سوگواری حسینی به سبک هنرمندان/ گذر هنر عاشورایی در شیراز برپا می‌شود
کد خبر: 3838919
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷

سوگواری حسینی به سبک هنرمندان/ گذر هنر عاشورایی در شیراز برپا می‌شود

گروه فرهنگی ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم گفت: ۱۰ کار هنری – مذهبی در ایام محرم به‌همت هنرمندان فارس در سالن‌ها و میادن شیراز اجرا می‌شود ضمن اینکه گذر هنر عاشورایی هم در این کلان‌شهر برپا خواهد شد.

به گزارش ایکنا از فارس، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 9 شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حماسه عاشورا نقطه عطفی در تاریخ و فرهنگ است، گفت: این واقعه به فراتر از یک رخداد تاریخی تبدیل شده و محوریت حماسه عاشورا در فرهنگ شیعی سبب شده هرگونه مطالعه تاریخی و جامعه‌شناختی درباب این مذهب، مستلزم تأکید و تمرکز بر این واقعه باشد.
وی افزود: نوع بیان و چگونگی انتقال فرهنگ و بینش ارزشمند عاشورایی به نسل جوان و کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استفاده از هنر و ادب در فرهنگ به ما کمک می‌کند که ابعاد دوست داشتی بودن دین را بیشتر نهادینه کنیم که در حفظ آن علاوه بر جنبه‌های معرفتی، شناخت و آموزش معارف دینی، جنبه‌های عملی و پیاده کردن دین نیز اهمیت دارد.
سهرابی تأکید کرد: آیین‌های محرم به مثابه یک نظام فرهنگی است و نمادها، ارزش‌ها، هنجارها و الگوهای خاص خودش را دارد و منشا این الگوها و ارزش‌ها، در تجربه عینی حماسه‌سازان عاشورا است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تعداد ١٠ کار هنری مذهبی در سالن‌ها و میادین شهر اجرا می‌شود که از میان آن‌ها پنج اثر به صورت روزانه به نمایش گذاشته خواهد شد و سه کار میدانی درون شهری و دو کار صحنه‌ای به‌صورت تخصصی آماده شده و در قالب گذر هنر عاشورایی برنامه‌ریزی شده است.
وی با تصریح اینکه «شب‌های شهریور» با موضوع ایام محرم و عماسه عاشورا و حضور ٦٠ نفر از شاعران مطرح استان ٢٦ و ٢٧ شهریورماه جاری با همکاری بنیاد ادبیات داستانی ایران برگزار می‌شود، گفت: همچنین توسط یکی از موسسات فرهنگی قرار است تا طراحی لباس عاشورا نیز فراخوان شود و برگزاری ارکستر سمفونی عاشورایی با هنرمندان و همراهی موسیقی‌دانان شیراز و تهران در حال تولید است و در انتهای برنامه‌های یاد شده نیز نمایشگاهی از عکس‌های عاشورا برپا می‌شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در پایان یادآور شد: علیرضا حیدرپور سرپرست گروه تعزیه سفیر در ایام محرم و سفر اجراهای مختلف تعزیه را با حضور در میان مردم و فضای بوستان‌های شهر دارد و به ارائه کارهایی چون، حضرت مسلم، حُر، فرزندان حضرت زینب، غلام تُرک، حضرت عباس (ع)، علی اکبر، از ساعت ١٧:٣٠ و ششم محرم نیز در شهرک امام خمینی ساعت ٣ عصر به اجرای تعزیه خواهد پرداخت که تا پایان صفر نیز پرده‌خوانی، نقالی و حرکت نمادین کاروان حضرت امام حسین(ع) ادامه دارد.
انتهای پیام

captcha