نماز جمعه شیراز به لحاظ زیرساختی و سخت‌افزاری نیازمند تقویت است
کد خبر: 3826768
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
آیت‌الله دژكام:

نماز جمعه شیراز به لحاظ زیرساختی و سخت‌افزاری نیازمند تقویت است

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه زیرساخت و سخت‌افزار نماز جمعه شیراز ضعیف است،‌ گفت: اگر به نسبت تهران و کلان شهرهای دیگر کشور حساب کنیم، از نظر زیرساخت‌ها، اقامه نماز جمعه شیراز در ضعیف‌ترین نقطه قرار دارد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 22 تیرماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان گفت: معمولاً در قسمت‌های مختلف نظام که کارهای کشور را انجام می‌دهیم، هر از مدتی بزرگداشت رسم می‌شود و یا برای افراد هم بزرگداشت برگزار می‌شود. اگر برای این بزرگداشت‌ها هدف و کار ویژه مناسبی طرح‌ریزی نشود در ادامه و پس از چند سال کلیشه‌ای می‌شود و به خاطر ازدیاد مراسم به هدف مورد نظر نمی‌رسیم و اتلاف سرمایه بیت‌المال و وقت مردم نیز خواهد بود.
وی با بیان اینكه در خصوص نماز جمعه نیز مسئله همین است، افزود: وقتی می‌گوییم 40 سال است نماز جمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، گرچه نماز جمعه در شیراز حداقل از زمان مشروطیت تاکنون اقامه شده است اما در نظام اسلامی یک تغییر ایجاد کردیم.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: تغییری که ایجاد شد یعنی یک جریان انقلابی را در نمازجمعه ایجاد کردیم مبدأ تاریخ شد که کار بسیار ارزشمندی بوده است و اگر کاری می‌کنیم باید در استمرار حرکتی باشد که امام خمینی(ره) شروع کرده است و زنده کردن نماز جمعه مطابق با نیازهای انقلاب اسلامی است.
وی در ادامه به بیان نكاتی درباره نماز جمعه شیراز پرداخت و گفت: در طول سال باید یکسری کارهای اساسی انجام دهیم. نماز جمعه شیراز از حیث زیرساختی و سخت‌افزاری از نماز جمعه‌های ضعیف کشور است. اگر به نسبت تهران و کلان شهرهای دیگر کشور حساب کنید از نظر زیرساخت‌های اقامه نماز جمعه شیراز در ضعیف‌ترین نقطه قرار دارد.
امام جمعه شیراز یادآور شد: در بازدیدی از كه مصلی نماز جمعه اصفهان داشته‌ام، مسئول مصلی حدود 3 ویژگی‌های مجموعه را توضیح داد كه در 7 آیتم این ساختمان ثبت بین‌المللی داشت یعنی از سازه‌های مهمی است که در دنیا ثبت شده است و با حفظ معماری اسلامی و ایرانی 7 شاخص ساختمان را ثبت بین‌المللی کردند که برای نماز جمعه و دیگر اجتماعات مردمی در این شهر مناسب و استاندارد است اما در شیراز این جمله آیت‌الله ایمانی را فراموش نمی‌کنیم که اگر مسجد نو نبود که در زمان اتابکان ساخته شده ما جایی برای نماز جمعه نداشتیم.
وی اضافه كرد: یا مسجد وکیل که مربوط به چند صد سال پیش شیراز است و برای آن زمان افتخار است اما برای نماز جمعه امروز از لحاظ زیرساختی و حجم جمعیت جواب نمی‌دهد و با نیازهایی که امروز ما داریم هیچ امکاناتی ندارد.
آیت‌الله دژكام تأكید كرد: یکی از کارهای اصلی ما این است که مسائل سخت‌افزاری و زیرساخت لازم که بدون آن برگزاری نماز جمعه با اختلال مواجه است را به سرانجام برسانیم و به نماز جمعه اهمیت دهیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه به بیان مطالبی در خصوص جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در نماز جمعه پرداخت و گفت: كاركرد و وظایف نماز جمعه به عنوان یک نهاد اجتماعی و نهاد دینی باید در جامعه و تمدن اسلامی بررسی شود.
وی اظهار كرد: در بحث علوم انسانی گاهی خیلی در مبانی کار غرق می‌شویم در حالی که باید درگیر شویم و بگوییم نماز جمعه به عنوان یک نهاد دینی که اسلام آن را تأسیس کرده است وظایف و کارکردش چیست؟ چه نقشی در اجتماع دارد و کدام نیازها را برطرف می‌كند؟ یک بررسی می‌خواهد تا اهداف و برنامه‌های آن مشخص شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: اگر این چند سرفصل را افراد وارد و متخصص توضیح دادند و تبیین کردند در ادامه می‌دانیم قدم بعدی چیست.
آیت‌الله دژكام با طرح این سئوال كه وظیفه نماز جمعه و امام جمعه چیست، گفت: پاسخ دادن به این سئوال برای مردم بسیار حائز اهمیت است از این جهت که مردم باید بدانند وظیفه اجرایی بر عهده کیست، چه کسی قانونگذار است و چه کسی مجری قانون و انجام کدام کار را باید از کدام مسئول مطالبه کنند.
وی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند که می‌خواهیم تمدن بسازیم یعنی در تمدنی اسلامی که خواهیم ساخت امام جمعه در همه کارها می‌تواند دخالت کند؟ برای اینکه وقتی شما می‌گویید امام جمعه در همه کارها نقش ایفا کند توقع مردم نیز در همه چیز متوجه امام جمعه می‌شود ولی وقتی تقسیم کار رخ داد هر كسی در حیطه وظایف خود مسئول می‌شود و آنگاه همه یاد می‌گیرند که پاسخگو باشند.
امام جمعه شیراز یادآور شد: این سردرگرمی که امروز در جامعه ما درست شده است و در جنگ روانی و رسانه‌ای تلاش می‌کنند همه چیز را اینگونه نشان دهند که فقط یک نفر در جامعه پاسخگوست را باید درست کنیم.
وی تأكید كرد: تا شرح وظایف مشخص نباشد و مردم ندانند که کدام توقع را باید از چه کسی مطرح نمی‌توان کار کرد اما زمانی که وظایف مشخص شد بنده مطالبه اختیارات و امکانات را خواهم کرد.
آیت‌‌الله دژكام بیان كرد: باید از این سردرگمی بیرون آییم و به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی که رهبر انقلاب فرموده‌اند پیش رویم و در ادامه با همکاری یکدیگر مسائل جامعه را حل کنیم به گونه‌ای که وقتی کسی به عنوان توریست وارد کشور ایران می‌شود فقط ساختمان‌های قشنگ و تاریخی را نبیند و درک کند که ایرانی‌ها توانسته‌اند زندگی خود را متناسب با روزگار امروز به گونه‌ای سامان دهند که کار زمین مانده‌ای وجود ندارد و یک تمدن پیشرفته که نیازهای انسان امروز را پاسخ می‌دهد برپا شده است اما وضع ما اینگونه نیست و متاسفانه امروز به جایی رسیده است که فقط مثلا در اردیبهشت‌ماه که فصل توریست‌ها است در کوچه‌های بافت تاریخی شیراز معتادان متجاهر را به‌صورت موقت جمع می‌کنیم؛ تداوم این وضعیت بس است.
وی اظهار كرد: امروزه وضعیت محلاتی چون سنگ سیاه و بافت تاریخی شیراز مناسب نیست و زمانی درست می‌شود که در طول سال این محلات پاک باشد.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: مردم در غیر ایامی که برخی محلات بافت تاریخی را برای توریست آماده کرده‌اید می‌ترسند به آنجا بروند، کجای این قضیه به تمدن نوین اسلامی می‌خورد؟ ما می‌خواهیم تمدن‌سازی کنیم و نقش نماز جمعه در این تمدن‌سازی را باید بررسی کنیم و این کاری است که تا پایان سال به کمک اساتید دانشگاه و حوزه باید انجام دهیم تا تکه‌های گمشده را پر کنیم.
وی بیان كرد: بزرگداشت نمازجمعه به این است که این مسائل پاسخ پیدا کند وگرنه ما رفتارهایی که عادتمان شده است را انجام می‌دهیم و هیچ‌گونه تغییری در جامعه رخ نمی‌دهد و به چنین چیزی نمی‌توان افتخار کرد و دلخوش بود.
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه اساس کار باید با یک نگاه دقیق‌تری شکل بگیرد،‌گفت: این نگاه را سعی کردیم ابتدا در ائمه جمعه ایجاد کنیم و همین جا از معاونت برنامه‌ریزی استانداری تشکر می‌کنم که در بحث برنامه‌ریزی و آمایش سرزمینی در جلسه‌ای برای ائمه جمعه سطح استان توضیحاتی داشتند.
وی اضافه كرد: این جایگاه را درست تبیین کنیم و متناسب با این جایگاه امام جمعه باید رشد کند برای اینکه امام جمعه‌ای که در برنامه‌ای که در استان ریخته می‌شود می‌خواهد نظر دهد باید مطالعه کرده باشد و قضیه را دیده باشد.
آیت‌الله دژكام با ذكر این نكته كه لازمه هر تغییر در مسائل اجتماعی این است که همه اطراف آن به نوعی خود را متناسب با تغییر به روز کنند، گفت: این حرکت شروع شده است و ما باید شروع کننده حرکت‌هایی باشیم که 300 سال دیگر بگویند شیراز زنده و پویا بوده است.
انتهای پیام

captcha