تربیت دینی فرزندان با رهنمودهای قرآن و اهل بیت میسر می‌شود
کد خبر: 3761788
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

تربیت دینی فرزندان با رهنمودهای قرآن و اهل بیت میسر می‌شود

گروه اجتماعی- اگر خانواده‌ها در تربیت فرزندان به آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) اهمیت بدهند به درستی می‌توانند فرزندانی شایسته و قرآنی تربیت کنند.

تربیت دینی فرزندان با رهنمودهای قرآن و اهل بیت میسر است

سعید رضایی، کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، معتقد است: در جامعه امروز به علت اینکه اکثر پدر و مادرها شاغل هستند از تربیت فرزند غفلت می‌شود در حالی که ما در آموزه‌های دینی و اسلامی منابع بسیار معتبر و راهکارهای گوناگونی در متن اسلام برای تربیت دینی و مذهبی فرزندان داریم.
وی افزود: خانواده، مدرسه و صدا و سیما سه ضلع مثلثی هستند که در تربیت آحاد جامعه و مخصوصاً کودکان و نوجوانان نقش بسیار اساسی دارند وقتی یک خانواده در تربیت فرزند به آموزه‌های دینی استناد می‌کند و همان دستورات و آموزه‌ها را در مدرسه تبیین کنند و صدا و سیما نیز مباحث دینی را در جامعه ترویج کند بنابراین یک فرزند در درون خانواده دچار تضاد و چالش می‌شود ولی متاسفانه امروز شاهد هستیم که تضادهای زیادی در جامعه وجود دارد و کودکان و نوجوانان دچار تنش‌ها و چالش‌های جبران ناپذیری در تربیت دینی هستند.
این کارشناس آموزشی ادامه داد: قرآن کریم و منابع حدیث اهل بیت بالاترین دستورالعمل دینی برای انسان است و لازمه بهره‌مند شدن از این دستورالعمل دینی عمل به تعالیم حیات بخش آن است و همه ما باید به این باور برسیم که اگر به دستورات قرآنی عمل شود سعادت انسان حتمی است.
رضایی، با اشاره به اینکه در محیط تعلیم و تربیت و خانواده در کنار هم به تکامل می‌رسند و می‌توانند سیره عملی و الگوهای موفق و متدین دینی و مذهبی را معرفی کنند و از آن جایی که کودکان و نوجوانان امروز آینده سازان و مدیران آینده این کشور هستند بنابراین سرمایه گذاری روی آنها هزینه نیست بلکه ایجاد جامعه‌ای سالم و تندرست برای نسل آینده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حقوقی که والدین نسبت به فرزندان و حقوقی فرزندان بر والدین دارند تصریح کرد: از آن جایی که این حقوق در جامعه به درستی گفته نشده و افراد از این موضوع آگاهی ندارند گاهی اوقات مشاهده می‌شود که فرزندان نسبت به والدین بی احترامی یا پرخاش کرده و خبرهای ناگواری در این زمینه به گوش می‌رسد و از سوی دیگر گاهی اوقات شاهد کودک آزاری ها از جانب والدین نسبت به فرزندان هستیم که همه این موارد ناشی از عدم آگاهی نسبت به حقوق همدیگر است و اینکه جامعه از دستورات و آموزه‌های دینی و قرآنی فاصله گرفته است و سه نهاد خانواده، مدرسه و صدا و سیما نتوانسته‌اند وظیفه خود را در جهت معرفی و آشنایی با اصول و مبانی دینی انجام دهند.
وی ادامه داد: متون دینی ما پر از نکات و دستوراتی است که در مورد کوچک ترین امور مربوط به خانواده برنامه های مدونی دارد حتی از انتخاب اسم برای فرزندان تا موضوعات جدی‌تر زندگی که با عمل به این دستورات می توان زندگی موفق داشت.
رضایی، نقش مربیان دینی و آموزشی و تربیتی مدارس را در این زمینه بسیار مهم دانست و گفت: در مدارس اولیای مدرسه و مخصوصا مربیان دینی و پرورشی همچون اولیای فرزندان هستند آنها نیز باید دلسوز دانش آموزان بوده و در تربیت دینی در مدارس تلاش کنند.
این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه مربیان در مدارس اگر به گفته‌های خود عامل باشند تاثیر بیشتری بر روی دانش آموزان می‌توانند داشته باشند و هر چقدر ارتباط بین مربیان و اولیاء دانش آموزان تنگاتنگ و قوی باشد به همان نسبت بهتر می‌توانند آموزه‌های دینی را در مدارس و خانواده ها پیاده سازی کنند.
وی ادامه داد: چاپ جزوه‌های آموزشی کوتاه، نصب احادیث تربیتی در بولتن مدارس، عمل به فرمایشات بزرگان، اجرای برخی مسابقات فرهنگی و دینی، معرفی الگوهای نمونه در مدارس، برگزاری اردوهای تربیتی و آموزشی، برگزاری کلاس‌های مشاوره و ...می‌تواند از جمله راهکارهای عملی برای تبیین آموزه‌ها و دستورالعمل‌های دینی در مدارس باشد تا در سایه آن شاهد تربیت فرزندان دینی با همکاری خانواده و مدارس و صدا و سیما باشیم.

انتهای پیام

captcha