بررسی علمی كتاب‌های روایی طب، مانع افراط و تفریط می‌شود
کد خبر: 3771892
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی:

بررسی علمی كتاب‌های روایی طب، مانع افراط و تفریط می‌شود

گروه اجتماعی ـ مرجع تقلید شیعیان با اشاره به تدوین دانشنامه جامع احادیث مرتبط با سلامت و بررسی كتاب‌های روایی طب اسلامی گفت: لازم است با یک کار علمی، فضای متعادلی در رابطه با این امر ایجاد شود تا جلوی افراط و تفریط را بگیرد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، مسئولان مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به همراه نمایندگان دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده علوم و معارف و حدیث، ضمن دیدار با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای تدوین «دانشنامه جامع احادیث مرتبط با سلامت» را بیان کردند.
آیت‌الله‌العظمی ناصر مكارم‌شیرازی، مرجع تقلید شیعیان در این دیدار ضمن حمایت از این اقدام، آن را کاری مهم و پر زحمت دانست که نیاز به دقت فراوان دارد و تاکنون کار اساسی در این مسیر انجام نشده است.
وی‌ نقادی و بررسی کتاب‌های روایی طب را اقدامی نیک خواند و افزود: لازم است از مشورت پزشکان طب جدید نیز در این پژوهش استفاده شود تا بتوان در یک فضای علمی به نتیجه قابل اعتماد رسید.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تأکید کرد: دسته‌بندی روایات مربوط به بیماری‌های مختلف، بهداشت فردی، بهداشت غذایی، بهداشت محیط زیست و مانند این‌ها از ضروریات این کار است و اثر نهایی را قابل استفاده‌تر می‌کند؛ به ویژه در فضای فعلی که بعضی از اشخاص که به این حوزه ورود کرده‌اند، صلاحیت لازم را ندارند و لازم است با یک کار علمی، فضای متعادلی در رابطه با این امر ایجاد شود تا جلوی افراط و تفریط را بگیرد.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه علم با علم تضاد ندارد، بلکه علم با جهل تضاد دارد، ابراز امیدواری کرد تا تدوین این دانشنامه باعث شود، مشکلات موجود بین سازمان‌های نظارتی و فعالان این حوزه به صورت مسالمت آمیز و به طور علمی مدیریت شود.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در ادامه با تقدیر از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه قرآن و حدیث، پژوهشکده علوم و معارف حدیث و وزارت بهداشت و همچنین پژوهشگران این عرصه برای آغاز به این اقدام افزود: این کار پژوهشی، جلوی کارهای خلاف را می‌گیرد و چه بهتر که این اقدام از شیراز شروع شده است.
محمود نجابت، رئیس مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب نیز در این زمینه، گفت: انجام این پروژه مشترک در سومین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در طب، پیشنهاد شده بود و در نشست‌های مختلف طراحی این پروژه بزرگ تحقیقاتی به انجام رسیده و مراحل اولیه برای شروع آن، آغاز شده است.
انتهای پیام

captcha