3 درمان قرآنی برای مقابله با وسوسه
کد خبر: 3774909
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
مدیر مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران بیان کرد؛

3 درمان قرآنی برای مقابله با وسوسه

گروه جامعه ــ استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در معرض داده‌ها و القائات بیرونی از سوی ناس هستیم و سوره ناس می‌خواهد درمان این درد را به ما بگوید، گفت: این سوره در واقع به ما می‌گوید برای درمان وسوسه باید به این سه درمان یعنی ربوبیت، مالکیت و الله بودن خدا پناه برد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش مقابله با عوامل استرس‌زا با رویکرد سوره ناس و چگونگی روش تدبر در قرآن کریم امروز، یک‌شنبه دوم دی‌ماه، با حضور یاسر رضازاده، استاد دانشگاه تهران و مدیر مدرسه قرآن و عترت این دانشگاه در سالن همایش‌های دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
رضا‌زاده در ابتدای این جلسه اظهار کرد: سوره‌های قرآن کریم می‌توانند همانند نوری قلب مومن را بشکافند و آفات قلب را از بین ببرند. در احادیث و کتب مختلف خواص و فضایل متعددی برای این سوره‌های معطر آورده شده است و سوره ناس نیز یکی از این سوره‌هاست که سفارش فراوانی برای قرائت آن شده است.
وی ادامه داد: زمانی که سوره ناس را می‌خوانیم به طور طبیعی به مسئله وسوسه در ساختار وجودی انسان پی‌ می‌بریم. هرچیزی است که به ذهن ما وارد می‌شود یا ورودی مثبت و یا منفی دارد؛ اگر ورودی منفی باشد وسوسه می‌شود و اگر مثبت باشد به آن الهام و یا در برخی مواقع وحی می‌گوییم.
مدیر مدرسه قرآن و عترت (ع) دانشگاه تهران تصریح کرد: آن چیزی که وسوسه است از سوی شیطان و ایادی اوست و آن چیزی که از جنس الهام است از جنس ملائک و وحی است. زمانی که در آغاز این سوره خداوند بنده برگزیده‌اش را مخاطب می‌سازد و می‌فرماید: «قل اعوذ برب الناس؛ هان‌ ای پیامبر بگو پناه می‌برم به پروردگار مردم» درواقع به این مفهوم می‌رسیم که رابطه‌ای بین رب‌ناس و وسوسه وجود دارد و در حقیقت منظور این است که به کسی پناه ببرید که انسان‌ها را آفریده و تدبیرهمه امور و شئوناتشان و بازگشت آنان نیز به سوی اوست.
 
در مسیر افکار و تبلیغات رحمانی باشیم
وی بیان کرد: در آیات ابتدایی سوره ناس روی سه وصف از اوصاف بزرگ خداوند (ربوبیت، مالکیت و اله بودن) تکیه شده که همه آن‌ها ارتباط مستقیمی به تربیت انسان و نجات او از چنگال وسوسه‌گران دارند. البته منظور از پناه بردن به خدا این نیست که انسان تنها با زبان این جمله را بگوید بلکه باید با فکر و عقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهد، خود را از را‌ه‌های شیطانی، برنامه‌های شیطانی، افکار و تبلیغات شیطانی، مجالس و محافل شیطانی کنار بکشد و در مسیر افکار و تبلیغات رحمانی جای دهد؛ و گرنه انسانی که عملا خود را در معرض طوفان آن وسوسه‌ها قرار داده تنها با خواندن این سوره و گفتن این الفاظ به جایی نمی‌رسد.
رضا‌زاده با بیان اینکه انسان با گفتن «برب الناس» اعتراف به ربوبیت پروردگار می‌کند و خود را تحت تربیت او قرار می‌دهد، افزود: با گفتن «ملک الناس» خود را ملک او می‌داند و بنده گوش به فرمانش می‌شود و با گفتن «اله الناس» در طریق عبودیت او گام بر‌می‌دارد و از عبادت غیر او پرهیز می‌کند.
این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: بدون شک کسی که به این صفات سه‌گانه مومن باشد و خود را با هر‌ سه هماهنگ کند از شر وسوسه‌گران در امان خواهد بود. در حقیقت این اوصاف سه‌گانه سه درس مهم تربیتی و سه وسیله نجات از شر وسوسه‌گران است و انسان را در مقابل آن‌ها بیمه می‌کند.
 
ارتباط بین ناس و وسوسه
وی گفت: بین ناس و وسوسه رابطه وجود دارد و ما هم در معرض وسوسه هستیم و این وسوسه هم در معرض شر است. وسوسه سیستم نظام اولویت و انتخاب شما را تغییر می‌دهد و شر یعنی اینکه شما از یک کار اصلی به یک کار فرعی حرکت کنید. وسوسه داده‌ای است که غیر واقعی است و سیستم یقین را زایل می‌کند. حال قرآن می‌گوید پناهگاه این وسوسه‌ها رب‌الناس است. این یعنی به احتمال زیاد ریشه وسوسه ناس است.
ر‌ضا‌زاده تصریح کرد: ما در معرض داده‌ها و القائات بیرونی از سوی ناس هستیم و سوره ناس می‌خواهد درمان این درد را به ما بگوید. این سوره درواقع به ما می‌گوید که انسان گرفتار دردی به نام وسوسه است که برای درمان آن باید به این سه درمان یعنی ربوبیت، مالکیت و اله بودن پناه برد. اما خداوند این اراده را هم به انسان داده است که خود خیر و یا شر را انتخاب کند و در مسیر آن‌ها قرار بگیرد.
این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: انسان به طور طبیعی مجبور به زندگی اجتماعی است و به طبع ثانویه ناچار به اجتماع است از این اجتماع وقتی به این جامعه نگاه می‌کنیم القائاتی به ما می‌شود که این نگاه اگر از خروجی رب‌الناس نباشد به وسوسه تبدیل می‌شود. در این جریان اگر کسی توانایی نگاه عقلانی را نسبت به جامعه فعال کند به فهم و شناختی می‌رسد که گرفتار وسوسه نخواهد شد.
 
وسوسه داده‌ای است که هر خروجی را به هم می‌ریزد
وی در خصوص ارتباط وسوسه و استرس هم گفت: وسوسه دقیقا داده‌ای است که هر خروجی را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد اختلال و استرس در فرد می‌شود. اگر این وسوسه کنترل نشود و از خروجی‌های مختلف ذهنی وارد شود تبدیل به بزرگترین استرس‌ها می‌شود. همه این موارد بستگی به حجم سیگنال‌هایی دارد که در زندگی انسان می‌تواند اثرگذار باشد.
به گزارش ایکنا؛ این همایش به صورت پرسش و پاسخ با دانشجویان برگزار شد و در پایان کارشناس برنامه ضمن طرح این سوال که اگر گرفتار وسوسه شوید چه اقدامی می‌کنید و چه راهی را انتخاب می‌کنید این همایش را برای جلسه بعدی و پاسخ به آن ترک کرد.
انتهای پیام
captcha