حمایت از كسب و كارهای نوپا در قالب طرح نوآفرین
کد خبر: 3834983
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
در فارس صورت می‌گیرد؛

حمایت از كسب و كارهای نوپا در قالب طرح نوآفرین

گروه سیاست و اقتصاد ـ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس از اجرای آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای نوپا در قالب طرح نوآفرین خبر داد و حمایت از کسب و کارهای نوپا، هموار کردن توسعه و رشد اکوسیستم استارتاپی، ایجاد امنیت روانی و اقتصادی و شناسایی و احصای فرصت‌ها را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، مهرداد سهرابی، مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس امروز، 23 مرداد در جمع خبرنگاران به تشریح و بررسی آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای نوپا پرداخت و گفت: این آیین‌نامه به‌منظور حمایت از كسب و كارهای نوپا در قالب طرح نوآفرین اجرا می‌شود.
وی، عدم نیاز به پرداخت بیمه برای هم مؤسسین، نبود رابطه استخدامی بین افراد و پلتفرم، ایجاد صندوق خطرپذیر و یا شتاب دهنده، پرداخت سهم بیمه کارفرمایی از منابع دولت، بهره‌مندی از کارورز و اخذ مجوز دانش‌بنیانی را بدون ارزیابی فردی را از مزایای طرح اجرای آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای نوپا در قالب طرح نوآفرین برشمرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس همچنین با بیان اینکه این آیین‌نامه دارای 11 ماده است، گفت: ساماندهی استارتاپ‌ها و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه در حوزه نوآفرینی زیرنظر فناوری اطلاعات انجام خواهد شد.
سهرابی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که از تجربیات دنیا استفاده کرده و زمان بخریم، میزان تسهیلات اعطایی در قالب این طرح را از 50 تا سه میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این وام در راستای گسترش کسب و کار و در قالب ایران کارفا اعطا می‌کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر به معنای واقعی در کشور وجود ندارد، یادآور شد: استارتاپ‌های نوع 2 از تسهیلات مالی، معافیت گمرکی، کریدور خدمات صادرات و استقرار در پارک‌های علم و فناوری بهره‌مند می‌شوند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس گفت: تیم نوپا شامل حداقل دو هم بنیان‌گذار و به دنبال جذب سرمایه، یافتن برنامه شتاب‌دهی مناسب و ارتباط با سایر بازیگران حوزه نوآفرینی کشور و امکان مشاهده امکانات و ارتباط با سایر شرکت‌ها یا تیم‌های نوپا، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد است که شرکت‌های بزرگ رشد یافته از این مسیر طی کرده‌اند.
سهرابی افزود: حمایت از کسب و کارهای نوپا، هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم استارت آپی، شناسایی و احصا فرصت‌های، جامعه آماری دقیق از جامعه استارتاپی، توانایی ارزیابی دقیق و ایجاد امنیت روانی و اقتصادی در سقف و مدت محدود برای شرکت‌های نوپا از اهداف طرح ایران نوآفرین است.
وی ادامه داد: عدم رسمی ایده‌ها و تشکیل شرکت‌های برابر با عدم وجود آمار درست و دقیق از جامعه استارت آپی کشور و ناتوانی دولت در حمایت ار این شرکت‌ها، رسمی نشدن ایده‌ها و شرکت‌ها باعث عدم شفافیت می‌شود و عدم تشکیل پایگاه‌های رسمی از فضاهای استارت آپی، ارزیابی از نقاط ضعف و قوت آن‌ها مسیر از دلایل علاقه مندی کشورهای توسعه یافته از این نوع مدل حمایتی است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس بیان كرد: عدم نیاز به پرداخت بیمه برای هم موسسین، نبود رابطه استخدامی بین افراد و پلتفرم، اخذ مجوز دانش بنیانی بدون ارزیابی فردی، بهره‌مندی از کارورز به مدت 2 سال، عدم نیاز به پرداخت بیمه برای کارورزان در مدت 2 سال، به رسمت شناخته شدن فضاهای کار اشتراکی از سوی امور مالیاتی و یا تامین اجتماعی و پرداخت سهم بیمه کارفرمایی از منابع دولت از مزایای طرح نوآفرین است.
سهرابی، ویژگی‌های یک شرکت نوپا را عمر شرکت کمتر از 3 سال برخورداری شرکت‌ها از معافیت‌هایی از بدو تاسیس تا سه سالگی، محدود بودن سرمایه، محدود بودن درآمد آن‌ها عنوان کرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس بیان کرد: علاقه‌مندان به حوزه نوآفرینی کشور و یا شخص حقیقی جویای کار جهت کسب اطلاعات بیشتر به تارنماهای www.irankarfa.ir و www.irannoafarin.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام

captcha