نخستین طرح آموزش جامع فرهنگ شهروندی كشور در شیراز آغاز به كار كرد
کد خبر: 3821428
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹

نخستین طرح آموزش جامع فرهنگ شهروندی كشور در شیراز آغاز به كار كرد

گروه فرهنگی ـ طرح «محله‌های عمودی» به عنوان نخستین طرح آموزش جامع فرهنگ شهروندی کشور ویژه ساکنان آپارتمان‌ها در شیراز آغاز به كار كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، اول تیرماه در آیین گشایش طرح محله های عمودی در مجتمع ۲۵۶ واحدی فرهنگیان گفت: طرح «محله های عمودی» به عنوان نخستین طرح آموزش شهروندی ویژه ساکنان آپارتمان‌ها در شیراز به عنوان شهر پیشرو در اجرای طرح‌های فرهنگی کشور اجرایی می‌شود.
و.ی با بیان اینكه مردمی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند همان مردم محله‌های دیروزند، با این تفاوت که حیاط ندارند اما حیا دارند، افزود: آسانسورهای آپارتمان‌ها همان کوچه‌های باریک قهر و آشتی‌اند. اگر تا دیروز عاشق کوچه پس کوچه‌های محله‌ها بودیم امروز علاقه و احترام و همسایگی‌مان در آینه آسانسورها منعکس می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز بیان کرد: محله‌های امروز کوچه به کوچه و پهلو به پهلو نیستند. ایستاده و عمودند در خانه‌های کوچک اما خیلی نزدیک و طرح محله‌های عمودی نخستین طرح شهرداری شیراز با هدف آموزش جامع فرهنگ شهروندی ویژه مجتمع‌های مسکونی است.
به گفته وی احیای محله محوری و فرهنگ مشارکت جمعی برای رسیدن به شهر خوب با شهروندان فرهنگ‌مدار، مهم‌ترین چشم‌انداز این طرح است که با حضور مناطق سازمان‌های خدمات‌رسان مجموعه شهرداری و همکاری دستگاه‌های خدمات رسان شهری(همچون شرکت توزیع نیروی برق شیراز، شرکت آب و فاضلاب شیراز و پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس) به‌صورت آزمایشی در مجتمع‌های مسکونی محدوده مناطق ۳،۴، ۶ و ۱۱ طی بازه زمانی هفت ماه اجرا می‌شود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و امیدواریم با همکاری خوب مردم محلات با موفقیت و نتایج بسیار ارزشمند به پایان برسد.
گشتاسبی‌راد با تأکید بر اینکه اجرای طرح محله‌های عمودی با همکاری مردم باعث می‌شود شهر خوب ایمن، زیبا و مطمئن داشته باشیم، گفت: روند آموزشی طرح از ۱۵ تیرماه تا پایان آذر ماه 98 برنامه‌ریزی شده و با توجه به اینکه برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود هر دو ماه یک بار ارزیابی صورت می‌گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز ارتقای آگاهی شهروندان از زندگی شهرنشینی و آشنایی آن‌ها با قواعد و اصول آپارتمان‌نشینی آموزش موضوعات شهروندی در حوزه‌های محیط زیست، نظافت، صرفه‌جویی، آتش نشانی و ایمنی، ارتقای حس مسئولیت پذیری شهروندان در محیط زندگی، ایجاد و افزایش احساس تعلق خاطر به شهر و شهروندان و نهادینه سازی فرهنگ زندگی جمعی، تقویت روحیه کار گروهی و هدفمند ساختن آموزش شهروندی را از جمله اهداف طرح محله‌های عمودی برشمرد.
آرش فرج‌زاده، قائم مقام شهردار شیراز نیز در این آئین ضمن قدردانی از تمام دست‌اندرکاران اجرای طرح محله‌های عمودی که با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز و برنامه‌ریزی شهرداری شیراز انجام شده است، اظهار کرد: پیشینه فرهنگی و تمدن شیراز بر لزوم توجه و نگاه فرهنگی در اجرای برنامه‌های مختلف افزود است.
وی با اشاره به اینکه پیشینه فرهنگی شهر شیراز و شهروندان آن در کشور زبانزد و درخشان است، افزود: توجه به حوزه فرهنگی در کنار تمامی وظایف مختلفی که برای شهرداری تعریف شده است، ضرورت دارد.
قائم مقام شهردار شیراز بیان كرد: توسعه عمودی شهرها علیرغم اینکه مسائل و مشکلات خدمات شهری را ساده‌تر و سهل‌تر می‌کند اما مشکلات فرهنگی را افزایش می‌دهد به همین جهت طرح محله‌های عمودی برای اجرا در مجتمع‌هایی که به صورت پایلوت انتخاب شدند راه و نگاه بسیار درستی است.
فرج زاده با ابراز امیدواری از اینکه اهداف طرح که کاملاً منطبق با پیشینه فرهنگی شیراز است به خوبی و با همکاری مردم اجرا شود، گفت: به طور حتم ارتقای کیفیت شهروندی ارتقای فرهنگ جامعه را به دنبال دارد و باید تسری طرح محله‌های عمودی در کشور دنبال شود.
سعید نظری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این آیین اظهار کرد: وقتی جمعیت انسانی از سال 1800 میلادی به مدد توسعه صنعتی از یک میلیارد نفر به ۷ میلیارد نفر در قرن معاصر می‌رسد، بلندمرتبه‌سازی به یکی از رویکردهای مهم و گریزناپذیر شهرهای بزرگ جهان تبدیل شده و جایگاه خاصی در برنامه‌ریزی اجتماعی و شهری پیدا می‌کند.
وی افزود: بلندمرتبه سازی نخستین بار توسط مکتب فکری و جامعه شناختی شیکاگو و با هدف تامین زمین در مرکز شهر پیشنهاد شد. افزایش تراکم ساختمانی در قالب بلندمرتبه سازی با هدف حل برخی مشکلات از جمله کمبود زمین، مسکن، حمل و نقل، هزینه تاسیسات شهری و آسیب‌های زیست محیطی صورت گرفت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بلند مرتبه‌سازی در ایران از دهه 30 در تهران با ساخت نخستین ساختمان دارای آسانسور آغاز شد و بعد از آن ساختمان پلاسکو سرآغاز ساخت ساختمان‌های بلند با اسکلت فلزی بود، بیان کرد: بلند مرتبه‌سازی در ایران بعد از انقلاب به مدت 10 سال رکود پیدا کرد اما اواخر دهه 60 مجدداً رویکرد به بلندمرتبه‌سازی در تهران توسط بخش خصوصی آغاز شد و به یکباره مراکز شبه دولتی مثل بانک‌ها و بنیاد مستضعفان هم در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند.
نظری با تصریح اینکه به صرف سکونت عده‌ای در یک محدوده اعم از طولی یا عمومی نمی‌توان اسم آن را محله گذاشت، اظهار کرد: برای هر محله جنبه‌های کارکردی مختلفی از جمله جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی، محیطی، سیاسی و عملکردی متصور است که به پویایی و حیات اجتماعی محله منجر می‌شود.
وی افزود: تعاریف و عناصر متعددی برای هر محله در علم معماری و شهرسازی وجود دارد که در ساختمان‌‌های بلند هم قابلیت کشف و همسان سازی است اما متاسفانه در محله‌های عمودی یا همان محله‌های بلندمرتبه‌ در ایران حتی انتخاب اسامی با عناوینی همچون فاز و بلوک در تقابل با هویت ایرانی و بومی محله قرار گرفته و با توجه به اینکه محله‌های عمودی در ایران واجد شرایط جامعه‌شناختی در کشورهای توسعه‌یافته نیست مباحثی همچون فضاهای عمومی، فضای سبز، پارکینگ، کتابخانه، سالن ورزشی و آمفی تئاتر با هدف توجیه اقتصادی از طرح اولیه آنها حذف می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه پنجمین شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز با اتکا به شعارهای «انسان محور» خود تلاش می‌کند به معیارهای انسانی در سازه‌های عمودی با هدف ایجاد محله‌های عمودی دست پیدا کند، تاکید کرد: شاید مهم‌ترین راه بازیابی هویت محله‌ای توجه به اصل ارتباطات و گفت‌وگو باشد. ایجاد روابط فرهنگی در بین ساکنان ساختمان‌های بلند می‌تواند ما را به ساخت هویت اجتماعی در قالب محله برای چنین سازه‌هایی رهنمون سازد.
انتهای پیام

captcha