جوامع اسلامی به «قانون نوشتن» و «عمل نکردن» اکتفا می‌کنند
کد خبر: 3774125
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷

جوامع اسلامی به «قانون نوشتن» و «عمل نکردن» اکتفا می‌کنند

گروه معارف - یک عالم اهل ‌تسنن از خراسان ‌رضوی گفت: امروز آنچه که جوامع بشری، خصوصا جوامع اسلامی را با مشکل رو به رو کرده، این است که به قانون نوشتن و عمل نکردن اکتفا می‌کنیم. در حقیقت خداترسی و تبیین صحیح از دین در جامعه وجود ندارد.

جوامع اسلامی به «قانون نوشتن» و «عمل نکردن» اکتفا می‌کنندبه گزارش ایکنا از خراسان ‌رضوی، حجت‌الاسلام مولوی علیرضا یعقوبی امروز در چهارمین نشست مشترک علمای اهل شیعه و اهل تسنن مناطق تلفیقی خراسان‌ رضوی با موضوع «نقش علما در تبیین اقتصاد اسلامی و حمایت از کالای ایرانی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» که در مجتمع فرهنگی کارگران برگزار شد، اظهار کرد: علم اقتصاد از علوم اجتماعی است که در راستای تجزیه و تحلیل، توسعه، مصرف و توزیع کالا برای همه نسل‌های بشر حرفی برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد، تخصیص منابع محدود جهانی برای خواسته‌های نامحدود انسان است و این فن و مهارت را می‌طلبد که بتوان از منابع محدود استفاده بهینه داشته باشیم که برای همه بشر نیاز و فقر ایجاد نشود. رسول خدا(ص) در این خصوص می‌فرماید «هرگز آن کسی که در دخل و خرج خود میانه‌رو است، دچار فقر نمی‌شود». ارسطو در قرن چهارم قبل از میلاد نیز می‌گوید «اقتصاد علم اداره شئون زندگی و تدبیر منزل و تنظیم آن است. به این معنا که شئون زندگی و گرفتاری‌ها را بشناسیم و با آنچه داریم منظم کنیم».

یعقوبی عنوان کرد: دنیا در طول تاریخ مکاتب اقتصادهای زیادی را تجربه کرده است؛ به عنوان مثال اقتصادهای نوکلاسیک طرفدار نوآوری و کار بودند. برخی اقتصادها مانند اقتصاد شیکاگو بر پایه پول بود اما نتوانست توفیقی به دست آورد. همچنین اقتصاد سنت‌گرا که بر پایه بازار آزاد استوار بود و توفیقی موقتی داشت. همچنین اقتصاد سوسیالیستی در نظام اشتراکی از دیگر انواع اقتصاد، بر مبنای کار جمعی و اشتراکی، در شوروی سابق از سال 1922 و تا 1991 در حدود 70 سال یکه تاز میدان بود و پهنه عظیمی از عالم بشریت را فرا گرفت اما این نوع اقتصاد نیز در مقابل بحران‌های مالی نتوانست طاقت بیاورد و از بین رفت.

این عالم اهل تسنن خاطرنشان کرد: اقتصاد سرمایه‌داری جهان غرب در آمریکا و اروپا نیز از اوایل سال 2000 دچار بحران مالی شد و تا امروز هم نتوانست خود را از آن نجات دهد. در این میان از نهادهای اساسی نظام سرمایه‌داری شکایت می‌شود که این نظام نمی‌تواند نیازهای اجتماعی انسان‌ها را پاسخگو باشد و بر همین اساس اقتصادهای ساخته دست بشر ناکام ماند.

وی اظهار کرد: اقتصاد بعدی، اقتصاد اسلامی است که با تعبیر دخل و خرج مطرح می‌شود. این نوع اقتصاد دارای دو مبنای «اقتصاد ربانی» و «اقتصاد انسانی» است. اقتصاد ربانی تلاش می‌کند عدالت و رفاه اجتماعی برای عموم مردم فراهم و کرامت انسان محترم شمرده شود. اقتصاد انسانی نیز اقتصاد عدالت‌محور است. در این اقتصاد تفاوت میان غنی و فقیر کاهش پیدا می‌کند، طبقات اجتماعی اسلامی در یک سطح سنجیده می‌شود و فاصله طبقاتی تقریبا کاهش می‌یابد. در نظام اقتصاد اسلامی تنها به قانون‌گذاری اکتفا نشده و برای حل مشکلات اسلامی به دنبال مبنای اعتقادی و عقیدتی می‌رود.

یعقوبی افزود: مسلمانان در دنیا از منابع طبیعی زیادی برخوردار هستند اما آنچه که کمتر در جامعه به چشم می‌خورد بحث تقوامداری و عدالت محوری در اقتصاد است. برای رفع مشکلات اقتصادی نباید تنها به قانون کفایت شود بلکه این امر تقوا و خداترسی را نیز می‌طلبد.

این عالم اهل تسنن گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «اگر اهل ایمان از خدا بترسند، دروازه برکات بر آن‌ها باز می‌شود». حضرت علی(ع) در نامه 53 خویش خطاب به مالک اشتر می‌فرماید « اگر بناست شما از مردم خراج، مالیات و... بگیرید، مهم‌ترین شرط آن آبادانی زمین برای مردم است. سرمایه در اختیار مردم قرار دهید و بعد طلب خراج کنید. در غیر این صورت شما نمی‌توانید حاکمان خوبی باشید و این حکومت به زودی از بین می‌رود».

وی با بیان اینکه از خصوصیات نظام اقتصاد اسلامی این است که به توزیع عادلانه ثروت و سرمایه‌ و هموار نمودن راه کسب و کار می‌پردازد، عنوان کرد: از دیگر خصوصیات اقتصاد اسلامی این است که باید پویا باشد، به این معنا که بایستی رونق داشته باشد، چرخه کارخانجات و امور را به حرکت درآید و مداوم باشد و مقطعی نباشد.

یعقوبی تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع در اقتصاد اسلامی از دیگر نکات قابل توجه در اقتصاد اسلامی است که بایستی در این امر نیز به اقتصاددانان اسلامی تذکر داده شود. در این خصوص خداوند در قرآن می‌فرماید «منابع طبیعی و ثروت‌های خدادای برای همگان و برای همه نسل‌هاست». همچنین استفاده از این منابع باید با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین باشد. اقتصاد اسلامی به این موضوع تاکید دارد که در بهره‌گیری از منابع طبیعی نباید در حق مردم ظلم شود.

این عالم اهل تسنن بیان کرد: در زمینه مصرف کالاهای ایرانی نیز همانطور که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کند، بایستی تولید داخلی به گونه ای باشد که بتواند در مقابل کالای خارجی رقابت کند و حتی از کالای خارجی نیز مرغوب‎‌تر باشد. باید به این نکته اشاره کرد که اقتصاد باید فرهنگ‌سازی شود چراکه اگر کالای ایرانی مصرف نشود، نمی‌توان توصیف کرد چه مشکلاتی بر سر این ممکلت خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی و اقتصاد اسلامی به این موضوع تاکید می‌شود که به آنچه خود دارید، اکتفا و خود را از دیگران بی نیاز و غنی کنید، بیان کرد: در کشور انسان‌های متخصص، متعهد و متدینی داریم که به دلیل عدم به کاری در اقتصاد کشور، منزوی شده‌‎اند. امروز آنچه که جوامع بشری، خصوصا جوامع اسلامی را با مشکلاتی رو به رو کرده این است که به قانون نوشتن و عمل نکردن اکتفا می‌کنیم و خداترسی و تبیین صحیح از دین در جامعه وجود ندارد.

انتهای پیام

captcha