فراشبند هم نامزد پایتخت كتاب ایران شد
کد خبر: 3819556
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

فراشبند هم نامزد پایتخت كتاب ایران شد

گروه فرهنگی ـ معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به درخواست شهرستان فراشبند برای نامزدی پایتخت كتاب ایران، همسو شدن همه ادارات و نهادها جهت جذب حداکثری افرادی و شرکت در برنامه‌های لازم جهت كسب این عنوان را خواستار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 25 خردادماه در دیدار با فرماندر فراشبند، مباحثی را درباره درخواست این شهرستان برای نامزد شدن عنوان پایتخت كتاب ایران مطرح كرد.
وی، همسو شدن همه ادارات و نهادها جهت جذب حداکثری افرادی و شرکت در برنامه‌های لازم پایتختی کتاب ایران خواستار شد و گفت: با برنامه‌ریزی مدون در حوزه ترویج کتابخوانی می‌توان سرانه مطالعه را افزایش داد.
امیدبخش اظهار كرد: طرح‌های پایتختی کتاب باید در فضاهای عمومی اتفاق بیفتد پس باید فرهنگ کتابخوانی را به اماکن عمومی بکشانیم و بیشتر سر و کار ما با کسانی است که با کتاب و کتابخوانی الفتی ندارند.
معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فار، جنبه‌های کمی، کیفی، خلاقیت و نوآوری را مهمترین عنصر مؤثر در انتخاب یک شهر به عنوان پایتختی کتاب دانست.
وی تعامل بین دستگاه‌ها را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی معطوف به کل جمعیت یک شهرستان خواهد بود و اگر در این خصوص اقدامی صورت نگیرد عملاً کاری از پیش نخواهیم برد. به همین خاطر با تعامل بین همه ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی باید با محوریت فرمانداری کارگروهی در این خصوص تشکیل دهند.
امیدخبش اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرستان فراشبند دارای ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی بسیار مهمی است من از همه درخواست همکاری و مساعدت دارم زیرا این اتفاق سهم هیچ شخصی نیست و برای تمام شهرستان است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش هماهنگ‌کنتده را دارد.
وی افزود: دبیرخانه شهرها و روستاهای دوستدار کتاب در مرکز استان آماده هر نوع همکاری و تعامل با کارگروه شهر دوستدار کتاب در شهرستان‌هاست و تمامی تلاش خود را در راستای ترویج فرهنگ مطالعه به ویژه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان خواهد کرد تا شاهد موفقیت یکی از شهرها یا روستاهای شهرستان در سطح ملی باشیم.
امیدبخش بیان كرد: استان فارس در ٤ دوره گذشتۀ جشنواره پایتخت کتاب ایران توانسته است ٣ شهر شیراز، اِوَز و صدرا را به عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی در کشور معرفی کند؛ علاوه بر این در دوره پنجم که آیین پایانیِ آن اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، چندین شهر دیگر فارس نیز گام‌های بلندی را برای کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» برداشته‌اند که امیدواریم در کسب آن موفق باشند.
در ادامه صادق فروغی، فرماندار فراشبند نیز گفت: امروزه اهمیت مطالعه و کتابخوانی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و اهمیت کتابخوانی در همه ادیان و در سخنان همه بزرگان به خصوص دین مبین اسلام و بزرگان دین اسلام آمده است بنابراین برای تحقق بخشیدن به این امر مقدس باید مطالعه را از کودکی و به صورت عادت برای کودکان در بیاوریم.
وی یکی از مشکلات روستاهای محروم و دور از شهر را عدم دسترسی به کتاب و کتابخانه دانست و گفت: با وجود جمعیت مستعد قابل توجهی از روستائیان که می‌توانند از اعضای فعال و کتابخوان یک کتابخانه عمومی محسوب شوند، عدم وجود کتابخانه و یا نهاد فرهنگی مشابهی باعث شده این گروه از نعمت کتابخوانی محروم باشند. از این رو اجرای طرح‌هایی که باعث دسترسی این افراد به کتاب باشد بسیار لازم جلوه می‌کند.
فروغی ادامه داد: نهادهای فرهنگی با همکاری هم می‌توانند در محرومیت‌زدایی فرهنگی این قشر نقش بسزائی را ایفا کنند که شامل ساخت کتابخانه دائمی یا موقتی و تامین کتاب‌های مورد علاقه و نیاز این گروه و ... می‌شود.
فرماندار شهرستان فراشبند، مجوز ساخت کتابخانه در روستاها را دشوار خواند و خواستار تسهیل در این امر شد و افزود: اگر بخواهیم فرهنگ مطالعه را درجامعه گسترش دهیم باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم که متأسفانه در شهرستان فراشبند با محدودیت‌های مراکز فرهنگی مواجهه هستیم که امید است بتوانیم با همکاری متولیان فرهنگی استان این موانع را برطرف کنیم.
مهدی محمدی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فراشبند نیز در این نشست طرح پایتختی کتاب را از مهم‌ترین طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا با همت و همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها بتوان آن را در شهرستان فراشبند که قابلیت‌های فراوانی دارد اجرایی کرد و این رسالت بر عهده تمام مسئولین شهرستان و استان است.
حجت‌الاسلام هادی ابراهیمی، امام جمعه فراشبند که ریاست این نشست را برعهده داشت هم ضمن تقدیر و تشکر از حضور معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: امروزه بیشتر هجمه‌های دشمنان به سمت جوانان است و می‌خواهند جوان ما را به سمت نهیلیسم فرهنگی بکشانند و از اعتقاد به مذهب و منش دینی خود دور سازند و در عرصه فرهنگ چالش ایجاد کنند لذا وظیفه همگان این است که با کار عملی در حوزه فرهنگ جلو اهداف دشمن را بگیریم که یکی از همین برنامه‌های فرهنگی ترویج کتاب وکتابخوانی است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فراشبند یکی ازدلایل فاصله گرفتن جامعه از کتاب و مکان‌های فرهنگی را جذاب بودن فضای مجازی دانست و گفت: با بسترسازی، ایجاد زیرساخت‌های لازم و راه‌اندازی مکان‌های فرهنگی و هنری می‌توان مردم و به ویژه جوانان را به سوی مطالعه سوق دهیم که اگر فرهنگ ما قوی باشد اقتصاد ما هم قوی خواهد شد.
انتهای پيام

captcha