نقش علما در تبیین روشنگرانه مسایل اقتصادی پررنگ‌تر شود
کد خبر: 3774033
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

نقش علما در تبیین روشنگرانه مسایل اقتصادی پررنگ‌تر شود

گروه معارف - مدیرکل تبلیغات خراسان‌ رضوی گفت: نقش علما در تبیین عالمانه و روشنگرانه حوزه اقتصاد می‌تواند پررنگ ظاهر شود و تکالیف روشنی را بر دوش آن‌ها می‌گذارد.

نقش علما در تبیین روشنگرانه مسایل اقتصادی باید پررنگ‌تر شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی دارابی امروز در چهارمین نشست مشترک علمای اهل شیعه و اهل تسنن مناطق تلفیقی خراسان‌ رضوی با موضوع «نقش علما در تبیین اقتصاد اسلامی و حمایت از کالای ایرانی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» که در مجتمع فرهنگی کارگران برگزار شد، اظهار کرد: در ضرورت پرداختن به موضوع نقش علما در تبیین اقتصاد اسلامی و حمایت از کالای ایرانی، باید گفت درگیری تاریخی میان جبهه حق و باطل و جبهه انبیاء الهی و طاغوت همیشه وجود داشته و این درگیری مربوط به دوران خاصی نمی‌شود؛ این درگیری بر سر منابع مادی و منافع طبیعی نیست بلکه اصل و اساس این درگیری بر سر پرستش خداوند و استکبار در مقابل خداوند و نفس پرستی است. نزاع میان حق و باطل، نزاع میان جبهه کفر و ایمان است و این تعارض تاریخی رو به پیچیدگی دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در دوران ما یکی از مظاهر این درگیری می‌تواند نزاع میان تمدن جدید غرب و اسلام، به ویژه بعد از جریان رنسانس که در اروپا اتفاق افتاد، باشد. در تمدن غرب به واسطه عرفی‌سازی زندگی انسان در لایه‌های اجتماعی خود، به جای اینکه به ارزش‌های قدسی توجه شود، ارزش‌های مادی مدنظر قرار می‌گیرد؛ مفاهیم انبیای الهی نیز در این تمدن کنار گذاشته و حضور مفاهیم قدسی، ادیان الهی، دخالت انبیا و نقش عالمان دینی و معارف الهی در عرصه حیات اجتماعی نادیده گرفته می‌شود. این امر با یک تدبیر، برنامه‌ریزی و فرآیند تاریخی اتفاق می‌افتد.

دارابی عنوان کرد: در این میان اما انقلاب اسلامی با گفتمان عدالت، پیشرفت همراه با معنویت و گفتمان سعادت همگان با پیروی از انبیاء الهی در این مسیر گام برداشته و این گفتمان جریان‌ساز، امروز مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی تصریح کرد: بر همین اساس حضرت امام(ره) در منشور روحانیت می‌فرماید «باید نبض زمان در اختیار روحانیت باشد»؛ به این معنا که اینطور نباشد که حوادث بر ما پیشی بگیرد و دیگران حادثه را بسازند و ما به دنبال حادثه‌ها حرکت کنیم. باید پاسخگوی حوادث باشیم؛ تمدن غرب در حوزه اقتصاد مساله‌سازی و بانک ربوی ایجاد می‌کند و در این میان، علما وظیفه را دارندکه این بانک را اسلامی کنند. به نظر می‌رسد نقش علما در تبیین عالمانه و روشنگرانه حوزه اقتصاد می‌تواند پررنگ ظاهر شود و تکالیف روشنی را بر دوش عالمان دینی می‌گذارد.

وی اضافه کرد: امام(ره) فرمود «استراتژی حاکم بر جهان را قدرت‌های استکباری طراحی و تنظیم می‌کنند و این کار را هم ما باید انجام دهیم». اینکه بتوانیم این مفهوم والا که تحولات جهان باید با استراتژی و سیاست‌گذاری‌هایی، با رویکرد دینی و آموزه‌های وحیانی همراه شود را دنبال کنیم، رسالتی سنگین است.

دارابی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از اندیشه 110 عالم اهل سنت و شیعه، ایجاد تعامل و انسجام میان علما، بهره‌مندی از چهره‌های تقریبی در جهت خنثی‌سازی و مقابله هوشمندانه با تهدیدات اقتصادی از اهداف برگزاری این همایش دو روزه بوده است. همچنین این همایش با کمیسیون‌های تخصصی با موضوعات «جنگ اقتصادی»، «خانواده» و «رسانه و شبکه‌های مجازی» همراه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌ رضوی اظهار کرد: تقویت تفکر تقریبی در مناطق تلفیقی استان، مقابله هوشمندانه و جدی با تهدیداتی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با خانواده معظم شهدا آن را هشدار دادند، بر عهده علمان دینی است که با گفتمان‌سازی اقتصادی، جریان نقشه‌های شوم و نفوذ اقتصادی دشمن را بر مردم روشن کنند تا در این مسیر با بهره‌گیری از وحدت دینی علمای جهان اسلام، گام‌های موثری برداشته شود.

انتهای پیام

captcha