تربیت جوانان با ساده‌انگاشتن مفاهیم فرهنگی به بن‌بست می‌رسد
کد خبر: 3780335
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

تربیت جوانان با ساده‌انگاشتن مفاهیم فرهنگی به بن‌بست می‌رسد

گروه اجتماعی ـ استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یکی از دلایل رواج آسیب‌های اجتماعی در جامعه علاوه بر نادیده انگاشتن مسائل فرهنگی عدم ارائه آموزش‌های مفید به جوانان برای برخورداری از رفتار‌های حکیمانه در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات زندگی است.

تربیت جوانان با ساده‌انگاشتن مفاهیم فرهنگی به بن‌بست خواهد رسیدبه گزارش ایکنا از اردبیل، داود کمیجانی، استاد حوزه و دانشگاه‌ روز گذشته، ۲۱ دی‌ماه در کارگاه توانمندسازی مربیان و معاونان پرورشی اردبیل اظهار کرد: انتقال ناصحیح مفاهیم آموزشی و فرهنگی باعث سوء‌تعبیر ‌بین جامعه هدف شده و نتایج منفی برجای خواهد گذاشت.
کمیجانی افزود: در حال حاضر با نسل جدیدی مواجه هستیم که دارای پیچیدگی‌های رفتاری و شخصیتی خاصی هستند و در تربیت این گروه از جامعه نباید با تفکرات ساده و غیرعلمی پیش رفت.
وی ادامه داد: آموزش‌های لازمی که تکنیک و مهارت‌های جوانان را برای عبور از مشکلات و تنگنا‌های زندگی افزایش دهد مورد نیاز مدارس مختلف کشور بوده و مربیان پرورشی و تربیتی در خط مقدم ارائه چنین مهارت‌هایی هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: یکی از دلایل رواج آسیب‌های اجتماعی در جامعه علاوه بر نادیده انگاشتن مسائل فرهنگی عدم ارائه آموزش‌های مفید به جوانان برای برخورداری از رفتار‌های حکیمانه در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات زندگی است.
به گفته کمیجانی جوانان امروزی به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی و بهره‌گیری از فضای مجازی در بسیاری ازبخش‌ها از اطلاعات گسترده‌ای برخوردارند، اما از راه‌های طراحی و کنار هم چیدن این دانش برای مدیریت زندگی و کسب موفقیت‌های شغلی و تحصیلی غافل هستند.
کمیجانی با اشاره به اینکه تصور از تربیت جوانان باید تغییر یابد، ادامه داد: جوانان به مانند معادن ارزشمند سنگ‌های قیمتی هستند که با بهره‌گیری از ماهیت و استعداد موجود می‌بایست زمینه رشد استعداد‌های نهفته آنان را کشف و استخراج کرد.
وی یادآور شد: تربیت در سنین پایه به مانند حکاکی بر روی سنگ بوده و مربیان پرورشی و فرهنگی باید بر آموزش در سنین کودکی و نوجوانی تأکید ویژه‌ای داشته باشند.
کمیجانی افزود: تعلیم دانش‌آموزان تنها به معنای افزودن محفوظات آنان نبوده و باید راه‌های لازم برای ارتقای نگرش و درک درست از جهان هستی را ارائه داد.
وی بر اعتلای مفاهیم اخلاقی در مدارس تأکید کرد و ادامه داد: مربیان آموزشی در کنار برخورداری از اطلاعات تحصیلی نیازمند برخورداری از حکمت و درک خاصی از زندگی هستند تا همین عوامل منجر به برخورداری از نظریه‌های خاص و فراهم کردن راهکار‌های لازم برای آموزش حکمت و نگرش‌های اخلاقی شود.
به گفته کمیجانی از ویژگی‌های بارز مربیان برخورداری از انگیزه الهی و شناخت مناسب مخاطبان با نیازسنجی صحیح از کمبود‌های جامعه هدف بوده تا نسخه‌های درمانی و تربیتی لازم را برای عبور از چالش‌های ذهنی و فکری دانش‌آموزان ارائه داد.
وی اظهار کرد: برخورداری از بیانی ملایم، رفتاری پایدار، صفات اخلاقی نیکو و آموزنده و عکس‌العمل مناسب در مقابل رفتار‌های نامتعادل زمینه‌ساز به بار نشستن اهداف مربیان آموزشی در مدارس را فراهم خواهد کرد و باید تمامی مربیان در ارتقای تکنیک‌های مهارتی و آموزشی خود تمرکز مضاعفی داشته باشند.
یادآور می‌شود، این کارگاه به همت معاونت پرورشی و فرهنگی اداره‌کل(اداره امور تربیتی اداره‌کل) و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان برای ۲۳۰ نفر از مربیان و معاونان پرورشی و مدیران مدارس نواحی یک و دو اردبیل برگزار شد.
انتهای پیام

captcha