حجتالاسلاموالمسلمین عابدین کاظمینیا، رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: هدف و ماهیت انقلاب اسلامی، انقلابی به معنای ایجاد دگرگونی با محوریت اسلام در همه حوزهها از جمله مبانی سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی که نظام جمهوری اسلامی و کشور لازم دارد، بود که یکی از جنبههای مهم این انقلاب، انقلاب فرهنگی است.
وی با بیان اینکه فرهنگ را نباید در برگزاری مراسم و برنامههای فرهنگی خلاصه کنیم، اظهار کرد: فرهنگ به همه آداب و رسوم، اعتقادات و هرآنچه که بهعنوان سبک زندگی مورد توجه قرار میگیرد گفته میشود زیراکه سبب تغییر زندگی شخصی افراد و مخصوصاً جوانان خواهد شد. در سند شش ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریفی از فرهنگ از زبان مقام معظم رهبری آمده است که فرهنگ را عامل شکلدهنده به ذهن، رفتار عمومی و جهتبخش و تأثیرگذار در عرصه تصمیمات کلان کشور دانسته است. پس هدف از انقلاب ایجاد دگرگونی در حوزههای مختلف بوده است.
کاظمینیا افزود: امام راحل در سال 59 یعنی دو سال بعد از انقلاب در پیام نوروزی خود نگاه انتقادی نسبت به انقلاب داشتند و فرمودند ما انقلاب کردیم که تغییراتی در دانشگاهها ایجاد شود اما متأسفانه هنوز اتفاقی نیفتاده است که بعد از این سخنرانی شورای انقلاب به دستور امام راحل به گروههای سیاسی فعال در دانشگاهها، برای تخلیه دفترهای خود در دانشگاهها، مهلتی سه روزه داد که طی این روزها، درگیری و خشونت در دانشگاههای مختلف ایران شدت گرفت و چندین نفر کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. این رویداد، سرآغاز «انقلاب فرهنگی» محسوب میشود که با دستور امام خمینی(ره) تعطیلی دانشگاهها به مدت بیشتر از دو سال و اخراج صدها تن از استادان و هزاران تن از دانشجویان دگراندیش، چپگرا و لیبرال را در پیداشت.
وی با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی با تقویت دانشگاهها تحقق پیدا میکند و دانشگاه محلی است که باید نسبت به آن کاملاً واقعبینانه بود، افزود: دانشگاه حکومت شاهنشاهی قیود اسلامی نداشت و آزادی فکری و عملی بسیاری در آن موج میزد و در حال حاضر به همین میزان که مقابل بیبندوباریهای فکری و عملی آن دوره گرفته شد، اقدامی ارزنده است اما هنوز با جامعه هدف فاصله داریم.
دانشگاهها؛ محیطی برای آموزش معارف اسلامی
رئیس جبهه فرهنگی انقلاب استان با بیان اینکه پیشرفت و نوسان بسیاری در این زمان تجربه کردهایم، اظهار کرد: امام راحل در راستای انقلاب فرهنگی قصد داشتند دانشگاهها از حضور اساتیدی که وابستگی فکری شرقی و غربی داشتند تخلیه شوند و محیطی برای آموزش معارف اسلامی و دینی شوند که اگر با این هدف امام به این عملکرد خود نگاه کنیم راه طولانی در پیش داریم.
وی ادامه داد: این تحول از نظر ساختاری نیز باید صورت پذیرد مثلاً انقلاب فرهنگی باید در پذیرش دانشجو، تربیت اساتید اسلامی و آموزش معارف اسلامی نیز به چشم بخورد که تا حدودی این امر محقق شده است و اکنون تقریباً عدالت رعایت شده و همگان میتوانند در دانشگاهها شرکت کنند و اساتید با محوریت اسلامی و متون درسی با رویکرد دینی تربیت و تنظیم میشوند. پس میتوان گفت در این زمینه خوب پیش رفتهایم و دانشگاههای امروز قابل مقایسه با قبل نیستند.
کاظمینیا افزود: امروزه دانشگاههای ما نهاد رهبری و پایگاههای بسیج دارند و فعالیتهای خود جوش فرهنگی از قبیل اعتکاف دانشجویی، پیادهروی اربعین، گروههای جهادی، سفر حج و عتبات و راهیان نور دانشجویی، روحیهای معنوی است که توسط نظام جمهوری انقلاب اسلامی در دانشگاهها ایجاد شده است.
دانشگاه؛ مهمترین نهاد برای انقلاب فرهنگی
رئیس جبهه فرهنگی انقلاب استان با بیان اینکه در زمینه اسلامی کردن متون و علوم نیاز به کار بیشتری داریم، بیان کرد: مقدماتی در این زمینه ایجاد شده است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید با سرعت بیشتری در دانشگاهها که مهمترین نهاد برای انقلاب فرهنگی است پیش رویم البته فعالیت ما روبه جلو و امیدوار کننده است اما ایراداتی نیز وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.
وی گفت: دانشگاه محیطی علمی و آزاد است که امکان ابراز نظر و سلیقه برای همه وجود دارد که تلاش نظام جمهوری اسلامی نیز این بوده تا ساختار آزادی کلام و بیان در این حوزه حفظ شود که البته این همه انعطاف گاهی به ضرر انقلاب هم تمام شده است.
کاظمینیا افزود: متأسفانه در دانشگاهها فکر نفوذی بسیار زیاد شده است و اگر علومی مانند علوم سیاسی و فلسفه که مهمترین علم تحول جامعه هستند، اسلامی نباشند سبک زندگی جوانان را تغییر خواهند داد که مسئولان برای سلامتی جامعه باید اساتیدی که این علوم سیاسی را آموزش میدهند به گونهای تربیت کنند که به آموزههای دینی و اسلامی متعهد باشند و دین و سیاست را در کنار هم آموزش ببینند و همین گونه نیز آموزش دهند که در این صورت دانشگاههای ما خروجیهای بهتری خواهند داشت.
رابطه علوم دانشگاهی با علوم دینی بررسی شود
وی در پایان گفت: کتابهایی نیز در حوزه روانشانسی، جامعهشناسی، اقتصاد و.. در دانشگاهها تدریس میشود که باید رابطه این علوم با مسائل اسلامی بررسی شود. البته منظور این نیست که همه موارد باید اسلامی و وابسته به احادیث باشند اما اگر متن و کتاب مبانی خداستیزی و برپایه اعتقادات داروین باشند قطعاً با نگاه اسلام و توحید در تضاد است که اگر نتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم به جامعه هدف نخواهیم رسید.
انتهای پیام