قومیت در اسلام اصالت ندارد
کد خبر: 3774116
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

قومیت در اسلام اصالت ندارد

گروه معارف - دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت گفت: در اسلام مسئله قومیت اصالت ندارد و حقیقتی برای آن قابل تصور نیست. در جامعه اسلامی و در نگاه قرآن همه انسان‌ها باهم برابر هستند.

قومیت در اسلام اصالت نداردبه گزارش ایکنا از خراسان‌ رضوی حجت‌الاسلام کاظم لطفیان امروز در چهارمین نشست مشترک علمای اهل شیعه و اهل تسنن مناطق تلفیقی خراسان‌ رضوی با موضوع «نقش علما در تبیین اقتصاد اسلامی و حمایت از کالای ایرانی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» که در مجتمع فرهنگی کارگران برگزار شد، اظهار کرد: در این خصوص، چند ویژگی برای برتری در قرآن شمرده شده که در آن بویی از نژاد، قومیت، مذهب به مشام انسان‌ها نمی‌رسد. نخستین ویژگی، مساله «تقوا» است که اساسا در قالب یک نژاد، گروه و در قالب یک مذهب نمی‌گنجد. آنچه معیار برتری می‌شود، تقواست.

وی ادامه داد: این چنین نیست که تقوا در منطقه‌ای امکان نهادینه شدن داشته باشد و در منطقه ای دیگر این امکان وجود نداشته باشد؛ در واقع به افراد بستگی دارد که بتوانند زیست متقیانه‌ای را در یک منطقه‌ نهادینه کنند.

لطفیان عنوان کرد: برابری انسان‌ها و کنار زدن آنچه که تحت عنوان قومیت و حتی مذهب و... به آن اشاره می‌شود، مساله «علم» است. در حوزه علمی نیز نگاه اسلام فراتر از دین انسان است؛ چه برسد به اینکه بخواهیم آن را به انحصار یک گروه و قوم دربیاوریم. باید به این نکته اشاره کرد که علم در قالب مذهب و دین نمی‌گنجد. رفعت جایگاه انسان‌ها به دلیل اندیشه علمی آن‌هاست و امروز در کشور، کسی از غافله علمی به خاطر اندیشه مذهبی خود باز نمی‌ماند.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت اظهار کرد: مساله «جهاد» از دیگر مواردی است که قرآن به اشاره دارد. خداوند در قرآن کریم مجاهدین را بر قاعدین برتری و رجحان می‌بخشد. مساله تلاش و پشتکاری که انسان باید در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی داشته باشد و هیچ منعی وجود ندارد برای اینکه جمعیتی به پا خیزند، مجاهده‌ای انجام دهند و منطقه سکونت و افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنند را ارتقا ببخشند. این مورد هم به مذهب و اندیشه دینی ارتباطی ندارد.

لطفیان تصریح کرد: سابقه، پیشینه، تاریخ و عقبه تاریخی از دیگر موارد مورد مطرح در قرآن است؛ زمانی که متوجه موضوعی می‌شویم، باید همت خود را معطوف کنیم برای اینکه آنچه که بودیم را ارتقا ببخشیم و به آنچه باید باشیم، برسیم.

وی اضافه کرد: در قرآن دو دسته طایفه از آیات وجود دارد؛ شاید این‌ها عاقل شوند، شاید این‌ها بفهمند و... . طایفه دیگری از آیات تعبیر قوم را شامل می‎شود؛ مانند قومی که می‌اندیشند و... . این دو طایفه از آیات می‎تواند مفاهیم متفاوتی داشته باشد. قوم به معنای ایستادگی در برابر ناملایمات و تحریم‌ها و همچنین در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان است. این مورد باید موجب قوام و ایستادگی جامعه شود اما به عنوان گسل و گسست‌های قومی، شکاف‌ها و بحران‌های قومیتی در کشور و یا منطقه از آن یاد می‌شود. امروز با آنچه که در عرصه علوم اجتماعی وجود دارد و قرآن ما را به آن فراخوانده است، فاصله بسیاری داریم.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت افزود: در خراسان رضوی مساله قومیت مساله‌ای نیست که مورد توجه باشد اما مساله‌ای را شامل می‌شود که ممکن است گاهی دوگانگی مذهب در آن به چشم بخورد. باید گفت اساسا اسلام آمده که آنچه در عرصه اجتماعی تحت عنوان‌های مختلف وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد.

لطفیان در خصوص 4 مولفه مهم در کشور که باید به آن عمل شود، عنوان کرد: «هویت اسلامی» از موضوعات اساسی و مهمی شمرده می‌شود که در آن رنگ شیعی و سنی معنا ندارد. آنچه باید به عنوان شعار دنبال شود، پررنگ کردن مساله هویت اسلامی بدون در نظر گرفتن شیعه و سنی بودن آن است و در این راستا باید برخی تفکرات خود را برای این مساله کنار بگذاریم، هویتی که در آن مشترکات فراوانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه «هویت ایرانی» از دیگر مولفه های مهم و اساسی در جامعه اسلامی بشمار می‌‎‌رود، تصریح کرد: امروز بر این موضوع تحت عنوان ایرانی بودن، بدون اینکه چه قومی هستیم، تاکید می‎‌شود. در نگاه ملت و امت، آنچه ما باید به آن اهمیت دهیم، امت اسلامی و نه ملیت است. به عنوان مثال نهاد حوزه علمیه، تریبون نماز جمعه، کرسی‌های درس حوزه و... باید بر مدار دردهای اسلامی استوار شود.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت عنوان کرد: «امنیت ملی» نیز از دیگر مولفه‌های حائز اهمیت در جامعه اسلامی بشمار می‌رود. امنیت ملی امروز وامدار همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، است. امنیت ملی موضوعی است که رنگ قومیت و مذهبی بخشیدن به آن خیانت به حساب می‌آید. «منافع ملی» نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که توجه به این مورد باید بدون در نظر گرفتن مساله قومیت باشد.

انتهای پیام

captcha