چرایی نامگذاری روز جهانی مسجد/ برنامه کانون‌های مساجد در هفته جاری
کد خبر: 3835331
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
ارزانی تبیین کرد:

چرایی نامگذاری روز جهانی مسجد/ برنامه کانون‌های مساجد در هفته جاری

گروه جامعه ــ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با تأکید بر اهمیت گرامیداشت روز جهانی مسجد در ایران و سایر کشورهای اسلامی، به بیان مهم‌ترین برنامه‌های ستاد در این هفته پرداخت.

چرایی نامگذاری روز جهانی مسجد/ برنامه کانون‌ها در هفته جاریحجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره اهمیت روز جهانی مسجد اظهار کرد: روز جهانی مسجد همچون روز جهانی قدس ابتکار جمهوری اسلامی ایران است که به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مورد پذیرش نمایندگان کشورهای اسلامی قرار گرفت و در تقویم دینی بعضی کشورهای اسلامی وارد شد.

وی افزود: ریشه نامگذاری روز جهانی مسجد این است که 50 سال پیش در روز 21 آگوست ۱۹۶۹ یکی از صهیونیست‌های ساکن سرزمین اشغالی، مسجدالاقصی را به آتش کشید؛ در نتیجه این اقدام هزار و 500 مترمربع از فضای مسجد و برخی آثار تاریخی جهان اسلام، که در آن فضا وجود داشت، از بین رفت. لذا روز جهانی مسجد از دو جهت مهم است؛ یکی اینکه حفظ حریم مسجد مورد اتفاق همه مسلمانان است و دیگر اینکه فلسطین مسئله اصلی جهان اسلام محسوب می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ادامه داد: روز جهانی مسجد هنوز نتوانسته است به اندازه روز جهانی قدس جای خود را در کشورهای اسلامی باز کند، معمولاً بعضی کشورها مثل افغانستان، پاکستان و بعضی مساجد عراق و ترکیه در این هفته برنامه ویژه دارند اما فراگیر نیست. به همین دلیل لزوم برنامه‌ریزی ویژه در این زمینه احساس می‌شود.

روز جهانی مسجد از دو جهت مهم است؛ یکی اینکه حفظ حریم مسجد مورد اتفاق همه مسلمانان است و دیگر اینکه فلسطین مسئله اصلی جهان اسلام محسوب می‌شود

برنامه‌های روز جهانی مسجد در چارچوب سند چشم‌انداز 

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های روز جهانی مسجد اظهار کرد: طی این هفته اختتامیه جشنواره مردمی کرامت در قم برگزار می‌شود. در دهه کرامت برنامه‌های فاخری در کل کشور برگزار شد. در این اختتامیه با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) از کانون‌های برتر کشور و فعالان ویژه دهه کرامت تجلیل به عمل می‌آید. همچنین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد، دوشنبه 28 مردادماه، در گرگان برگزار می‌شود و طی آن از تولیدکنندگان برنامه‌های فاخر مسجدی در حوزه فیلم، انیمیشن و پویانمایی تجلیل و تقدیر می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ادامه داد: شب سی‌ام مردادماه حداقل یک مسجد در هر استان، میزبان هنرمندان مسجدی است و برنامه‌ای فرهنگی به مناسبت روز جهانی مسجد با حضور آنان برگزار می‌شود، همچنین همان شب از سرود جدید بچه‌های مسجدی که به مناسبت روز جهانی مسجد تولید شده است، رونمایی به عمل می‌آید.

وی افزود: کتابی به نام «شادمانه‌های مسجد» در هفته جاری رونمایی و روانه بازار می‌شود که مشتمل بر ایده‌های خلاقانه مسجدی و خلاقیت‌هایی است که بچه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور ارائه یا عمل کرده‌اند. این کتاب هم به شکل کاغذی و هم دیجیتالی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و پیشنهاد می‌کنیم که فعالان مسجدی در هر جای کشور، برای ارتقای فعالیت‌های خود این کتاب را تهیه و از ایده‌های آن استفاده کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: از حدود یک ماه پیش که سند چشم‌انداز مسجد امضا شد، به همه کانون‌های کشور ابلاغ کردیم تا فعالیت‌های خود را براساس این سند جلو ببرند. برنامه‌های روز جهانی مسجد نیز در چارچوب اهداف همین سند برگزار می‌شود.

حمایت از مساجدی که ارتباطات بین‌المللی دارند

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برنامه‌ای بین‌المللی از سوی ستاد عالی کانون‌ها در روز جهانی مسجد تعریف نشده است، گفت: مرکز رشد کانون‌های مساجد، یکی از مراکزی است که برای ایجاد فعالیت‌های بین‌المللی کانون‌های مساجد مدنظر قرار داده‌ایم، با همکاری این مرکز، یک کار فاخر بین‌المللی برای روز جهانی مسجد مدنظر داشتیم که متأسفانه آماده نشد و چون نمی‌خواهیم کار سطحی ارائه دهیم، انجام آن را به زمان دیگری موکول کردیم، اما در حال حاضر نیز برخی کانون‌ها به خصوص کانون‌های استان‌های مرزی در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی، ارتباط با مساجد کشورهای همجوار خود را آغاز کرده‌اند و در این مسیر مورد حمایت قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی در پایان گفت: باید بتوانیم در قالب الگوهای خلاق، برنامه‌هایی مشترک برای گرامیداشت روز جهانی مسجد با همه کشورهای اسلامی تعریف کنیم، برای مثال کتاب «شادمانه‌‌های مسجد» قابلیت ترجمه به زبان‌های عربی و انگلیسی را دارد که امیدواریم ترجمه آن را سال بعد برای عرضه به کشورهای اسلامی آماده کنیم.

انتهای پیام

captcha