سیره رضوی را در برخورد با ادیان ابراهیمی مورد توجه قرار دهیم
کد خبر: 3827247
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

سیره رضوی را در برخورد با ادیان ابراهیمی مورد توجه قرار دهیم

گروه اجتماعی ــ دبیر اجرایی نشست‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی با بیان اینكه امام رضا(ع) مناظراتی را در زمان حضور در شهر مرو با پیروان ادیان مختلف داشتند، گفت: نكته‌ای كه حائز اهمیت است و باید بدان توجه شود نوع برخورد امام رضا(ع) با ادیان بوده است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمد امیر احمدی طباطبایی، دبیر اجرایی نشست‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی شب گذشته، 23 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: اولین نشست تخصصی گفت‌وگوی ادیان ابراهیمی با تأكید بر آموزه‌های رضوی در هندوستان برگزار شد كه به دلیل فضای ادیانی كه در این كشور وجود دارد، موفق‌ترین كار بوده است.

وی افزود: برگزاری همایش ادیان در ابتدای كار با علامت سئوال‌های زیادی مواجه بود كه چرا آستان قدس رضوی در این زمینه ورود كرده است اما به مرور زمان سیره امام رضا(ع) در برخورد با ادیان مختلف تبیین و بررسی شد.

طباطبایی یادآور شد: امام رضا(ع) در آن زمان حضور اجباری در شهر مرو داشتند و این شهر هم به عنوان پایتخت بزرگ ادیان مطرح بوده است و پیروان این ادیان مناظراتی با آن حضرت داشتند اما نكته‌ای كه اهمیت دارد، مسلمان شدن اینان نبود بلكه نوع نگاه امام رضا(ع) در این مناظرات بوده است كه با چه دیدگاهی وارد مناظرات شدند. آن حضرت با آگاهی كامل از ادیان و كتاب‌های آنان وارد مناظرات می‌شدند كه از شیوه‌های عالی مناظره است.

دبیر اجرایی نشست‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی با بیان اینكه طی دو سال گذشته فعالیت‌های بسیار زیادی در این مركز انجام شده است، گفت: آستان قدس رضوی رویكرد خود را از همایش به ایجاد مركز ادیان تغییر داده است كه در این مركز وبینارها را با حضور اساتید بین‌المللی از كشورهای مختلف برگزار می‌كند تا بتوانیم در فضای علمی دنیا حضور داشته باشیم.

وی با تصریح اینكه وبینارها را با حضور نمایندگان كشورهای مختلف در كشورهای دیگر برگزار می‌كنیم، گفت: امسال 8 پیش‌نشست گفت‌وگوی ادیان ابراهیمی را در نظر گرفتیم كه اولین پیش‌نشست در داخل كشور برگزار می‌شود.

طباطبایی با ذكر این نكته كه شهرهایی را برای اجرای این نشست‌ها برگزار می‌كنیم كه حضور ادیان مختلف در آنجا پررنگ است، گفت: شهرهایی مثل قم، تهران، ارومیه و غیره مكان‌هایی هستند كه در آنجا تراكم ادیانی زیادی دارند.

دبیر اجرایی نشست‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی با تأكید بر اینكه با برگزاری این نشست‌ها تلاش می‌كنیم تا فرهنگ رضوی را از دیدگاه گفت‌وگوی ادیان بیان كنیم، گفت: آشنایی میان ادیان از اهداف ویژه برنامه‌های ماست.

وی با بیان اینكه برنامه‌های این مركز تنها برگزاری نشست تخصصی نیست، گفت: دیدار با خانواده‌های شهدای ادیانی و بازدید از مراكز ادیانی شهرها و گفت‌وگو با علما و بزرگان ادیان مختلف نیز از دیگر فعالیت‌های این مركز هستند.

طباطبایی یادآور شد: همچنین نمایشگاه نسخ خطی ادیانی نیز از جمله فعالیت‌هایی است كه در حاشیه برگزاری نشست‌های تخصصی ادیان برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha