نکوداشت معمار همدانی برگزار شد
کد خبر: 3768579
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷

نکوداشت معمار همدانی برگزار شد

گروه فرهنگی - همزمان با دهمین سالگرد درگذشت معمار همدانی محمد قهوه‌ای مراسم نکوداشتی در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از همدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همزمان با دهمین سالگرد درگذشت معمار همدانی محمد قهوه‌ای مراسم نکوداشتی در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.

در این آیین 2 نفر از شاگردان استاد پیشکسوت معماری به بررسی آثار طراحی ‌شده توسط محمد قهوه‌ای پرداختند.
محمد قهوه‌ای متولد سال 1320 فوق ‌لیسانس معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که سابقه شاگردی هوشنگ سیحون را نیز در کارنامه خود دارد دانش آموخته سال1348 بود.
وی فعالیت حرفه ‌ای خود را از سال 1344 آغاز کرد و تاثیرات ژرفی در عرصه معماری شهر زادگاهش همدان گذاشت.
مدرسه آمنه، دبیرستان حجازی و صدها بنای مسکونی در شهر همدان از یادگارهای او هستند.
قهوه ای مدرس معماری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان بود و شاگردانی خبره به جامعه معماری ایران تقدیم کرد.
محمد قهوه‌ای در حالی در سال 1387 دار فانی را وداع گفت که با حضوری بالغ‌ بر40 سال در عرصه معماری در شهر همدان، ده‌ها اثر کم‌نظیر در این شهر از او به یادگار ماند.
وی به‌عنوان معماری که توانست با خلاقیت و شجاعتی مثال‌زدنی هویتی متعالی را در آثار خود با ترکیب نگاه اصیل ایرانی و نیز نوگرایی معماری روز جهان رقم زند یاد می‌شود.
در ادامه این مراسم از استاد مراد حنیفه هنرمند سنگ‌تراش 70 ساله همدانی که سابقه کار با استاد هوشنگ سیحون را در معماری بی‌نظیر آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی سینا دارد نیز تجلیل شد.
مراد حنیفه متولد 1313 خورشیدی در همدان است، این هنرمند پیشکسوت و توانمند صاحب آثار بی‌بدیل و ماندگاری در استان همدان و کشور است که در گمنامی و سکوت در طول سالیانی دراز و پرمشقت در کنار معماران بزرگ ایران توانست زیبایی‌آفرین طرح‌ها و ایده‌ها باشد.
آرامگاه بوعلی و باباطاهر؛ دو نماد اصلی شهر همدان، یادگاری از معماران بزرگ کشور مهندس هوشنگ سیحون و مهندس محسن فروغی است که یک یک سنگ‌های این دو بنا به ‌دست مراد حنیفه تراشیده و کار گذاشته شده است.
بنای مقبره اوحدی مراغه‌ای، مقبره الشعرای تبریز، مقبره ایرج میرزا، پایه ستون مجسمه فردوسی وده‌ها اثر ارزشمند دیگر از یادگارهای گران‌بهای او است.
مراد حنیفه هفتاد سال سنگتراشی کرده است و امروز پس از هفت دهه می‌گوید: 'اگر اصرار خانواده نبود بازهم این کار را ادامه می‌دادم'.
در ادامه این مراسم از برندگان مسابقه عکاسی بناهای محمد قهوه‌ای در همدان تجلیل شد.

captcha