اجرای ۲۲۰۰ برنامه هفته کتاب در فارس
کد خبر: 3761589
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

اجرای ۲۲۰۰ برنامه هفته کتاب در فارس

گروه فرهنگی ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از اجرای ۲ هزار و ۲۰۰ برنامه در ایام هفته کتاب امسال در این استان خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 14 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح برنامه‌های بیست و ششمین هفته كتاب در این استان پرداخت و گفت: هفته كتاب در سال جاری از 19 آبان‌ آغاز و تا دوم آذرماه ادامه خواهد داشت.
وی از اجرای 2 هزار و 200 برنامه در ایام هفته كتاب امسال در این استان خبر داد و افزود:‌ از این تعداد 65 عنوان برنامه در قالب استانی اجرا خواهد شد.
سهرابی با بیان اینكه برنامه‌های این هفته به‌همت مشترك ارشاد، كتابخانه‌های عمومی فارس و سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری شیراز برگزار می‌شوند، گفت: شعار هفته كتاب امسال «حال خوش خواندن» انتخاب شده است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: در ساعت 16 روز شنبه، ١٩ آبان‌ماه ساعت آیین بزرگداشت استاد منوچهر کیانی ناشر، پژوهشگر و نویسنده استان فارس در تالار حافظ شیراز برگزار و نشان مفاخر فارس به ایشان اهدا می‌شود.
وی با بیان اینكه از چهارشنبه، ٢٣ آبان‌ماه برنامه کتابخانه ای به وسعت شهر در سطح شهر اجرا می‌شود، افزود: در ساعت 10 صبح روز پنج‌شنبه، ٢٤ آبان ماه نمایشگاه عکس «حال خوش خواندن» افتتاح می‌شود كه در این نمایشگاه طی فراخوان نمایشگاهی از آثار عکاسان شیراز با عنوان «حال خوش خواندن» و محوریت مطالعه کتاب و ترویج کتابخوانی برپا خواهد شد.
سهرابی ادامه داد: همچنین در ساعت 15 همین روز پیاده‌روی کتاب با همراهی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و اداره‌کل کتابخانه‌ها نیز برگزار می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از اجرای برنامه 40 شهر 40 نویسنده در ساعت 10 صبح روز شنبه، 26 آبان خبر داد و گفت: در این برنامه که یک طرح ملی است، یکی از نویسندگان شناخته شده ادبیات کودک و نوجوان در شیراز حاضر خواهد شد. سخنرانی نویسنده، داستان خوانی، قصه گویی و جشن کتابخوانی از برنامه های این طرح است.
وی گفت:‌همچنین در این روز با همراهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس برنامه «همزادِ داستان» اجرا می شود. در این برنامه، کارنامه داستان‌نویسی قاسم شکری مرور و از وی به خاطر دریافت جایزه ادبی «واو» برای رمان همزاد، تقدیر می‌شود.
به گفته سهرابی، در روز یکشنبه، ٢٧ آبان‌ماه جشن امضای دفتر شعر «از سر تا شصت می شمارمت» و «بی آبروداری» اثر یاسمن جم پوری برگزار می‌شود و در روز دوشنبه، ٢٨ آبان ماه نیز شبکه صنعتگران دوستدار کتاب شیراز آغاز به کار می‌کند. مدیركل ارشاد فارس ادامه داد: در روز دوشنبه، ٢٨ آبان ماه در صحن علنی شورای شهر به سه نخبه علمی، هنری و ورزشی شیراز نشان سفیر کتاب شیراز اهدا می‌شود و سه شنبه ٢٩ آبان ماه در خانه سنتی ستایش در محله سنگ سیاه و طاق مشیر، نشست تخصصی فصلِ نقد برگزار و کتاب «رؤیای شط بیدار» نوشته حسین رحیمی نقد و بررسی می‌شود.
وی گفت: جشن تكلیف كتابخوانی نیز در روز چهار شنبه ٣٠ آبان‌ماه در دبستان فرشتگان شیراز اجرا خواهد شد كه در آن میثاق نامه کتابخوانی توسط دانش‌آموزان پایه دوم قرائت و از سرود هفته کتاب با عنوان حال خوش خواندن رونمایی می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در روز چهارشنبه ٣٠ آبان‌ماه برنامه‌ای با عنوان«کتاب سیزدهم»، سیزدهمین اثر پژوهشی استاد جمال زیانی شیرازشناسِ پیشکسوت با عنوان «آفرین‌ها و نفرین‌ها» رونمایی خواهد شد.
وی اظهار كرد: همچنین در هفته کتاب امسال همچنین اجرای پرفورمنس «با کتاب» نیز آغاز می‌شود که در این طرح پرفورمنسی به طور نامحسوس توسط فعالان تئاتر با محوریت ترویج کتابخوانی در مسیر رفت و برگشت مترو شیراز اجرا خواهد شد و علاوه بر این‌ها در این هفته با همراهی مجموعه هنرشهر آفتاب نشست تخصصی فیلم‌های اقتباسی از کتاب های فارسی نیز برگزار و فیلمی اقتباسی با حضور کارگردان اکران عمومی می‌شود.
مدیركل ارشاد فارس در بخش دیگری از سخنان خود کتابخوانی را یکی از شاخصه‌های مهم توسعه متوازن فرهنگی دانست و گفت: این رویکرد در اولویت سیاست گذاری‌های فرهنگی استان فارس قرار دارد.
وی با بیان اینکه شیراز و چندین شهر استان فارس امسال گام‌های بلندی در مسیر ترویج کتابخوانی برداشته‌اند، افزود: شهرهایی همچون شیراز، اوز، صدرا، آباده، جهرم، داراب، لار و لامرد برنامه ریزی های مهمی برای کسب عنوان پایتخت کتاب نیز انجام داده‌اند.
سهرابی یادآور شد: امسال علاوه بر برنامه‌ریزی فرهنگی در همه روستاهای شاخص، بیش از ٦٠ روستای استان فارس نیز به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده در مسیر توسعه فرهنگی بر مبنای ترویج کتابخوانی قرار گرفته اند و در این راه هدایت می‌شوند.
انتهای پیام

captcha