امامزادگان را تنها برای برآورده شدن حاجات نخواهیم
کد خبر: 3827268
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

امامزادگان را تنها برای برآورده شدن حاجات نخواهیم

گروه اجتماعی ــ عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مركز ادیان آستان قدس رضوی با تأكید بر اینكه باید اخلاق ائمه و امامزادگان را برای نسل جدید بازگو و احیا كنیم، گفت: اكنون برخی از افراد جاهل حق ائمه و امامزادگان را ضایع كردند و آن‌ها را تنها برای برآورده شدن حاجات، معرفی كرده‌اند در صورتی كه باید سیره آنان را بشناسیم.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، رئیس سابق دانشگاه ادیان و مذاهب و عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز ادیان آستان قدس رضوی شب گذشته، 23 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به جایگاه حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: شیراز شهر احمدبن موسی(ع) برادر امام رضا(ع) است و باید قدر این امامزاده عظیم‌الشأن را كه در ولایت‌ امین بودند بدانیم و اخلاق و تقوای آن حضرت را در این زمینه مورد توجه قرار دهیم.
وی با تأكید بر اینكه باید اخلاق ائمه و امامزادگان را برای نسل جدید بازگو و احیا كنیم، گفت: اكنون برخی از افراد جاهل ائمه و امامزادگان را ضایع كردند و آن‌ها را تنها موجوداتی معرفی كرده‌اند كه حاجت را برآورده می‌كنند در صورتی كه باید سیره آنان را بشناسیم و به آن تأسی كنیم.
رئیس سابق دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین گفت: مدت‌هاست که چهره آستان قدس رضوی حالت دیگری به خود گرفته و مردم فکر می‌کنند این آستان تنها برای گرفتن حاجات دنیوی است و آثار معنوی آن را فراموش کرده‌اند.
وی افزود: امام رضا(ع) یک چهره عظیم علمی بودند که نقش بسیار مهمی در پیروزی جهان اسلام داشته است و ادب و اخلاق وی همگان را تحت تاثیر قرار می‌داد که همین موجب شد تا فتوت و جوانمردی از ایران به سایر نقاط دنیا تسری یابد.
بی‌آزار شیرازی با بیان اینكه امروزه طرز گفت‌وگوی توأم با اخلاق در بسیاری از مجامع فراموش شده است، گفت: شخصیت‌هایی با عظمتی مثل امام رضا(ع) مشاهده می‌كنیم كه با كتاب‌ها و آنچه كه مورد قبول پیروان ادیان است با آن‌ها گفت‌وگو می‌كنند و آن‌ها هم متوجه می‌شوند که عجیب امام رضا(ع) بر ادیان آن‌ها احاطه دارند.
عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز ادیان آستان قدس رضوی ادامه داد: اخلاق امام رضا(ع) باعث شده که اخلاق عملی یعنی فتوت و جوانمردی از ایران به نقاط مختلف دنیا منتقل شود و درباره فتوت و جوانمردی که اخلاق عملی است کتاب‌های فراوانی نوشته‌اند.
وی گفت: منابع این فتوت‌نامه‌ها کتاب مهمی مربوط به قرن 9 هجری به نام فتوت نامه سلطانی است که منبع و مرجع همه کتاب‌های اخلاق است و توسط یکی از علمای اهل سنت به نام ملاحسین کاشفی سبزواری نوشته شده است و در این کتاب فتوت از دیدگاه تمام ائمه تعریف کرده است و و اخلاق امام رضا(ع) را نه تنها در ایران بلكه در سایر نقاط دنیا منتشر کرده است.
بی‌آزار شیرازی اظهار كرد: ما که دم از شیعه می‌زنیم چقدر از اخلاق امام رضا(ع) را استفاده می‌کنیم و اصلاً آیا این همه زوار می‌پرسند اخلاق امام رضا(ع) چگونه بود؟ خوب است كه هر زائری كه به مشهد می‌رود، یک جمله اخلاقی از امام رضا(ع) سوغات بیاورد در صورتی كه همه هر چیزی سوغات می‌برند جز کلام حضرت.
عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز ادیان آستان قدس رضوی بیان كرد: از نظر علمی امام رضا(ع) یک کتابخانه دارند كه در دنیا بسیار مهم است یعنی در این كتابخانه كتاب‌هایی از 1000 سال پیش وجود دارد و نسخ خطی در آن موجود است و كتاب‌هایی دارد كه اكنون در هیچ كجای دیگر پیدا نمی‌شود و دانشمندان از نقاط مختلف دنیا می‌توانند از این كتاب‌ها استفاده کنند.
وی در ادامه با تأكید بر اینكه باید گفت‌وگوی میان ادیان ادامه پیدا كند، گفت: در این راستا آستان قدس رضوی برنامه‌های متعددی را در نقاط مختلف كشور و دنیا برگزار كرده است و در آن‌ها سعی شد با همان اخلاق والای امام رضا(ع) با كمال متانت، ادب و با علم برخورد شود كه بحمد الهی همه از این سمینارها و همایش ها راضی بودند.
بی‌آزار شیرازی گفت: به برکت تعالیم عالیه قرآن و رفتار پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و اهل بیت(ع) به خصوص امام رضا(ع) می‌بینیم پیروان ادیان بهترین و آرام‌ترین زندگی را در کنار مسلمان‌ها دارند.
وی با تأكید بر اینكه باید این سنت‌های نیک را احیا کنیم، گفت: این‌ها چیزهایی است که خواسته خدا و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و این سمینارها و برنامه‌هایی که برگزار شده و می‌شود می‌تواند بهترین تبلیغ باشد تا سیمای نورانی اسلام را در دنیا از طریق ائمه منتشر کنیم.
انتهای پیام

captcha