سپرده‎گذاران هم «ربح مرکب» دریافت می‌کنند/ جزئیاتی از اقدامات مجلس
کد خبر: 3829748
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سپرده‎گذاران هم «ربح مرکب» دریافت می‌کنند/ جزئیاتی از اقدامات مجلس

گروه اقتصاد ــ یوسفیان‌ملا اظهار کرد: الان ربح مرکب در نظام بانکی دریافت می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که خود نظام بانکی هم در حال پرداخت ربح مرکب به مردم است.

به گزارش ایکنا؛ مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر دوفوریت «حذف سود و جرایم مضاعف بانکی» را به تصویب رساند. دریافت سود مضاعف از سوی نظام بانکی از گیرندگان تسهیلاتی که در بازپرداخت آن تأخیر دارند از مسائلی است که مراجع تقلید ایرادات شرعی بسیاری را بر آن وارد کرده‌اند. لذا اکنون امید است که با این مصوبه شاهد حذف سود مضاعف از نظام بانکی باشیم؛ هرچند که هنوز جزئیات کامل و نهایی آن منتشر نشده است به ویژه اینکه از میزان همکاری شبکه بانکی با این قانون جدید اطلاع در دست نیست.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اقدام مجلس برای حذف ربح مرکب از نظام بانکی اظهار کرد: بهترین مثالی که در مورد ربح مرکب می‌توان زد این است که شخصی ده میلیون تومان از بانک وام گرفته باشد و به دلیل ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات خود، این رقم به 35 یا 40 میلیون تومان رسیده است. اگر سود 100 درصدی هم برای این وام در نظر بگیریم، 10 میلیون تومان باید تبدیل به 20 میلیون تومان و اگر حتی سود 200 درصدی هم در نظر بگیریم باید تبدیل به 30 میلیون شود لذا اعدادی همانند 40 میلیون تومان از همین ربح مرکب می‌آید؛ در واقع بر روی جریمه‌ها هم جریمه اعمال می‌کنند و اینگونه میزان جریمه افراد دائما زیادتر می‌شود.

جزئیاتی از مصوبه مجلس درباره سود مضاعف

وی ادامه داد: افراد زیادی مراجعه کرده و چنین مسائلی را گزارش کرده‌اند که به دلیل عدم توانایی در پرداخت تسهیلات، با بدهکاری چند برابری به نظام بانکی مواجه شده‌اند و به همین دلیل ما در مجلس تصویب کردیم که این سود مضاعف باید در نظام بانکی کشور حذف شود و کسانی‌‌که زیر 100 میلیون تومان وام گرفته‌اند، اصل بدهی را خودشان بدهند و جریمه آنها بخشیده شده و سود را هم دولت تقبل کند تا هم بانک به پول خود برسد و دچار مشکل نشود و هم اینکه فرد تسهیلات‌ گیرنده از این شرایط خلاص شود.

یوسفیان‌ملا با اشاره به جزئیات این قانون افزود: البته این قانون همه تسهیلات‌گیرندگان را شامل نمی‌شود بلکه چون ممکن است بدهکاران کلان باعث آسیب به نظام بانکی بشوند لذا برای آن در قانون بودجه سال گذشته سقفی در نظر گرفته‌ایم که همان 100 میلیون تومان است. البته این موضوع در مجلس در حال بررسی است که تا چه اندازه می‌توان سقف را تغییر داد؟

پرداخت ربح مرکب توسط بانک‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تلاش ما بر این است که بانک هم به طلب و هم به سود آن برسد تا این قدرت را داشته باشد برای حمایت از تولید و اشتغال و امثالهم، وام بدهد و شهروندان هم با مشکل پرداخت سود مضاعف مواجه نباشند.

منتخب مردم آمل در خانه ملت با بیان اینکه مردم هم در حال دریافت ربح مرکب از نظام بانکی هستند، تصریح کرد: در روزهای اخیر در مجلس در این مورد بحث شد و این هفته هم بحث خواهیم کرد تا در مورد عدد و رقم آن به توافق برسیم. الان ربح مرکب در نظام بانکی دریافت می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که خود نظام بانکی هم در حال پرداخت ربح مرکب به سپرده ‌گذاران هست؛ برای مثال اگر کسی‌ 10 میلیون تومان در نزد بانک‌ سپرده‌گذاری کرده و با دو میلیون تومان سود آن تبدیل به 12 میلیون تومان شده است دیگر نباید مجددا به این 12 میلیون تومان سود پرداخت شود بلکه سود متعارف باید به همان 10 میلیون پرداخت شود تا شاهد پرداخت ربح مرکب توسط شبکه بانکی به مردم نباشیم اما الان بانک به مشتری نمی‌گوید که من فقط سود آن 10 میلیون تومان را پرداخت می‌کنم و نمی‌توان بر روی سود، سود پرداخت کرد بلکه بانک هم به صورت مرکب، سود پرداخت می‌کند و از گیرنده وام هم سود مرکب می‌گیرد.

نگرانی از خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها

وی اظهار کرد: بحثی که الان در مجلس داریم این است که اگر ربح مرکب برای مردم هم حذف شود آیا آن وقت سپرده‌های خود را از بانک‌ خارج خواهند کرد و به سمت بازارهایی همانند ارز، سکه، زمین و ... خواهند رفت یا خیر؟. البته بنده معتقدم که مرم می‌توانند بانک خود را هم عوض کنند؛ برای مثال اگر در یک بانک 10 میلیون تومان گذاشته و 2 میلیون تومان هم سود دریافت کرده است، می‌توانند آن 12 میلیون تومان را از بانک خارج کرده و در بانک دیگری از نو سپرده‌گذاری کنند. بنابراین برای مردم چنین تدابیری وجود دارد اما باید دائما بانک خود را تغییر دهد.

یوسفیان‌‌ملا در پایان اظهار کرد: الان در کمیسیون برنامه و بودجه مشغول بررسی این موضوع هستیم و یک هفته کامل هم در صحن علنی مجلس به بررسی این موضوع پرداختیم. هنوز هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی به نتیجه نهایی خواهد رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha