، مانند حافظان قرآن، فراهم کند اما حتی هزینه تحصیل را نیز کامل به ما نمی‌دهد و من توانستم نیمی از شهریه دانشگاه را با پیگیری زیاد از بهزیستی دریافت کنم.

این بانوی روشن‌دل افزود: البته از حق نگذریم اداره بهزیستی موقعیت مناسبی را برای شرکت در مسابقات قرآن برای ما فراهم کرده است و این مسابقات به صورت منظم و دقیق برگزار می‌شوند. بنده نیز در مسابقات مختلف قرآنی شرکت کرده‌ام و در مسابقات استانی دانشجویی مقام دوم، مسابقات کشوری مقام پنجم، و در مسابقات اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل بهزیستی رتبه‌های اول و دوم را کسب کرده‌ام.

نوروزی در توصیه‌ به جوانان، گفت: سعی کنیم همه زیر سایه قرآن زندگی کنیم و آیات الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. به گونه‌ای رفتار نکنیم که کار فدای قرآن و یا قرآن فدای کارمان شود بلکه این دو را در کنار هم و تکمیل کننده هم بدانیم. لذا بهتر است همه حافظ و عامل قرآن باشیم و یا حداقل با قرآن مأنوس باشیم تا اثرات آن‌را در زندگی‌ ببینیم.

 مشکلات مسیر حافظ کل شدن

وی به مشکلات مسیر حافظ کل شدن اشاره کرد و افزود: کلاس‌های آموزشی در سطح استان کم و محدود است و مکانی برای آموزش تجوید سطح یک و دو لازم داریم. همچنین تردد و استفاده از کلاس‌هایی که در شهرکرد و بروجن برگزار می‌شود برای امثال بنده که در مناطق محروم ساکن هستیم دشوار است، بنابراین اگر سرویس ایاب و ذهاب برای کلاس‌ها تدارک دیده شود، ما نیز می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و قطعاً روند حفظ و فراگیری قرآن برای ما بهتر خواهد شد.

نوروزی در پاسخ به این سوال که با کدام آیه یا سوره قرآن بیشتر مأنوس هستید، گفت: با آیه 28 سوره مبارکه رعد که می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» و آیه 169 آل‌عمران که می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ يُرْ‌زَقُونَ» انس بیشتری دارم زیرا که صبر بر مشکلات را آموزش می‌دهند و با کمک این آیات بهتر می‌توانم مقصودم را به مخاطب برسانم.

وی در پایان گفت: هدف کسب مقام، شهرت و ثروت نیست بلکه تنها انتظار داریم به عنوان فرد مفید در جامعه معرفی شویم. اگر لطفی در حق ما می‌شود به جا و کارساز باشد نه اینکه جنبه ترحم داشته باشد و یا اگر لطفی نمی‌کنند حداقل حقمان را هم با این تصور که ما نمی‌بینیم پایمال نکنند زیرا ما متوجه این ناسپاسی‌ها هستیم.

در ادامه این گزارش پای صحبت‌های مریم حیدری، بانوی روشن دل دیگری که حافظ 15 جزء از قرآن کریم است نشستیم. مریم 30 ساله از سال 91 وارد عرصه حفظ قرآن شد و اکنون مربی قرآن کودکان و بزرگ‌سالان در موسسه الرحمن شهرکرد است.

مریم حیدری، مربی قرآن مؤسسه الرحمن شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری خواهر بزرگ‌ترش را که حافظ کل قرآن است، مشوق اصلی خود دانست و گفت: خواهرم حافظ کل قرآن بود و برای قرآنی شدن من تلاش بسیاری کرد 15 جزء قرآن را طی دو سال حفظ کردم و با ورود به عرصه آموزش و تدریس قرآن از حفظ فاصله گرفتم اما اکنون مشغول حفظ جزء 16 هستم.

این مربی قرآن در خصوص برخورد دانش‌آموزان با یک مربی نابینا، گفت: قرآن‌آموزانم سالم هستند و از اینکه می‌بینند مربیشان نابینا است اراده‌شان قوی‌تر می‌شود برخی افراد تصور می‌کنند که ما نمی‌توانیم در کاری موفق شویم اما مشکلی وجود ندارد و دانش‌آموزانم نیز راضی هستند.

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال به خاطر مشکلتان به خدا گلایه کرده‌اید، گفت: خیر، زیرا من در مرکزی کار می‌کنم که همه سالم هستند اما با وجود مشکلم توانستم پا به پای همکارانم پیشرفت کنم و موفق باشم لذا ناتونی در خود احساس نمی‌کنم و گلایه‌ای هم ندارم.

این بانوی روشندل در رابطه با اینکه با کدام آیه یا سوره قرآن بیشتر مأنوس هستید اینگونه پاسخ داد: سوره یاسین را بسیار دوست دارم. آیه 186 سوره بقره که می‌فرماید: «وَ اِذا سَأَلَكَ عِبادى عَنّى فَاِنّى قَریبٌ اُجیبُ دَعْوَةَالدّاعِ اِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لى وَلْیُؤْمِنُوا بى لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» آرامش خاصی به من می‌دهد و در کلاس درسم بر روی درک آیه 28 سوره اسراء متمرکز است که می‌فرماید: « وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَه لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً» زیرا گاهی قرآن موجب پیشرفت و گاهی نیز آگاهی انسان از آیات چنان زیاد می‌شود که غرور او را فرا می‌گیرد و این غرور سبب خسران افراد می‌شود لذا قرآن رحمتی برای مؤمنان و خسرانی برای ظالمان است.

وی در خصوص خدماتی که بهزیستی به این افراد می‌دهد، تصریح کرد: اداره کل بهزیستی در بخش قرآن مخصوصاً هماهنگی‌های مسابقات بسیار عالی عمل کرده و موقعیت‌های مناسبی ایجاد کرد تا ما در مسابقات مختلف که با نظم و دقت بالا برپا می‌شدند شرکت کنیم.

حیدری افزود: کتب بریل را از کتابخانه بروجن و کتابخانه رودکی شهرکرد تهیه می‌کنیم و از این خدمات راضی هستیم. اما شرکت در برخی از دوره‌های آموزشی مانند صوت و لحن که به صورت محدود نیز برگزار می‌شود هزینه بالای لازم دارد و یا بسیاری از ساکنان مناطق دورتر برای ایاب و ذهاب به این دوره‌ها مشکل دارند که اگر برای هزینه‌های بالای کلاس‌ها و نیز وسیله ایاب و ذهاب تدابیری اندیشیده شود، شرایط بهتر خواهد شد.

خودمان برای حل مشکلات تلاش کنیم

این مربی قرآن اظهار کرد: حل مشکلات را نباید از مسئولان خواست و خودمان باید برای حل آن‌ها تلاش کنیم. مسئولان اگر موقعیت‌ها را برایمان ایجاد کنند لطف بزرگی به ما کرده‌اند. بسیاری از نابینایان علی‌رغم کمبود امکانات در بسیاری از عرصه‌ها خوش می‌درخشند از جمله بنده که در مسابقات قرآن کشوری رتبه اول و در مسابقات استانی و شهری نیز رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌ام.

وی در پایان با بیان اینکه اجازه ندهیم قرآن مهجور بماند به جوانان توصیه کرد: در جامعه امروزی ایمان‌ها ضعیف شده و باید معلومات قرآنی را افزایش دهیم تا بتوانیم در برابر مشکلات بایستیم، لذا اگر فرصت آموزش و کلاس رفتن نداریم حداقل روزی یک آیه یا یک صفحه را با ترجمه بخوانیم و برکاتش را در زندگی ببینیم. خانواده‌ها دغدغه این را داشته باشند که فرزندانشان را قرآنی تربیت کنند و از کودکی در کلاس‌ قرآن ثبت‌نامشان کنند.

معصومه محمدی، سرپرست اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در خصوص اقداماتی که برای جامعه هدف انجام داده‌اند، بیان کرد: یکی از مباحث اصلی که برای ارتقا و توانمندسازی وضعیت این افراد درنظر داشتیم پرداختن به مسائل فرهنگی و زیرمجموعه آن یعنی مسائل قرآنی بوده است.

وی ادامه داد: معلولان در زمینه قرآن فعالیت‌های مطلوب و قابل تأییدی انجام می‌دهند و همه ساله در مسابقات قرآنی دستگاه‌های دیگر و یا مسابقات سازمان بهزیستی کشور شرکت و رتبه‌های استانی و کشوری بسیاری را از آنِ خود می‌کنند.

مرحله کشوری مسابقات قرآن در شهریورماه

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان گفت: مرحله استانی مسابقات قرآن بهزیستی در فروردین ماه برگزار شد که 12 نفر از شرکت کنندگان پذیرفته و به مرحله کشوری که در شهریورماه برگزار خواهد شد راه یافته‌اند.

وجود بیبش از 30 فعال در عرصه قرآن

محمدی ادامه داد: جامعه هدف ما همگی علاقمند به شرکت در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی هستند اما بیشترین استقبال از سمت روشندلان است که در حال حاضر بالغ بر 30 نفر از افراد تحت پوشش در عرصه قرآن در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل فعالند و موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بهزیستی استان مؤسسه قرآنی تحت نظارت خود ندارد، تصریح کرد: اداره کل بهزیستی استان با مؤسسه الرحمن شهرکرد توافق‌نامه‌ای را امضاء کرده‌اند تا این موسسه به افراد کم‌توان و نابینا نیز در زمینه آموزش قرآن خدمات لازم را ارائه دهد.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان با بیان اینکه سال گذشته سازمان بهزیستی کشور طرحی را با نام «مدرسان قرآنی» اجرا کرد، اظهار کرد: از استان نیز تعدادی در این طرح شرکت کردند که «اعظم قهرمان» توانست در این آزمون رتبه نخست را کسب کند و به عنوان دانشجوی طرح مدرس قرآن معرفی شود که با دریافت مدرک این دوره می‌تواند در مراکز بهزیستی و مراکز دیگر قرآن را به علاقمندان آموزش دهد.

خانواده‌ها بیشتر از معلولان حمایت کنند

محمدی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای برپایی برنامه‌هایی از قبیل تجلیل از برگزیدگان در رشته‌های مختلف، کلاس‌های آموزشی، ایاب و ذهاب و ... موجود است، گفت: مشکل و کمبود خاصی در نگهداری و خدمت‌رسانی به این افراد وجود ندارد و تنها درخواست ما از خانواده‌ معلولان این است که از این افراد حمایت و آن‌ها را به ما معرفی کنند تا استعدادهایشان کشف و تقویت شود.

وی به اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: با کتابخانه رودکی در شهرکرد و کتابخانه شهرستان بروجن قراردادی منعقد شد تا کتب خط بریل را در اختیار جامعه هدف قرار دهند، کارشناسان قرآنی و فرهنگی بهزیستی استان نیز کتاب‌های قرآن و دیگر کتب را به صورت فایل‌های صوتی درآورده و در اختیار متقاضیان قرار داده‌اند. همچنین با رایزنی توانسته‌ایم کتاب‌هایی با خط بریل از استان‌های همجوار تهیه کنیم.

محمدی به دغدغه ناتوانان جسمی و حرکتی اشاره کرد و گفت: تنها خواسته این افراد پذیرش آن‌ها از سمت جامعه و یا دیده شدن استعداد و توانایی آن‌ها است.

وی گفت: تقویت واستحکام ارکان همه خانواده‌ها پرداختن به مباحث قرآنی است مخصوصاً در جامعه هدف ما که محدودیت‌هایی نیز وجود دارد لذا باید نقش قرآن در این خانواده‌ها غنی‌تر شود.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان در پاسخ به مشکلاتی که این دو حافظ بیان کردند اظهار کرد: برای شرکت در کلاس‌ها به مددجویان هزینه ایاب ذهاب پرداخت می‌شود و هر مددجو می‌توانند با مراجعه به مددکار امور فرهنگی نیمی از هزینه شرکت در کلاس‌ها را مطالبه‌ و دریافت کند.

محمدی در خصوص حمایت شغلی از مددجویان تصریح کرد: سه درصد از سهمیه شرکت در آزمون  استخدامی ادارات از آنِ مددجویان بهزیستی است که می‌توانند از این سهم استفاده کنند. همچنین مبلغی نیز به عنوان تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان اختصاص می‌یابد.

گزارش از زینب رحیمی/خبرنگار ایکنا چهارمحال و بختیاری

انتهای پیام

 

 

captcha