جهاددانشگاهی برنامه‌های خود را براساس منویات رهبری تدوین می‌کند
کد خبر: 3816983
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

جهاددانشگاهی برنامه‌های خود را براساس منویات رهبری تدوین می‌کند

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأكید بر اینكه این نهاد ‌برنامه‌های خود را بر‌اساس منویات مقام معظم رهبری تدوین می‌کند، موفقیت‌های این نهاد را مرهون استفاده از منویات معظم‌له و تكیه بر روحیه خودباوری دانست.

به گزارش ایكنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس، دیروز، 12 خردادماه در دیدار با آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به تبیین فعالیت‌ها و ظرفیت‌های این نهاد انقلابی در شرایط كنونی جامعه پرداخت و گفت: هم‌اكنون هم مشكلات و هم توقعات و انتظارات مختلفی در جامعه وجود دارد.
وی با بیان اینكه مردم نگاهشان به كسانی است كه بتوانند مشكلات را برطرف كنند كه این نگاه ابتدا به سمت روحانیت است، افزود: باید تلاش كنیم تا با توجه به ظرفیت‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در راه رفع مشكلات مردم قدم برداریم.

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای توسعه فارس
بابایی به سفر رئیس جهاددانشگاهی كشور به شیراز اشاره كرد و گفت: در این سفر تفاهم‌نامه‌ای با استانداری فارس به امضا رسید تا ظرفیت‌ها و امكانات جهاددانشگاهی در نقاط مختلف كشورمان برای توسعه استان فارس به كار گرفته شود.
رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: خبرگزاری‌های ایكنا و ایسنا دو فعالیت در حوزه فرهنگی ماست؛ خبرگزاری ایكنا برای جهاددانشگاهی افتخاری به لحاظ معنوی است و اخبار آن به 40 زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود و خبرگزاری ایسنا نیز یكی از مورد وثوق‌ترین خبرگزاری‌های كشور است.

رسالت خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی است
وی با تأكید بر اینكه رسالت این دو خبرگزاری توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است كه بحمد الهی تا امروز توانسته‌اند این رسالت را به نحو احسن انجام دهند، گفت: امروز دغدغه ما در حوزه رسانه و خبر دغدغه بیشتری است و نیاز داریم برای آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه گام برداریم لذا در این راستا همایش ملی سواد رسانه‌ای انسان عصر رسانه را برگزار خواهیم كرد.
بابایی با بیان اینكه در تابستان فراخوان این همایش ملی اعلام خواهد شد، گفت: دبیرخانه این همایش در استان فارس واقع شده است و امیدواریم كه بتوانیم در آینده آن را در سطح بین‌المللی نیز برگزار كنیم.
رئیس جهاددانشگاهی فارس تأكید كرد: در این همایش ملی تلاش می‌كنیم تا مقالات اندیشمندان را از نقاط مختلف كشورمان جمع‌آوری و از میان آن‌ها مقالات كاربردی را استخراج و عملیاتی كنیم.

برگزاری چهارمین جشنواره شهود قدسی در فارس
وی با تصریح اینكه در حوزه فرهنگی فعالیت‌های خوبی داریم، گفت: جشنواره شهود قدسی و شعر باران از جمله فعالیت‌های فاخر ما در سال گذشته است همچنین در سال گذشته نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره شهود قدسی را برگزار كردیم و امسال نیز بنا داریم چهارمین جشنواره شهود قدسی را برگزار كنیم.
بابایی همچنین برپایی غرفه در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب جهاددانشگاهی را در سال گذشته از دیگر فعالیت‌های این مجموعه برشمرد و گفت: در كشور غرفه جهاددانشگاهی نیز رتبه اول را كسب كرده بود.

بر روحیه خودباوری تكیه داریم
رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأكید بر اینكه این نهاد متد و برنامه‌های خود را از منویات مقام معظم رهبری می‌گیرد، گفت: امروز اگر جهاددانشگاهی جایگاه خوبی در كشور دارد به دلیل این است كه هم از منویات معظم‌له بهره‌برداری و بر روحیه خودباوری تكیه كرده است.
وی با یادآوری اینكه كمتر از 20 درصد از بودجه‌های جهاددانشگاهی از طریق دولت تأمین می‌شود و مابقی آن از ارائه خدمات خود به دست می‌آورد، گفت: جهاددانشگاهی حدود 13 هزار پروژه و 498 اختراع را در كارنامه خود دارد.
بابایی با بیان اینكه جهاددانشگاهی با توان علمی و بومی و بومی كشور توانسته به این ظرفیت‌ها دست یابد و دستاوردهای خیلی خوب داشته باشد، گفت: در جهاددانشگاهی فارس واحد فارس در حوزه فناوری و پژوهشی اولویت خاصی داریم كه با توجه به زیرساخت‌ها در حوزه علوم انسانی سلامت فعالیت خواهیم كرد.
رئیس جهاددانشگاهی فارس یادآور شد:‌ در سفری كه رئیس جهاددانشگاهی كشور به شیراز داشتند بنا شد تا از پتانسیل‌های درمانی كل جهاد در استان فارس استفاده شود به خصوص در بحث پژوهشكده رویان، سرطان و زخم‌های خاص و در این راستا تمام واحدهایی كه در این حوزه تخصص دارند را مأمور كردند كه به واحد فارس كمك دهند.
وی با بیان اینكه جهاددانشگاهی فارس نمایندگی بانك خون بند ناف را در شیراز و سه شهرستان استان فارس دارد، گفت: قرار است كه ذخیره بانك خون نیز در استان فارس داشته باشیم كه هنوز این اتفاق انجام نیفتاده و امیدواریم با همكاری دستگا‌ه‌های ذیربط این مهم رخ دهد.

راه‌اندازی پژوهشكده بین رشته‌ای سلامت
بابایی، یكی دیگر از رویكردهای جهاددانشگاهی فارس در سال 1400 را راه‌اندازی پژوهشكده بین رشته‌ای سلامت برشمرد و گفت: با توجه به اینكه سلامت ابعاد مختلفی اعم از اجتماعی و روانی و معنوی دارد، لذا ما تلاش می‌كنیم تا بر روی ابعاد مختلف آن كار كنیم.
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین گفت: فعالیت دیگر ما در حوزه اشتغال به خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست كه در این راستا سازمان تجاری‌سازی اشتغال دانش‌آموختگان را در جهاددانشگاهی فارس راه‌اندازی كردیم و در آن كارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌های كارآفرینی را به متقاضیان ارائه می‌دهیم.
وی با یادآوری اینكه فعالیت‌های ما در این مركز با متدهای روز دنیا انجام می‌شود، گفت: در سال جدید اولین مركز نوآوری و شكوفایی در استان افتتاح شد كه وظیفه این مركز ارائه تجهیزات، امكانات و آموزش و مشاوره و آشنایی با بازار كار برای كسانی است كه ایده‌های نو و خلاقانه بیاورند تا بتوانیم به آنان كمك دهیم كه ایده‌های خود را تبدیل به اشتغال و ثروت كنند.

9 مركز تجاری‌سازی اشتغال را راه‌اندازی خواهیم كرد
رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس ادامه داد: بنا داریم تا پایان امسال دو مركز دیگر تجاری‌سازی اشتغال دانش‌آموختگان و تا سال 1400، 9 مركز دیگر را در فارس راه‌اندازی كنیم.
بابایی با بیان اینكه در حوزه مشاغل خانگی نیز ورود كرده‌ایم، گفت: اكنون جهاددانشگاهی متولی اشتغال 6 هزار نفر بانوی سرپرست و یا بدسرپرست خانوار است كه جهاد فارس هم در این حوزه فعال است.
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین به فعالیت‌های آموزشی این نهاد اشاره كرد و گفت: در جهاد دو نوع آموزش كوتاه مدت و بلندمدت داریم كه در رشته‌های مختلف ارائه می‌شود و هدف ما در دوره‌های كوتاه مدت ارائه آموزش‌های مهارت‌افزایی است و هم اكنون 3 مركز آموزشی در شیراز و 9 مركز در شهرستان‌های فارس داریم.
وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه جهاددانشگاهی فارس یكسری دوره‌های آموزشی را تعریف كرده و از صفر تا صد آن را پیش می‌برد تا فراگیران مهارت‌های لازم را كسب كرده و وارد بازار كار شوند.
بابایی با بیان اینكه مسئولیت برگزاری آزمون استخدامی كشور به عهده جهاددانشگاهی نهاده شده است، گفت:‌ اولین دوره این آزمون را در سال گذشته برگزار كردیم كه جهاددانشگاهی فارس بیشترین حوزه امتحانی در كشور را دارا بود.

تلاش جهاددانشگاهی در گام دوم انقلاب برای تولید ثروت از علم و فناوری
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین گفت: با توجه به بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب، تلاش می‌كنیم تا بتوانیم در تولید ثروت از فناوری و علم گام برداریم و این همان چیزی است كه در كشورهای توسعه یافته دنبال می‌شود.
وی با تصریح اینكه در سال 98 اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، یكی از این اتفاقات را راه‌اندازی اولین مركز رشد فناوری سلامت در شهر صدرا برشمرد و گفت: در حوزه گیاهان دارویی و اصلاح گونه‌های آن نیز در سال جاری اقدام خواهیم كرد.
بابایی یادآور شد: فارس سومین استان در بحث گیاهان دارویی از لحاظ تنوع و مقدار است كه متقاضیان اشتغال در این بخش می‌توانند از مرکز گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استفاده كنند.
وی، فعالیت دیگر جهاددانشگاهی در آینده را راه‌اندازی خط تولید اسانس گل محمدی عنوان كرد و گفت: استان فارس ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه كشت گل‌های محمدی است كه می‌توانیم برای آن ارزش افزوده در نظر گرفته و تنها به گلاب‌گیری از آن‌ها بسنده نكنیم.
بابایی با بیان اینكه ظرفیت‌های خالی زیادی در استان داریم كه پیشنهاد می‌شود از این ظرفیت‌ها استفاده كنیم، گفت: با توجه به شرایط موجود، اعتقاد داریم كه می‌توانیم حتی در زمانی كه تحریم‌ها بیشتر شده است، كارهای بیشتری انجام دهیم.
انتهای پیام

captcha