شش شب احیا در افغانستان به دلیل تفاوت فتوای مراجع
کد خبر: 3817578
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

شش شب احیا در افغانستان به دلیل تفاوت فتوای مراجع

گروه بین‌الملل ــ شیعیان افغانستان که خود مقلد مراجع ایرانی هستند، در حرکتی بی سابقه به دلیل تفاوت فتوای مراجع تقلید ایران با علمای افغانستانی، شش شب از ماه رمضان را احیا گرفتند.

به گزارش ایکنا؛ بیشتر مردم افغانستان مسلمان هستند و مطابق مصوبه سال 1382 شمسی در قانون اساسی این کشور،‌ برای نخستین بار مذهب شیعه در این کشور به رسمیت شناخته شد. شیعیان افغانستان بیشتر در شهرهای کابل، مزارشریف، هرات و نیز هزارستان ساکن‌ هستند و برخی از آنان از مراجع ایرانی تقلید می‌کنند.

یکی از نکات قابل توجه که رمضان امسال با خود به همراه داشت این موضوع بود که شیعیان این منطقه شش شب قدر را احیا گرفتند؛ دلیل این موضوع نیز به تقلید شیعیان از مراجع تقلید ایران و افغانستان که نخستین روز رمضان را متفاوت اعلام کرده بودند، مربوط می‌شد.

همچنین از آنجا که روز اول ماه رمضان در ایران یک روز پس از اعلام آن در افغانستان تعیین شد،‌ مردم شیعه این کشور شش روز را از 2 خرداد (23 می) تا 7 خرداد (28 می) احیا گرفتند.

مسلمانان سنی‌مذهب این کشور که تابع حکومت افغانستان هستند، بنا به فتوای علمای عربستان روزه می‌گیرند و همین موضوع سبب شد که نخستین روز این ماه بنا به فتوای علمای عرب، متفاوت از اعلام مراجع ایران باشد.

انتهای پیام

captcha