ایده‌آل می‌اندیشیم اما ضعیف عمل می‌کنیم
کد خبر: 3821625
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
آیت‌الله د‍ژكام:

ایده‌آل می‌اندیشیم اما ضعیف عمل می‌کنیم

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه در ایران خیلی ایده‌آل می‌اندیشیم و حرف می‌زنیم، اما بعضاً ضعیف عمل می‌کنیم، گفت: باید ایده‌آل‌ها را تبیین کنیم، اما در مقام عمل باید ببینیم در پنج سال آینده کدام نقطه از نقاطی که در نظر گرفته‌ایم، قابل دسترسی است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، اول تیرماه در دیدار با رئیس كل دادگستری این استان ضمن گرامیداشت یاد شهدای قوه قضائیه و شهید بهشتی تأكید كرد: حرکت انقلاب اسلامی و مسیری که آن‌ها شروع کردند یک حرکت عمیق در ابعاد فلسفی، جهان‌بینی، ایدئولوژی، اقتصادی، اجتماعی و... بود که ان‌شاءالله به ثمر می‌نشیند و دنیا متحول و متغیر خواهد شد.

وی افزود: قسمتی از این فرآیند تمدن‌سازی که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند، مربوط به مسئله داوری، فصل دعاوی و رسیدگی به حقوق مردم است که باید با درک صحیح این مسئله به سمتی برویم تا کار خود را به‌عنوان الگو و نمونه کار ارزشمند قضایی به دنیا معرفی کنیم.

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: امروز نقاط ضعف تمدن اروپایی كه در گذشته ادعا می‌كردند همه دنیا را اداره می‌کنند، مشخص شده است و اگر قرار بر این است که الگوی آن‌ها کنار رود جایگزین آن چیست؟ و یک خلأ ایجاد شده است.

امام جمعه شیراز یادآور شد: هانگتینگتون جنگ تمدن‌ها را مطرح کرد و مدعی شد در پایان این جنگ نظام‌های لیبرال دموکراسی جهان را ادامه خواهند داد و اسلام از بین می‌رود اما امروز موشکی که فرزندان ما ساخته‌اند پهپاد دشمن را نابود می‌کند و این نشان از شکوفایی تکنولوژی در کشوری است که به گفته آن‌ها قرار بود دیگر در مناسبات جهانی جایی نداشته باشد و این، نقطه تعارض 2 تمدن است.

وی ادامه داد: هانگتینگتون چند سال بعد از مقاله‌اش در رابطه با جنگ تمدن‌ها دوباره بیان کرد که شاید تمدن اسلامی بتواند به حیات خود ادامه دهد. اما رهبر معظم انقلاب می‌فرماید در گام دوم انقلاب اسلامی، جهان را آماده ظهور کنید یعنی اینکه مسلم است که اسلام می‌ماند و علاوه بر آن، همه نگاه‌های تمدنی را تحت‌الشعاع تمدن خود قرار خواهیم داد.

‌بهترین حرف‌ها را در قوه قضائیه داشته باشیم
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه امروز در ابتدای گام دوم هستیم و در بحث قوه قضائیه باید کار کنیم، گفت: شروع این حرکت در گام اول بود و امروز گام دوم آغاز شده است و در بحث داوری، فصل دعاوی و وظایف دستگاه قضایی، بهترین حرف‌ها را به برکت اسلام و فکر و مغز ایرانی برای دنیا خواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه كرد: این مغز بر روی موضوعاتی که وحی الهی هست کار می‌کند و بهترین‌ها را تحویل جامعه بشری می‌دهد و این کاری است که شهدایی مانند شهید بهشتی شروع کردند و هر کس در حد حیطه و وظایف خود باید تلاش کند.

وی تأكید كرد: در هر برنامه‌ریزی مسلماً باید آرمان و هدف کار را مشخص کنیم تا به کارهای کوچک راضی نشویم و به اهداف و آرمان خود برسیم.

آیت‌الله دژكام با یادآوری سخنان رئیس كل دادگستری فارس مبنی بر اینكه در دوره جدید قوه قضائیه کشور قرار به تحول در حدود 10 سرفصل است، گفت: باید برای هر 10 مورد برنامه‌ای را تدوین کنیم البته باید بدانیم كه برنامه با تعیین آرمان متفاوت است و اولین قدم در برنامه‌ریزی استراتژیک این است که آرمان و هدف را مشخص کنیم و کارهای بعدی باید دقیق‌تر انجام گیرد.آرمان‌ها همیشه نقطه‌هایی هستند که دستیابی به آن‌ها دشوار است ولی برنامه‌ریزی استراتژیک باید هدف مقطعی قابل دسترسی داشته باشد.

ایده‌آل می‌اندیشیم اما بعضاً ضعیف عمل می‌كنیم
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه در ایران خیلی ایده‌آل می‌اندیشیم و حرف می‌زنیم اما بعضاً ضعیف عمل می‌کنیم، گفت:‌ باید ایده آل‌ها را تبیین کنیم ولی در مقام عمل باید ببینیم در 5 سال آینده کدام نقطه از نقاطی که در نظر گرفته‌ایم، قابل دسترسی است یعنی با توجه به وضع موجود و امکاناتی که داریم یک هدف تعیین می‌کنیم و این اهداف در 10 سرفصلی كه مشخص شده است، باید تبیین شود.

وی ادامه داد: در مسئله فضای مجازی، دولت الکترونیک و... بسیار خوب است اما دقیقاً در طول یک یا 5 سال در این زمینه چه می‌توانیم انجام دهیم؟ باید امکانات، بودجه و نیازهای خود را مشخص کنیم و با توجه به آن ببینیم چقدر می‌توانیم جلو برویم. اگر هدف مقطعی تعیین نکنیم هیچ‌گاه پیشرفتمان معلوم نمی‌شود هر چند که شبانه‌روز کار می‌کنیم پس در ابتدا زمینه کار را مشخص کنیم و در ادامه هدف‌گذاری کرده و ببینیم براساس شرایط چقدر جلو می‌رویم.

آیت‌الله دژكام گفت: تعیین هدف و تبیین وضع موجود و نهایتاً ابلاغ برنامه اجرایی و پایش کردن آن مراحل یک برنامه‌ریزی استراتژیک است.هر كسی در حیطه کار خود باید اینگونه خط و نشانی برای کار خود داشته باشید.

وی با تأكید بر اینكه برای برنامه‌ریزی نباید زمان زیادی تلف کرد، اظهار كرد: باید یک چارچوب مشخص داشته باشیم و طبق آن جلو رویم.

مسئولان فارس طوری گزارش می‌دهند گویی هیچ مشكلی وجود ندارد
امام جمعه شیراز با بیان اینكه دیگر زمان گزارش دادن تمام شده است، گفت: در فارس خصوصا در بحث اقتصاد و توسعه استان هر کدام از مسئولان ادارات کل به گونه‌ای گزارش می‌دهند که انگار شیراز هیچ مشکلی ندارد اما 30 سال است که شاخص‌های ملی نشان می‌دهد که استان از نظر توسعه به اهدافی که باید نرسیده و پسرفت دارد و این موید این نکته است که گزارش‌ها مشکل دارد و این موضوع به خاطر آن است که کار درست هدف‌گذاری نشده است و وضعیت ما متاسفانه در فارس اینگونه است اما شورای قضایی می‌تواند اشكال گزارش‌ها را پیدا کند.

وی با تصریح اینكه بحمد الهی نگاه مدیران ارشد استان به این سمت است که تغییر را با همین چارچوب داشته باشد، ابراز امیدواری كرد كه این حرکت شروع شود و به نتیجه مطلوب برسد.

آیت‌الله د‍ژكام با تأكید بر اینكه30 سال عقب‌ماندگی در برخی شاخص‌ها دیگر بس است و کمک دهیم تا از این وضع بیرون بیاییم، گفت: برای بیرون آمدن از وضع موجود اولین قدم برنامه‌ریزی است و مسئله دیگری که انتظار می‌رود بیشتر دقت داشته باشید این است که گاهی اوقات برنامه‌ریزی خودش فریب می‌شود. در کنار اندیشه و برنامه‌ریزی نیاز به توکل و اراده قوی داریم.

توكل و اندیشه؛ دو لازمه پیشرفت
وی با بیان اینكه اگر توکل ما ضعیف شود باز سر جای خود می‌مانیم و علاوه بر اندیشه نیاز به توکل هم داریم، گفت: متأسفانه در جامعه در زمینه توکل ضعیف شده‌ایم و بعد برای امید و نشاط به دنبال مسائل فرعی مانند موسیقی می‌رویم. کاری به حلال یا حرام بودن موسیقی ندارم بلکه بحث بنده بر سر این است که از جای دیگر ضربه خورده‌ایم و راه حل دیگری در مقابل ما می‌گذارند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه کمبود امید در برخی سطوح اجتماعی به خاطر ضعف توکل است، گفت: موسیقی یا مسائل فرعی و حاشیه‌ای گرچه خوب است و در جای خود لازم، اما دوای درد جامعه نیست و مشکل جای دیگری است یعنی جوان ما نقطه اتکایی که بتواند محکم به آن بچسبد پیدا نمی‌کند.

وی این نكته را یادآور شد كه حرکت نیاز به توکل دارد و همه پیر و جوان نیاز به توکل دارند و این جهت را در همه کارهای خود باید در نظر گیریم و مسیری که امام خمینی(ره) شروع کرد مسیر آدم‌های پر توکل بود. ادامه مسیر با کسی که اراده ضعیف دارد نمی‌شود.

جرأت و اراده در انجام كارها داشته باشیم
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه رهبر معظم انقلاب فرمود امروز جنگ اراده‌هاست، گفت: ترامپ در ابتدا برای کشور و ملت ایران بسیار قیافه گرفت اما امروز خیلی آرام‌تر شده و مرتباًعقب‌نشینی می‌کند و فهمید که اگر پهپاد بفرستد توسط جوانان این مرز و بوم نابود خواهد شد. اگر جرأت و اراده نداشته باشیم هیچ کدام از کارهای ما جلو نمی‌رود.

وی با تأكید بر اینكه انقلاب کردیم و نباید بترسیم و پای آن باید بایستیم، گفت: وقتی نقطه اتکا مردم دادستان یا مسئول دادگستری یا بازرسی می شود، مردم به آن اعتماد و اتکا می‌کنند و ملت به این موارد نیاز دارند.

در قضیه پهپاد مردم اعتماد به نفس پیدا كردند
امام جمعه شیراز گفت: در قضیه پهپاد مردم چه اعتماد به نفس و حس خوبی پیدا کردند. کارهایی که دستگاه قضا می‌کند از این سنخ است و این حس را به جامعه می‌دهد که همه چیز حساب و کتاب و قانون دارد. حرکت مناسبی هم شروع شده است در باب اینکه به نوعی از حضور علما در مجلس حکم استفاده می‌کنند البته علما دخالت نمی‌کنند و فرضا اگر حرفی دارند نظر خود را به قاضی می‌گویند.

آیت‌الله د‍ژكام بیان كرد: حضور عالم در جلسه محکمه چند فایده دارد؛ اول اینکه مخاطبان می‌دانند مجلس مجلس مهمی است و این را فضای شعبه دادگستری و اتاق قاضی باید القا کند که مجلس مهمی است.

وی با بیان اینكه در جامعه‌پردازی نیاز داریم علما بدانند دستگاه قضا درگیر چه مسائلی است، گفت: از این موضوع عالم بهره می‌گیرد و در فضای کار تبلیغی و ترویجی خود چون می‌داند مردم به چه مسائلی مبتلا هستند طوری برنامه‌ریزی ‌و آموزش‌ها و تبلیغاتش را تنظیم می‌کند که جامعه از نظر آگاهی‌های عمومی نسبت به حقوق شهروندی، مسائل کیفری و... ارتقا پیدا می‌کند و ارتقا این موارد باعث کاهش جرم می‌شود و این امر بسیار مؤثر است.

فضای اجتماعی باید آرام شود ‌
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ضمن قدردانی از حركت‌های اخیر رئیس كل دادگستری فارس و دادستان گفت:‌ این مدتی که تغییر مدیریت‌ها شکل گرفته است در جلوه‌های ظاهری شهر مقداری تعدیل شده است. باید فضا را تعدیل کنیم و فضای اجتماعی یک فضای آرام شود نه فضای سخت‌گیرانه چون سخت‌گیری واکنش به همراه دارد و در حدی که قابل تحمل باشد و باید جایی برای حمل به صحت بگذاریم.
انتهای پیام

captcha