نقش‌ بی‌بدیل ایران در ثبات امنیت منطقه/ تنها راهکار برداشته شدن تحریم‌ها، مقاومت است
کد خبر: 3775662
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴

نقش‌ بی‌بدیل ایران در ثبات امنیت منطقه/ تنها راهکار برداشته شدن تحریم‌ها، مقاومت است

گروه سیاست و اقتصاد ـ معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینكه ایران نقش بزرگی در ثبات امنیت در منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه دارد، گفت: ایران می‌تواند در این کشورها نقش سازندگی نیز داشته باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان امروز، 4 دی‌ماه در نخستین همایش ملی صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی که در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، با تاکید بر اینکه کشور به تشکل‌های صادراتی نیاز دارد، گفت: در لندن، مسکو و هند انتقاد بر این است که صادرکنندگان ما پشتکار ندارند که پس از مدتی یا شغل عوض کردند و یا دلیل دیگری دارد و به این تشکل‌ها نیاز است تا پشتوانه‌ای برای صادرات باشند.
وی با بیان اینکه امروز کالاهای ایرانی در بسیاری از کشورها خواهان جدی دارد، افزود: در آن کشورها گلایه از این است که بعد از مدتی کار کردن دیگر خبری از صادرکنندگان نیست.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور با اشاره به اینکه راه نشان دادن چهره دوستی و محبت به همسایگان صدور خدمات فنی و مهندسی است، افزود: چند سال است که از آزادسازی عراق می‌گذرد ولی جاده‌های نجف به کربلا و راه‌های دسترسی ایران به بصره و دیگر شهرهای عراق وضعیت مناسبی ندارد و با وجود تردد 6 میلیون زائر، هتل‌های عراق وضعیت مطلوب ندارد.
انصاری با بیان اینکه چرا نباید این جاده‌ها توسط مهندسان ایرانی و عراقی با سرمایه‌های مردم ساخته نشود زیرا بخش عمده این پروژه‌ها از طریق BOT قابل اجرا است، گفت: از تردد عظیم انسانی می‌توان بهترین بهره‌برداری را کردوصل کردن کرمانشاه به عراق با فروش سهام میسر است و با کمبود منابع مواجه نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه ایران نقش بزرگی در ثبات امنیت در منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه دارد، بیان کرد: ایران می‌تواند در این کشورها نقش سازندگی نیز داشته باشد که با صدور خدمات فنی و مهندسی این هدف محقق می‌شود.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور با بیان اینکه دشمنان نظام جمهوری اسلامی همواره به دنبال این بودند که منابع ما را در کنترل خود داشته باشند و اجازه تحرک در این منابع را ندهند، گفت: ما باید به طور مقابل عمل کنیم تا آن‌ها به هدف خود نرسند.
انصاری گفت: شرایط اقتصادی ما شاید آمادگی تحمل برخی فشارها را نداشت و البته سفارت‌خانه‌های ما هم آمادگی لازم را نداشته‌اند، اما به این معنا نیست که نباید ظرفیت ایجاد شود و فشار بخش خصوصی به بخش دولتی می‌تواند موتور محرک صادرات باشد و صادرکنندگان باید در زمان فعالیت خود با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در دیگر کشورها در ارتباط باشند و دولت را به تحرک وادار کنند.
وی با بیان اینکه شیراز به عنوان یکی از شهرهای صنعتی و پیشرفته ایران با مرکز دانشگاهی بزرگ و تولید کالاهای الکترونیکی و پیشرفته مطرح و به واسطه انجام عملیات‌های پزشکی پیشرفته در منطقه شناخته شده است، افزود: شیراز شهری است که آرامش گردشگران را از دیرباز فراهم کرده و امروزه نیز با درمان بیماران صعب‌العلاج در شیراز زمینه برای آرامش گردشگران درمانی نیز فراهم شده است.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مردم شیراز جهانگرد بودن آنها است و دل کندن از سرزمین خود و به مسافرت پرداختن آنها، از گذشته تاکنون منشا خیر و برکت و تحولات فرهنگی و اقتصادی بوده است.
انصاری با اشاره به اینکه سال 97 سال سختی در حوزه اقتصاد جهانی بود و این سختی برای کشور ما بیشتر بود، گفت: برآیند تمام سختی‌ها برای کشور ما رشد و توسعه با وجود گرفتاری‌ها و بحران‌های ارزی و تورمی بوده است.
وی با بیان اینکه اوج این سختی‌های اقتصادی در سال 2018 در کشور آمریکای لاتین و غرب آسیا و در مبادلات بین چین و آمریکا مشاهده شد و برای اقتصاد جهانی سال سخت و غیر قابل ثباتی بود، گفت: اجماع جهانی بر این بود که منشا اکثر این بی‌ثباتی‌های اقتصادی در جهان رئیس جمهور آمریکا بوده چراکه دستاوردهای دیگر کشورها در حوزه تکنولوژی و غیره برای رئیس جمهور آمریکا احساس خطر ایجاد کرده است.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور با اشاره به اینکه سال 2018 برای ایرانی‌ها نیز سال بی‌وفایی و بدعهدی آمریکا بود و برجام با تمام نگرانی‌ها به سرمنزل مقصود رسیده بود، گفت: مدت کوتاهی فضا برای رشد صادرات و ورود خارجی‌ها برای مطالعه همکاری گسترده ایجاد شد.
انصاری اضافه کرد: اگرچه ما به خاطر کج‌سلیقگی‌ها به خود مشغول شدیم و تحرک قابل ملاحظه‌ای اتفاق نیفتاد تا اینکه ترامپ از برجام خارج شد و سال 97 برای ایرانی‌ها به سال بازگشت تحریم‌های ظالمانه آمریکا تبدیل شد.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر زندگی همه مردم اثر گذاشته و باید همه تلاش کنند تا تحریم‌ها برداشته شود، گفت: تنها راهکار برداشته شدن تحریم‌ها مقاومت و ایستادگی در برابر آنها است نه تسلیم شدن و پذیرفتنشان زیرا در این چهل سال با مقاومت و خلاقیت پیش رفتیم.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور تاکید کرد: تلاش برای راه تولید بیشتر و افزایش صادرات و کنترل کردن انرژی راه نجات کشور است و در این شرایط باید درک کنیم که چطور از منابع کانی و زیر زمینی استفاده کنیم و نباید راه گذشته که بی محابا از منابع انرژی استفاده شده ادامه پیدا کند.
انصاری گفت: یکی از پرافتخارترین دستاوردهای انقلاب شاید شرکت‌هایی بودند که در دوران سازندگی قدرت گرفتند و شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی را شکل دادند و نشان دادند اگر فرصت پیدا کنند ظرفیت خوبی دارند که خدمات خود را گسترش دهند.
وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ایران یکی از نقاط قوت کشور است که سرمایه بزرگ تاریخی آن به شمار می‌رود، بیان کرد: این نکته مهم امروزه مورد غفلت واقع شده، ایران تنها 100 سال است که نفت دارد اما از 2500 سال گذشته تاکنون کریدور اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب بوده است.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور گفت: امروزه نیز اگر شرق و غرب بخواهند تجارت خود را توسعه دهند ارزان‌ترین و بهترین راه، ایران است زیرا ایران کشوری با 15 همسایه است و می‌تواند مراودات گسترده در صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی داشته باشد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی انجام شود.
انصاری با بیان اینکه فرصت سرمایه‌گذاری برای ایران زیاد است زیرا ایران دومین تولیدکننده مهندس دنیا بعد از آمریکا است، تاکید کرد: کشوری با این سطح از تولیدات مهندسی نمی‌تواند تنها به بازار داخلی خود اکتفا کند و راهی نداریم جز اینکه به دنبال بازارهای جدید باشیم و اولویت با مناطقی است که در دسترس هستند.
وی با تاکید بر اینکه امروز در تمام زمینه‌ها از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خدمات فنی و مهندسی و صدورکالا و غیره هیچ کشوری مهم‌تر از عراق در منطقه برای ما وجود ندارد، گفت: عراق کشور مهمی برای ما است و رفت و آمد 6 میلیون زائر در دو کشور گواهی بر اهمیت آن است.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور با بیان اینکه داشتن دیدگاه درست در رشد تجارت خارجی اهمیت دارد، تصریح کرد: نمی‌‌توان فقط فکر خودمان باشیم و توسعه تجارت با عراق، ترکیه، افغانستان و غیره باید در اولویت قرار گیرد زیرا اینها مقاصد بزرگ صادرات کالای ایران است و البته باید رفت و آمد کالا برای دو طرف باشد و هر دو طرف سود ببرند.
انصاری با اشاره به اینکه شاید ملموس‌ترین کار در توسعه مراودات با دیگر کشورها مربوط به حوزه خدمات فنی و مهندسی است، اضافه کرد: باید شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند و در کشورهای دیگر نسبت به اجرای پروژه اقدام می‌کنند حمایت شوند تا بتوانند پروژه‌های بیشتری اجرا کنند.
وی با بیان اینکه با استفاده از روش‌های نو و جدید باید از منابع ارزی خارج از کشور استفاده شود، تاکید کرد: راهکار این است که به دنبال این باشیم که در شرایط موجود چه کنیم، وقتی در عراق منابع ارزی داریم برای صادرات خدمات فنی و مهندسی چه باید کرد و چطور باید از این منابع استفاده کرد.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور با اشاره به اینکه در هند، ژاپن و روسیه نیز چنین منابعی ایجاد خواهد شد و در چین این منابع را داریم، گفت: فکر کردن به این موضوع که چطور در این منابع تحرک ایجاد کنیم و در جهت توسعه زیرساخت‌های داخلی و صدور خدمات فنی و مهندسی استفاده کنیم.
انصاری تاکید کرد: پیدا کردن راه‌های نو پولی و مالی به نحوی که به نقل و انتقال ارز نیاز نباشد و تجار باید سراغ بنادر جدید بروند که اگر بنادر ما دچار مشکل شد آن بنادر جایگزین شود و اینها به فکر و تجربه نیاز دارد.
وی با بیان اینکه ایرانی‌ها به ویژه شیرازی‌های خارج از کشور می‌توانند راهکارهای مناسبی برای حل مشکل صادرات ارائه دهند و ظرفیت ارزشمندی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، گفت: استان‌های پرظرفیت مانند فارس، اصفهان، خراسان، آذربایجان و غیره باید حضور فعال‌تر به ویژه در حوزه صدور کالا و خدمات داشته باشند.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور بیان کرد: هند مقصد ارزشمندی برای صدور این خدمات و کالاها است و استفاده خوب از منابع داخلی و تحرک به منابع خارجی مهمترین راهکار برون‌‌‌رفت کشور از مشکلات کنونی در زمینه صادرات است.
انتهای پیام

captcha