اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام اسامی هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3798295
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸

اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام اسامی هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر اعلام اسامی داوران سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، 25 اسفندماه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبر اعلام اسامی داوران سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که از سوی کمیته فنی این مسابقات اعلام شد، یکی از اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز شنبه، 25 اسفندماه است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 25 اسفندماه و تا ساعت 14 تعداد چهار خبر با عناوین «ماجرای کرسی آموزش قرآن یک شهید در زندان اسرائیل»، «ولادت امام جواد (ع) هیئت کجا برویم؟»، « مولودی‌خوانی حسین طاهری در مدح امام جواد (ع)» و «هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم و دو خبر دیگر نیز در حوزه عترت قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد» کرده که مربوط به سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «به فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام، اسامی داوران این سه گروه از مجموع مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعلام شد.
بر همین اساس، ریاست هیأت داوران بر عهده عبدالرسول عبایی از ایران گذاشته شده است. داوران ایرانی این مسابقات، شامل حمیدرضا مستفید، محمدرضا ابوالقاسمی، رضا محمدپور، حسین ربیعیان، حسن حکیم‌باشی، علی‌اکبر حشمتی، غلامرضا شاه‌میوه‌اصفهانی، محمد عباسی، محمدرضا حاجی‌اسماعیلی، محمدمهدی بحرالعلوم، کریم دولتی، هاشم روغنی، سیدمهدی سیف و سیدعباس انجام هستند.
محمد عصفور از کشور مصر، سیدعقیل حسین‌المنور از کشور اندونزی، اسحاق دانیش از کشور ترکیه، محمدعلی عطفای از کشور مغرب، محمد عارف العسلی از کشور سوریه، فخری سد خان شنین الشمیلی از کشور عراق، سمیح احمد خالد العثامنه از کشور اردن، عمر بو سعده از کشور الجزایر و عثمان بن مودا از کشور مالزی داوران خارجی این دوره از مسابقات هستند.
همچنین مسئولیت کمیته فنی و داوری این دوره از مسابقات را محمدتقی میرزاجانی برعهده دارد. اسامی دو بخش بانوان و طلاب علوم دینی که به ترتیب در هتل هما و شهر قم برگزار می‌شود نیز طی روزهای آینده اعلام خواهد شد».
فارس
هشت خبر امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز کماکان طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه آخر قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «از فرماندهی در حزب‌الله تا برگزاری کلاس قرآن در زندان رژیم صهیونیستی»، «برگزاری مراسم جشن میلاد امام جواد(ع) در بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم(ع)»، «جنایت نیوزیلند برای استکبار فرجامی جز اتحاد و همبستگی مسلمانان ندارد»، «ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مسابقات بین‌المللی قرآن/ کسب ۱۸۰ رتبه قرآنی در دنیا طی ۴۰ سال»، «تلاوت احمدی‌وفا و طاهری در محفل دارالقرآن شهید علیزاده»، «تفاوت مسابقات قرآن امروز با ۴۰ سال قبل/ روند روبه رشد مسابقات» و «۲۵ برنامه در جشنواره نوروزی تهران؛ از خانه‌تکانی منزل شهدا تا کنسرت ارزان‌قیمت» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که تقریبا نیمی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم انتشار یافته‌اند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «تفاوت مسابقات قرآن امروز با ۴۰ سال قبل/ روند روبه رشد مسابقات» کرده که در گفت‌و‌گو با محمدجواد چراغچی، اولین برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمدجواد چراغچی، اولین برگزارکننده مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ویژه‌نامه مسابقات قرآن خبرگزاری فارس با بیان اینکه مسابقات بین‌‎المللی قرآن در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، گفت: در سال ۱۳۶۰ که اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در حسینیه ارشاد برگزار شد با ازدحام جمعیت در مقابل حسینیه روبرو بودیم که اکثراً هم جوانان بودند و این جاذبه مخصوصاً از زمان برگزاری محافل قرآنی در استان‌های مختلف، بیشتر شد.
وی اظهار کرد: در آن زمان به دعوت از محافل قرآنی استان‌ها، قاریان زبده مصری و ایرانی در این محافل حضور می‌یافتند و مورد استقبال قرار می‌گرفتند و هر دفعه که قاریان در استان‌های مختلف حضور داشتند در سال بعد با مراجعه به همان استان مشاهده می‌کردیم که جوانان از سبک آن قاری تقلید می‌کنند.
چراغچی با بیان اینکه مسابقات هر سال روندی روبه رشد داشته است، عنوان کرد: مسابقات در حال حاضر در رشته‌های مفاهیم، حفظ و قرائت برگزار می‌شود و اگر رشته‌هایی مثل تفسیر قصص قرآن و یا رشته هنرهای قرآنی با توجه به نیاز جامعه به آن اضافه شود، می‌تواند جذابیت‌هایی برای نسل جوان دربرداشته باشد».
مهر
«ضرورت اخذ مجوز همه دستگاه‌ها برای برگزاری مسابقات قرآن در سطح ملی»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است.
در بخش‌هایی از این خبر که خبری قرآنی است، آمده: «دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با صدور اطلاعیه‌ای برگزاری مسابقات قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی از سوی هر نهادی را نیازمند اخذ مجوز دانست.
متن اطلاعیه به این شرح است:
به اطلاع کلیه دستگاه‌ها و نهادها دولتی، عمومی و مردمی می‌رساند مستند به ابلاغیه شماره ۳۰۶۲۱۴ مورخ ۲۷/‏۰۵/‏۱۳۹۷‬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در بازگشت به ابلاغیه‌های شماره ۴۱۵۴‏-۷۵‏/ م مورخ ۰۹/‏۰۷/‏۱۳۷۵‬ و شماره ۸۶۵۰۸۸‏/ م مورخ ۱۲/‏۰۴/‏۱۳۸۶‬ معاون اول ریاست جمهوری، کلیه دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی موظف به اخذ مجوز از ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور هستند.
ضمن تشکر از نهادهایی که تاکنون نسبت به اخذ مجوز از این ستاد اقدام نموده‌اند، خواهشمند است؛ مجموعه‌هایی که تاکنون مراحل اخذ مجوز را طی ننموده‌اند، در اسرع وقت نسبت به این امر اقدام کنند. ش
بدیهی است با عنایت به آئین‌نامه انضباطی ستاد، مسئولیت پیامدهای عدم اخذ مجوز، بر عهده دستگاه برگزار کننده خواهد بود».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «جهاددانشگاهی 1200 معلم قرآن تربیت کرد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این خبر نیز خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سیدمحمدجواد شوشتری با اشاره به اجرای طرح دانشجومعلم قرآن در جهاددانشگاهی اظهار کرد: طی 3 سال اخیر، 35 دوره از این طرح برگزار شده است که نشان‌‌ دهنده پربرکت بودن این طرح است که براساس آن تاکنون تعداد دانشجویان پذیرفته شده این طرح یک هزار و 200 نفر بوده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی نخستین نهاد دانشگاهی است که از سال 1360 فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کرد. مرکز فعالیت‌‌های قرآنی دانشجویان همان زمان تأسیس شد که حال تبدیل به سازمان قرآنی دانشجویان کشور شده است که هم اکنون با 8 مرکز به فعالیت خویش ادامه می‌دهد.
شوشتری با اعلام اینکه سازمان قرآنی دانشجویان قرآنی کشور 26 دوره جشنواره و مسابقات قرآنی برگزار کرده است، گفت: 6 دوره مسابقات قرآن دانشجویان در سطح بین‌المللی برگزار شده است».
ایسنا
«کمپین «نوروز ساده» را راه‌اندازی کنیم» و «فعالیت ۹۰۰۰ خادم افتخاری جمکران در تعطیلات نوروز»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند. این دو خبر در حوزه اخبار تخصصی قرآنی قرار ندارند و در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد سه خبر با عناوین «حدیث امام سجاد(ع) درباره دروغ گفتن»، «راهکار‌های اهل سلوک برای دیدن خواب‌های خوب و خوشایند +بررسی نظریه‌های جالب پیرامون خواب» و «ستاد امر به معروف به وسط شهر منتقل می‌شود»، طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان منعکس شده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی دیگر قرار دارند.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، خبری با عنوان ««حجاب حریم پاکی‌ها» به دنبال نشان دادن چهره مهربان حجاب است» است، که این خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه حجاب منعکس شده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر با عناوین «ویژه‌برنامه‌های سال تحویل تلویزیون کدامند؟» و «لقمه حرام/ کم کاری در محیط کار و دروغ و تقلب از انواع دیگر حق‌الناس» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف فرهنگی و معارفی قرار دارند و قرآنی نیستند.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «مراتب ارتباطات عاطفی و آثار آن» به قلم محمود خردمند کرده که به بررسی موضوع ارتباطات عاطفی از منظر قرآن کریم پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «از نظر قرآن، کنش‌ها و واکنش‌های عاطفی انسان در ارتباطات اجتماعی و بده و بستان‌ها، همواره در یک سطح و مرتبه نیست، بلکه دارای سطوح متفاوتی است که گاه لازم این سطوح حتی از نظر عقل و نقل مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد؛ زیرا برخی از این سطوح ارتباطی می‌تواند حرام و گناه باشد؛ چنانکه برخی از آنها واجب و لازم باشد.
ممکن است این اشکال مطرح شود که امور عاطفی و گرایش‌های دل و نفس انسانی، در اختیار انسان نیست، بلکه همانند ضربان قلب یک امر تکوینی و غیر اختیاری است؛ بنابراین، نه تنها شدت و ضعف آن در اختیار انسان نیست، نمی‌توان برای آن احکام ارزشی و بایدها و نبایدهای اخلاقی یا شرعی بار کرد.
در پاسخ باید گفت از نظر آموزه‌های وحیانی هر فعلی از افعال مکلفین، تحت حکمی از احکام پنج‌گانه قرار می‌گیرد، پس دلبستگی‌ها و روابط عاطفی میان انسان‌ها نیز به عنوان یک فعلی دارای احکام شرعی است؛ و اگر گفته شود که این فعل عاطفی در اختیار انسان نیست تا حکم شرعی بر آن بار شود؛ زیرا احکام به افعال اختیاری تعلق می‌گیرد، باید گفت که برخی از افعال عاطفی اختیاری است؛ و اگر هم نباشد، علل و عوامل آن اختیاری است و می‌توان آن را مدیریت و مهار کرد. چنانکه ارتباط عاطفی میان دو جنس مخالف با تحقق بسترها، عوامل و عللی است که می توان آن را مدیریت و مهار کرد. از جمله این بسترها، عوامل و علل می‌توان به اموری چون نگاه، نشست و برخاست، گفت‌وگو، مراوده، پوشش و حجاب، رفتارهای تحریک‌آمیز و مانند آنها اشاره کرد. از همین رو خدا برای ایجاد یا جلوگیری از ارتباط عاطفی واجب یا مستحب از یک سو، و حرام و مکروه از سوی دیگر، به این امور توجه داده است.
به سخن دیگر، از نظر قرآن، ممکن است عواطف انسانی غیراختیاری باشد، اما هیچ شکی نیست که عوامل ایجادی آن اختیاری است و کسی که با اختیار، خود را در اضطرار می‌افکند، همان حکم مختار را دارد؛ مثل کسی که به اختیار داروهایی چون سیانور و مرگ موش را مصرف می‌کند که در شرایط مرگ قرار می‌گیرد؛ یا گام بر لبه پرتگاه یا جایی می‌گذارد که سقوط و مرگش را در پی دارد؛ چنین شخصی به اختیار در حالت اضطرار قرار گرفته است و همان احکام مختار نه مضطر بر او بار می‌شود؛ از همین رو، گفته می‌شود: الاضطرار بالاختیار لاینافی‌الاختیار؛ ضرورت و اضطرار با ریشه و خاستگاه اختیار در حکم اضطرار نیست و منافاتی با اختیار ندارد؛ در حقیقت در حق چنین شخصی همان حکم اختیاری بار می‌شود و او محکوم است که به اختیار کاری کرده و باید کیفر و مجازات آن را تحمل کند».
انتهای پیام

captcha