تحقق شعار سال نیازمند جذب سرمایه‌گذار است
کد خبر: 3827923
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

تحقق شعار سال نیازمند جذب سرمایه‌گذار است

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار فارس با اشاره به نامگذاری سال به نام رونق تولید گفت: عملیاتی شدن این شعار نیازمند برنامه‌ای است که منجر به جذب سرمایه‌گذار و در نهایت منجر به ایجاد کارگاه‌ها، بنگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و اقتصادی شده و تولید و اشتغال و ارزش افزوده را رقم بزند.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امروز، 26 تیرماه در دومین نشست کمیته هماهنگی اشتغال این استان با بیان اینکه سال 98 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است، گفت: عملیاتی شدن این شعار نیازمند برنامه‌ای است که منجر به جذب سرمایه‌گذار و در نهایت منجر به ایجاد کارگاه‌ها، بنگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و اقتصادی شده و تولید و اشتغال و ارزش افزوده را رقم بزند.

نماینده عالی دولت در استان فارس تأكید كرد: تحقق شعار رونق تولید به‌عنوان تکلیف اداری و همچنین تکلیفی که ولی فقیه بر عهده مسئولان گذاشته است باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تدوین برنامه در راستای عملیاتی کردن رونق تولید امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: برنامه‌های تدوین شده توسط هر یک از دستگاه‌ها باید در کارگروه اشتغال مورد بررسی قرار گرفته و پس از رفع نواقص احتمالی عملیاتی شود.

رئیس کارگروه اشتغال استان فارس با اشاره به اینکه دولت به‌صورت مستقیم به ایجاد اشتغال نمی‌پردازد، گفت: دستگاه‌های دولتی با زمینه‌سازی و ایجاد تسهیلات زمینه جذب سرمایه‌گذار و به تبع آن ایجاد اشتغال را فراهم می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: از سوی دیگر دولت به‌منظور انجام فعالیت‌های اجرایی اعتباری را در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهد و دستگاه مربوطه نیز قرار‌دادی با پیمانکاران منعقد می‌کند که زمینه‌ساز ایجاد اشتغال است.

استاندار فارس با اشاره به کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به سال گذشته و کسب رتبه دوم استان فارس در این زمینه، یادآور شد: بی‌تردید اقدامات دولت چه در بخش ایجاد تسهیلات و زمینه‌سازی و چه در بخش فعالیت‌های اجرایی دستگاه‌ها در کاهش نرخ بیکاری استان مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان فارس از 8.9 در بهار 97 به 7 درصد در بهار 98 رسیده است، افزود: این میزان از کاهش نیازمند ایجاد 90 هزار شغل است.

رئیس کارگروه اشتغال استان فارس با تاکید بر اهمیت توجه به جذب تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی، اظهار کرد: طرح‌های ارائه شده در این زمینه باید از وجاهت کافی برخوردار باشد تا سرمایه‌گذار بتواند با برگشت سرمایه و تولید مناسب تسهیلات بانکی را تسویه کند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید طرح‌های ارائه شده را از ابتدای ارائه طرح تا پایان مراحل راه‌اندازی و اجرا رصد کنند، گفت: اخذ این تسهیلات نباید منجر به ایجاد بیکاران بدهکار شود.

رحیمی از دستگاه‌های حمایت همچون بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز خواست مراحل اجرایی شدن طرح‌های اشتغال‌زایی از زمان دریافت تسهیلات تا زمان حصول نتیجه و ایجاد اشتغال را با دقت نظارت کنند.

استاندار فارس همچنین بر لزوم توجه به زمینه‌های مختلف اشتغال تأکید کرد و گفت: به‌عنوان مثال با رایزنی‌هایی که در کشور قطر انجام داده‌ایم زمینه ایجاد اشتغال در این کشور فراهم شده و به‌زودی فهرستی از اسامی شرکت‌ها و پیمانکاران دارای صلاحیت برای این همکاری ارائه خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه سال گذشته اقدامات خوبی جهت اشتغال‌زایی انجام شده است، افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ اشتغال فراگیر و روستایی ۵۵۰ میلیارد تومان، طرح رونق تولید از طریق سامانه بهین یاب و با پرداخت مستقیم سیستم بانکی 1500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده همچنین حدود ۴۵۲۶ کارگاه تسهیلات اشتغال روستایی، فراگیر و حمایتی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به رغم تلاش‌های انجام شده تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله داریم، گفت: کسانی باید در این مسیر گام بردارند که برای اول شدن استان با برنامه‌ریزی، همدلی و هم‌افزایی تلاش می‌کنند؛ چرا که فارس این ظرفیت را دارد که در همه زمینه‌ها اول باشد.

استاندار فارس همچنین از متولیان شهرک‌های صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و واحد معدن در سازمان صمت خواست تلاشی جدی‌تر و فعال‌تر در زمینه ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه باقی ماندن مشکلات پس از چند ماه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، بر لزوم پیگیری و رفع مشکلات در کارگروه رفع موانع تولید استان با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه تأکید کرد.

انتهای پیام

captcha