رویکرد جهاددانشگاهی ایجاد روحیه خودباوری است
کد خبر: 3813991
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

رویکرد جهاددانشگاهی ایجاد روحیه خودباوری است

گروه اجتماعی ـ رئیس جهاددانشگاهی کشور با اشاره به فعالیت های این نهاد گفت: رویکرد جهاددانشگاهی ایجاد روحیه خودباوری است، تا سایر بخش‌های کشور با باور به توان ملی، به فعالیت‌های علمی، فناورانه و تجاری سازی ورود کنند.

به گزارش ایکنا از فارس، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور امروز، دوم خردادماه در دیدار با شهردار شیراز و مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز به معرفی بخشی از توانمندی‌های این نهاد انقلابی پرداخت و گفت: مجموعه جهاددانشگاهی دارای توانمندی‌هایی است که تلاش شده این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در خدمت توسعه استان‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با شهرداری‌های شهرهای مختلف می‌توانیم همکاری هایی در بخش عمرانی و شهرسازی داشته باشیم، افزود: دو شرکت وابسته مجموعه جهاددانشگاهی و گروه‌های پژوهشی این نهاد می‌توانند در بخش‌های مختلف مثل تامبن تجهیزات خطوط مترو، مدیریت و امحاء پسماند و ساماندهی فضاهای زیرسطحی خدماتی را ارائه دهند.

طیبی با تأکید بر اینکه رویکرد جهاددانشگاهی ایجاد روحیه خودباوری است، تا سایر بخش های کشور هم با باور به توان ملی به فعالیت‌های علمی، فناورانه و تجاری سازی ورود کنند، گفت: 20 درصد بودجه جهاد دانشگاهی از سوی دولت و 80 درصد مابقی از محل تجاری‌سازی فعالیت‌های فناورانه تامین می‌شود، که از محل این مبلغ تعهدات خود را نسبت به پروژه‌های مختلف انجام می‌دهیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امحاء زباله اشاره کرد و گفت: نخستین کارخانه کمپوست زباله کشور را جهاددانشگاهی راه‌اندازی کرد.

وی با بیان اینکه مباحثی در خصوص زباله‌سوزی در کشور مطرح می‌شود که ما در این باره برنامه‌هایی را با سازمان محیط زیست کشور و وزارت کشور مطرح کرده‌ایم، گفت: دنیا به این نتیجه رسیده است که به جهت کاهش حجم زباله، آن‌ها را بسوزاند اما سوزندان زباله به دلیل داشتن عناصر سنگین موجب متصاعد شدن گازهای خطرناک می‌شود، لذا تمیزسازی گازها یکی از مباحث مهمی است که باید دنبال شود.

طیبی با تصریح اینکه به وزارت کشور پیشنهاد دادیم تا جهاددانشگاهی متولی انتقال تکنولوژی و ساخت داخل کارخانجات زباله سوزی باشد، یادآور شد: طراحی و ساخت سیستم تمیزسازی کارخانه سیمان داراب را ما در سال 78 انجام دادیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با ذکر این نکته که برای سوزاندن زباله باید هزینه کنیم، گفت: اخیرا با معاون عمرانی وزارت کشور دیداری داشتیم و مقرر شد جهاددانشگاهی مسئولیت ام سی این موضوع را انجام دهد که خوشبختانه بودجه مناسبی برای امحای زباله در سال 98 در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همین ایده را جلو خواهیم برد که از یک شرکت خوب خارجی یک نمونه انتقال تکنولوژی داشته و مابقی کارها را خودمان انجام خواهیم داد.

طیبی بیان کرد: مطالعات جدی در این خصوص در گذشته انجام شده به گونه‌ای که در دهه 80 نرم‌افزاری در این زمینه طراحی کردیم که در آن قیمت تمام شده ساخت کارخانه سوزاندن زباله محاسبه می‌شد.

رئیس جهاددانشگاهی، ورود به حوزه‌های حمل و نقل ریلی، ساخت تجهیزات صنایع نفتی، طراحی گیت‌های کنترل تردد و سیستم‌های فروش بلیط این مجموعه را یادآور شد و گفت: چند سال است ورود به بحث تامین سیستم‌های برقی مترو کرده‌ایم.

وی بیان کرد: موضوع طراحی و ساخت سیستم رانش نیز ورود کرده‌ایم و مقرر شده در یک پروژه ملی جهاددانشگاهی  متولی این سیستم باشد.

استفاده از فضاهای زیرسطحی نیز از جمله مواردی بود که رئیس جهاددانشگاهی کشور در این دیدار به آن اشاره کرد و گفت: در بسیاری از نقاط مختلف دنیا از فضاهای زیرزمینی استفاده میشود و ما نیز برای استفاده از این فضاها، مطالعاتی در شهرهای تهران و مشهد انجام داده ایم و توصیه می‌‌کنیم در شهر شیراز نیز این مطالعات انجام شود.

طیبی در ادامه با اشاره به دیدار خود با استاندار فارس که قرار است فردا انجام شود، از شهردار شیراز خواست در تحقق مفاد تفاهم نامه ای که قرار است به امضای طرفین برسد، همکاری کند.

وی همچنین توانمندی های پزشکی جهاددانشگاهی را در بخش های مختلف اعم از سلول درمانی، نازایی، زخم ها و گیاهان دارویی و ...یادآور شد و گفت: جهاددانشگاهی در این بخش ها توانمندی های خوبی دارد که می توانیم این خدمات پزشکی خود را در شیراز نیز ارائه دهیم.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز نیز در این دیدار با یادآوری اینکه آشنایی بسیار خوبی با جهاددانشگاهی و برخی از رؤسای پیشین این مجموعه دارد، گفت: نهایت همکاری را با جهاددانشگاهی برای انجام پروژه های مختلف خواهیم داشت و سعی می کنیم که مشکلات و موانع موجود در این راه را مرتفع کنیم.

انتهای پیام

captcha