محرومان را در ماه رمضان دریابیم/ ربای مرکب باید حذف شود
کد خبر: 3808415
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

محرومان را در ماه رمضان دریابیم/ ربای مرکب باید حذف شود

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، لزوم توجه به فقرا، کارتن‌خواب‌ها، همسایگان و احترام به بزرگترها و رحم به کوچکترها و بازداشتن زبان و گوش و چشم از گناه را یادآور شد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 13 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص)، پیرامون اهمیت ماه مبارک رمضان، تاکید کرد که باید عظمت این ماه که برترین ایام سال است را به خوبی درک کرد و از آن بهره برد.
وی با بیان اینکه گاهی از عظمت الهی غافل شده و متوجه تاکیدات پیامبر(ص) نیستیم، گفت: زمانی که میهمان یک شخصیت مهم شهر هستیم چقدر برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم، در ماه رمضان، خداوند برای میهمانی دعوت کرده است.
خداوند در ماه رمضان انسان را گرامی داشته است 
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در ماه رمضان خداوند انسان را گرامی داشته است، گفت: کرامت برای انسان آن درجه است که اگر از پروردگار چیزی مطالبه کند، خداوند دستش را بر نمی‌گرداند و دعاها مستجاب خواهد شد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تاکید براینکه با توجه به روایات مختلف، تمام کارهای فرد روزه‌دار، عبادت محسوب شده و به حسابش نوشته می‌شود، به توصیه‌های پیامبر مکرم اسلام(ص) در خصوص ماه رمضان اشاره و اضافه کرد: پیامبر می‌فرماید با نیت صادق و قلب طاهر از خداوند بخواهیم که برای روزه‌داری به ما صبر و توفیق عطا فرماید.
دلی که متوجه غیرخداست، طاهر نیست 
وی با بیان اینکه به گفته بزرگان اگر دل انسان متوجه غیر از خدا بود، طاهر نیست، گفت: آنکه فکر می‌کند امکانات یا فردی را دارد و می‌تواند کاری را انجام دهد، به غیر خدا متوجه شده است؛ کسی که قلبش با خدا هست، می‌داند که هیچ کس کاره‌ای نیست و کار دست خداوند است.
آیت‌الله دژکام تاکید کرد که هر کس نگاهش به غیر از خدا بود، به هیچ موفقیتی دست نمی‌یابد، شاه که به آمریکا تکیه داشت و برخی از سیاسیون که مدعی بودند حمایت کامل مردم را دارند، از این نمونه‌ها دانست که به واسطه چشم داشتن به غیرخدا، موفقیتی نداشته و شکست خورده‌اند.
امام جمعه شیراز گفت: خداوند به عزت و جلال خودش قسم خورده که اگر کسی به در خانه غیر از او برود، امیدش را نا امید خواهد کرد.
محرومان را در ماه رمضان دریابیم 
وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان، باید به فقرا صدقه داد و متوجه کارتن خوابها بود، لزوم توجه بیشتر به همسایگان، احترام به بزرگترها و رحم به کوچکترها، بازداشتن زبان و گوش و چشم از گناه و ... را هم مورد تاکید قرار داد.
آیت‌الله دژکام همچنین از مدیران و دستگاه‌های مسئول خواست که زمینه و مقدمات را برای روزه‌داری مومنان فراهم کنند و گفت: مدیران، بالاخص نیروی انتظامی که خیلی زحمت می‌کشند، به صورت ویژه توجه داشته و دارند و قطعا تذکراتی را مطرح خواهند کرد.
وی با بیان اینکه دادگستری و دادستانی و نیروی انتظامی و امر به معروف و نهی از منکر از دستگاه‌های درگیر این مسائل هستند، لزوم برنامه‌ریزی برای ماه مبارک رمضان و برگزاری جلساتی برای توجیه و هماهنگی اصناف و گروه‌های مختلف با هدف رعایت دقیق چارچوب‌های شرعی و قانونی را متذکر شد.
قرار بر سخت‌گیری غیر منطقی نیست
امام جمعه شیراز تاکید کرد که قرار بر سخت‌گیری غیر منطقی نیست و در این مسیر باید حرف اصناف و گروه‌های مختلف اگر خارج از چارچوب قانون و شرع نیست شنیده شده و مورد توجه قرار گیرد زیرا هدف رعایت احترام ماه مبارک رمضان و فراهم شدن بستر مناسب برای روزه‌داری تمام مومنان است.
آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه در روزهای اول سال به دلیل وقوع سیل، در باب شعار سال کمتر اقدام عملی انجام و صحبتی گفته شد، گفت: برای تحقق شعار سال اقدام عملی لازم است و چندان نیازی به گفتن نیست، آنچه هم امروز گفته می‌شود، یادآوری برای لزوم برنامه‌ریزی در مسیر تحقق شعار سال است.
بپذیریم موانعی بر سر راه رونق تولید است 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از ما کارهایی خواسته و هر کس بر حسب مسئولیتش وظیفه‌ای عهده دار است، گفت: اگر می‌خواهیم تولید را رونق دهیم، باید بپذیریم که موانعی در کار است.
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه نسبت به دو مسئله در استان فارس حساسیت دارد، گفت: مجموعه‌ای از کارخانه‌های صنایع غذایی در شمال فارس داریم که باید مورد حمایت قرار گیرند، کاری نکنیم که جوان فکر کند صنعتی که می‌تواند صد نفر مثل او را سر کار ببرد، به دلیل حمایت نشدن از سوی ما زمین بخورد.
چرا برخی حواسشان نیست که در دوران جنگ اقتصادی هستیم 
وی با تأکید بر اینکه باید در زمان تحریم از سوی آمریکا و زمانی که به مردم تضمین می‌دهیم که کار برای آنان ایجاد کنیم، مسائل تسهیل شود و گیرهای دولتی‌ها به مردم حل شود، گفت: نباید بگوییم مقررات این را می‌گوید؛ مقررات برای دوره غیر جنگ کارآیی دارد، امروز در دوران جنگ اقتصادی با تمام استکبار هستیم، چرا بعضی آقایان حواسشان نیست.
باید مدیران جهادی رأس کار باشند 
امام جمعه شیراز با بیان اینکه جهاد و لزوم حضور مدیران جهادی امروز به خوبی نمود دارد، گفت: امروز باید مدیر جهادی راس کار باشد، کسی که بتواند مشکلات را موضعی رسیدگی و حل کند نه اینکه بگوید مقررات است؛ زمان جنگ باید نیروهای توانمند و توانمندی افراد مشخص شود.
آیت‌الله دژکام با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص جنگ بنی اسرائیل و جالوت، تاکید کرد: مدیر جهادی کسی است که در عرصه سختی بگوید کار مردم را راه انداخته‌ام و انجام داده‌ام. ما از مدیران انتظار داریم در این عرصه جنگ اقتصادی توان خود را کاملا برای حضور در این عرصه نشان بدهند.
امام جمعه شیراز در یادآوری اقداماتی که باید از سوی مدیران انجام شود، تذکراتی داد و گفت: برای راه‌اندازی چهار پتروشیمی در جنوب فارس، پول نقدی آماده شده، اینکه بگوییم این کار در جای دیگر اقدام شود یعنی استان و شهر خود را محروم کرده‌ایم.
وی از مدیران مرتبط خواست که با جذب اعتبارات مربوط به احداث چهار پتروشیمی مصوب در فارس، نسبت به هزینه کرد درست و راه‌اندازی این واحدهای تولیدی و بسترسازی برای ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی اقدام کنند.
آیت‌الله دژکام همچنین لزوم توجه به توسعه صادرات را یادآور شد و گفت: اگر جنسی تولید شد و مصرف بازار داخل را نداشت، باید صادر شود، این موضوع را باید مدیران عرصه بازرگانی، اعم از سازمان مربوطه، گمرک، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و سایر مدیران استانی مرتبط متوجه باشند و مشکلات آن راحل کرده و برای صادر کننده ظرفیت ایجاد کنند.
لزوم فعال کردن بخش خصوصی 
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یکی از مسائل ضروری در این دوران را فعال کردن بخش خصوصی دانست و گفت: قطعا سرمایه و امکانات دولتی برای رفع تمام نیازها پاسخگو و کافی نیست، مدیر کسی که سرمایه‌گذار آورده و از او حمایت کند تا پشیمان بازنگردد، این موضوع خیلی همت می‌خواهد و مسئولان حتما راه را بلد هستند.
ربای مرکب باید حذف شود 
وی همچنین اصلاح و تقویت نظام بانکی را از ضرورت‌های رونق تولید برشمرد و گفت: نگاهی که امروز وجود دارد و این موضوع ربای مرکب را باید حذف کرد؛ ضمن تشکر از دادگستری فارس، امیدواریم رئیس کل جدید پیگیر این موضوع که قبلا هم مباحث آن مطرح شده است، باشند.
نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری اینکه از نظر مراجع تقلید، گرفتن ربح مرکب، حرام است، گفت: نمی دانم چرا بانک‌ها اینطور سر مردم می‌آورند، خدا راضی نیست و مراجع هم تاکید کرده‌اند که گرفتن جریمه و ربح مرکب حرام است.
آیت‌الله دژکام همچنین بر لزوم توجه جدی به تجارت دانش بنیان تاکید کرد و گفت: تفکرات و توانمندی‌هایی در این زمینه در فارس وجود داشته و امروز هم باید با حمایت مدیریت ارشد و سایر مدیران، زمینه رشد و بالندگی آنها فراهم شود.
انتشار هر مطلبی در فضای مجازی صحیح نیست 
امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به اینکه گفتن و انتشار هر حرف و مطلبی در فضای مجاز صحیح نیست، کنترل‌های پلیس فتا و قوه قضائیه در این زمینه را ضروری دانست که باید تداوم یابد.
وی گفت: زمانی که این تکنولوژی و ابزارها توسط کشورهای رقیب، به عنوان ابزار قدرت وارد کشور و جامعه شد، کار به جایی رسید که گفتیم شبیخون فرهنگی است و درست هم بود، اما امروز ما از موضع دفاعی به موضع آفندی تغییر وضعیت داده‌ایم و در این عرصه سربازان قوی به میدان آمده‌اند، علامت اینکه دشمن شکست خورده آن است که برخی را حذف و سانسور می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: دشمن مدعی بود که فضا آزاد است، هر که هرچه می‌خواهد بگوید، اما امروز می‌بینیم که سانسور و حذف می‌شود؛ دشمن خیلی نامرد هست، تا زمانی مدعی آزادی فضا بود که فکر می‌کرد زور دست خودشان هست، وقتی کار برعکس شد، حاضر به میدان دادن نیستند.
این روزها لحظات آخر عمر استکبار است
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه درهای بیان مسائل بر روی ما بسته نیست، گفت: این روزها لحظات آخر عمر استکبار است و آنان حرکت‌های مذبوحانه‌ای انجام می‌دهند. ما امیدواریم که به زودی علائم شکست کامل استکبار به شکلی واضح و جبران‌ناپذیر، مشاهده شود.
انتهای پیام 
captcha