عید صیام؛ پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت/ فلسفه عید فطر چیست
کد خبر: 3817266
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶

عید صیام؛ پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت/ فلسفه عید فطر چیست

گروه اجتماعی ـ عید صیام یا همان عید سعید فطر پاداش افطار‌های خالصانه و به‌جاست، قبولی انفاق‌های به قصد قربت است و پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت است که بسان برق و باد گذشت.

به گزارش ایکنا از فارس، بعد از یک ماه بندگی و عبادت خالصانه بندگان، عابدان و عاشقان خدا، جشن عید فرا رسید. عیدی مبارک و فرخنده که پایان میهمانی خداوند است و عید فطر در حقیقت ضیافتی برای پایان این میهمانی است.
عید صیام پاداش افطار‌های خالصانه و به‌جاست، قبولی انفاق‌های به قصد قربت است و پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت است که بسان برق و باد گذشت.

پایان روزها و شب‌هایی پر از نور رحمت الهی
روزهای روشن و پر از نور و رحمت، شب‌هایی پر از انوار الهی و مغفرت از یک ماه بندگی خداوند آخر به پایان رسید و به جشن قرآن و غفران ختم شد. در حقیقت عید فطر، عید اسلام و فخر و جلال خداوند است.
روزه‌داران طی یک ماه میهمانی خداوند، به جنگ نفس شتافته و با روزه‌داری درس صبر و مقاومت را آموختند. روزه به انسان روزه‌دار می‌آموزد که گرسنگی، تشنگی و ایستادن و مقابله با خواسته‌های نفسانی مشکل و دشوار هست، ولی انسان می‌تواند در مقابل سختی‌ها ایستادگی کند.
کسانی که طی یک ماه به میهمانی خدا رفته‌اند، در هنگام روزه‌داری خود را متخلق به اخلاق خداوندی کرده و مطیع و عبد راستین الله می‌شوند.

فلسفه عید فطر
این غلبه بر نفس در انسان روزه‌دار به نوعی پیروزی محسوب می‌شود و بر همین اساس است که بعد از پایان ماه مبارک رمضان جشن بزرگی برپا می‌شود که در فرهنگ اسلام از ان به عنوان عید فطر یاد شده است و یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان محسوب می‌شود.
عید در لغت یک کلمه عربی است که به معنی جشن است و فطر هم ریشه فطور و افطار است که به معنای خوردن و آشامیدن است و به همین دلیل به جشن پایانی ماه مبارک رمضان عید فطر می‌گویند و در آن دستور امساک از خوردن و نوشیدن برداشته می‌شود.
یکی از سنت‌های واجب در عید فطر پرداخت زکات فطره با وجه معین به فقراست تا مسلمانان در پایان یک ماه بندگی خداوند، سنت حسنه کمک به فقرا را هم درک کنند.
روزه‌دار از پرداختن زکات فطر لذت می‌برد چرا که در یک ماه روزه‌داری وضعیت فقیرو فقرا را درک کرده است و اکنون با اندک وجه که در راهی خدا داده است اندکی احساس آرامش برایش دست می‌دهد شاید بر این اساس بوده که بر هر مسلمان پرداخت زکات فطره لازم و واجب شده است.

برپایی جشن عید بندگی در تمام نقاط فارس
و اما در عید مبارک فطر که چهارشنبه، 15 خردادماه اعلام شده است تمام نقاط استان فارس مملو از شادی و سرور است و جشن‌های بزرگی در تمام بقاع متبرکه این استان برگزار می‌شوند.
نماز عید سعید فطر در 137 بقعه متبرکه استان فارس برپا می‌شود که در شیراز این نماز با محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و به امامت آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha