افتتاحیه جشنواره «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم»
کد خبر: 3798064
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
در اواسط فروردین‌ماه سال آینده برگزار می‌شود؛

افتتاحیه جشنواره «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم»

گروه فرهنگی _ دبیر اولین جشنواره ملی «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» گفت: مراسم افتتاحیه این جشنواره پس از تعطیلات نوروز و در اواسط فروردین‌ماه 98 برگزار خواهد شد.

برگزاری افتتاحیه جشنواره «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» در اواسط فروردین‌ماه سال جاریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی مرتضی ملتجی دبیر اولین جشنواره ملی «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» در نشست خبری این جشنواره که 23 اسفند در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزارشد، اظهار کرد: همچنین مجمع ناشران انقلاب اسلامی ایران هم در این راستا اعلام آمادگی برای همکاری در این جشنواره کردند، ضمن اینکه هیات داوران جشنواره نیز تقریبا قطعی شدند و تاکنون چهار نفر از بهترین درام‌نویسان کشور به عنوان هیات داوران انتخاب شدند و همه تلاشمان این است که از بهترین درام‌نویسان کشور بتوانیم در امر برگزاری این جشنواره استفاده کنیم.

وی در خصوص جوایز جشنواره بیان کرد: بر سر دو بخش بودن نمایش‌های نوجوان و بزرگسال بحث بسیاری در شورای سیاست‌گذاری صورت گرفت و این یک اتفاق بسیار خوب است که جوایز برای بخش کودک و نوجوان هم در همان سطح بزرگسال پیش‌بینی شده است.

دبیر اولین جشنواره ملی «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» بیان کرد: در نمایش‌نامه‌های صحنه‌ای و نمایش‌نامه‌های نوجوان که به صورت مجزا در دو بخش داوری خواهند شد، نفر اول تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 200 میلیون ریال، نفر دوم دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 120 میلیون ریال، نفر سوم دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 80 میلیون ریال را دریافت خواهد کرد.

ملتجی ادامه داد: برای بخش نمایش‌نامه‌های خیابانی باید گفت از آن‌جا که معمولا نمایش‌های خیابانی برخاسته از یک طرح خوب و ایده‌آل صورت می‌گیرد، در این بخش هنرمندان باید طرح ساختاری و محتوایی خود را ارائه دهند و لذا رقابت بر روی طرح‌ها صورت می‌گیرد و در این بخش، نفر اول تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 50 میلیون ریال، نفر دوم دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال و نفر سوم دیپلم افتخار، جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال را دریافت خواهد کرد.

وی بیان کرد: پس از آن که طرح‌ها در بخش نمایش خیابانی مورد قبول واقع شد و این جوایز تقدیم نویسندگان شد، گام بعدی در این بخش تولید است و هزینه‌ای نیز بابت تولید آن نمایش ارائه خواهیم داد.

ملتجی اضافه کرد: طرح‌ها به مرحله تولید برای اجرا خواهد رسید و بابت اجرا و تولید هم هزینه‌ای تقدیم عزیزان خواهد شد. همچنین سایت جشنواره در حال طراحی است و در چند روز آینده معرفی و فراخوان نیز در سایت بارگذاری خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات لازم را در سایت مربوطه مشاهده کنند.

دبیر اولین جشنواره ملی «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» عنوان کرد: در هر بخش حداقل پنج نمایش‌نامه برگزیده را چاپ خواهیم کرد.

ملتجی در خصوص گاه‌شمار جشنواره افزود: اعلام فراخوان از 23 اسفندماه بوده و آخرین مهلت ارسال طرح‌ها 15 اردیبهشت‌ماه 98 خواهد بود.

وی بیان کرد: جشنواره در دو مرحله برگزار خواهد شد که مرحله اول ارسال طرح و ایده است و نویسندگان بایستی ابتدا طرح‌های خود را برای ما ارسال کنند که تا تاریخ گفته شده در این خصوص فرصت دارند.

دبیر اولین جشنواره ملی «نمایش نامه نویسی اقتباسی گام دوم» اظهار کرد: این طرح‌ها توسط داوران مورد بازخوانی قرار می‌گیرد و اعلام نتایج مرحله اول توسط هیات داوران پنجم خردادماه 98 صورت خواهد گرفت. بعد از این که هیات داوران نظرات خود را اعلام کردند، آخرین مهلت ارسال متون نمایش‌نامه تا اول مردادماه 98 و نیز اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان 22 مردادماه 98 برگزار خواهد شد.

ملتجی در خصوص دائمی شدن و یا برگزاری دوسالانه جشنواره عنوان کرد: رویکرد ما این است که جشنواره تنها به امسال منتهی نشود و در سال‌های بعد نیز بتوانیم آن برگزار کنیم، اما در گام اول تلاش داریم که این جشنواره با کیفیت بسیار خوب برگزار شود. دبیرخانه جشنواره نیز انجمن هنرهای نمایشی استان واقع در مشهد، پارک ملت، مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) است.

در ادامه این نشست خبری صدرا یوسفی، سرپرست اداره امور هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: در جایی که هنرمند این دغدغه درونش شکل می‌گیرد و حس می‌کند باید در مورد فرهنگ سرزمینش، شهادت و ایثار سخن بگوید، اثر وی قطعا ماندگار خواهد شد و غیر از این، اگر دستوری و به واسطه قرارداد و غیره باشد، نه اثرگذاری خوبی دارد و نه هنرمند از ته دل این کار را انجام داده است.

وی با اشاره به بخشی از خاطرات شهید برونسی در ایام اسارت خود در زندان ساواک، بیان کرد: ظرفیت‌های بی‌بدیل و ناشناخته‌ای در همه سوی این خاک وجود دارد که می‌تواند دست‌مایه خوبی برای تولید آثار هنری باشد و قاعدتا پرداختن به نمایش‌نامه‌‌نویسی و آنچه پیرامون این اتفاق رخ می‌دهد، جزو اقدامات پایه‌ای و اساسی در تولید یک اثر هنری به عنوان نمایش و تئاتر است که دبیرخانه جشنواره و شورای سیاست‌گذاری به درستی در این خصوص برنامه‌ریزی کرده‌اند.

سرپرست اداره امور هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد گفت: عموما به هر شکلی پرداختن به این که ما از ظرفیت‌های خود در حوزه ادبی استفاده کنیم و این امر را به بستر اجرایی برسانیم، اتفاقی است که در تمام دنیا رخ می‌دهد و ما به ویژه در حوزه هنرهای نمایشی کمتر به آن پرداختیم. به طور مثال، این نگاه نمایشی که در بخشی از خاطرات شهید برونسی وجود دارد و زمانی که آن را می‌خوانیم کاملا احساس می‌کنیم که خاطرات تصویر می‌شود و خیلی کمتر مورد نگاه هنرمندان در بخش‌های مختلف قرار گرفته است، تا ادبیات ملی و کهن ما و بخش‌های مختلف آن، ظرفیت‌های عظیمی هستند که قاعدتا جشنواره ملی نمایش‌نامه نویسی گام دوم می‌خواهد از این ظرفیت‌ها و بخش‌هایی که پنهان‌تر است و شاید کمتر به آن پرداخته شده، استفاده کند.

یوسفی بیان کرد: ما در مجموعه شهرداری مشهد و مدیریت امور هنری، به انواع مختلف از اشکال اجرایی هنری، از گرافیک شهری، معماری تا مجموعه هنرهای نمایشی استفاده می‌کنیم تا مفاهیم مربوط به فرهنگ شهروندی، ارتقای سطح زندگی، شادابی و نشاط مردم در سطح شهر را گسترش دهیم.

سرپرست اداره امور هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد افزود: در بخش تئاتر خیابانی جشنواره نیز این نوید را می‌دهیم که هر اثری انتخاب شود و مراحل خود را طی کند، بلافاصله مراحل تولید آن اثر را در مجموعه فراهم خواهیم کرد.

در پایان از پوستر جشنواره «اولین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» رونمایی شد.


انتهای پیام

captcha