همراهی گردشگران خارجی با «كارون‌نامه نی‌نوا»
کد خبر: 3751214
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳

همراهی گردشگران خارجی با «كارون‌نامه نی‌نوا»

گروه فرهنگی ـ همایش «کارون نامه نی‌نوا» برگرفته از یادواره حماسه عاشورا و دفاع مقدس، ششم مهر ماه در قالب مجالس تعزیه، پرده‌خوانی، برصحنه‌خوانی(نمایشنامه‌خوانی)، نمایش صحنه‌ای و کارگاه‌های آموزش تعزیه با تماشای گروه گردشگران فرانسوی برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه بازدید از همایش «كارون‌نامه نی‌نوا» كه به تعزیه حضرت علی‌اصغر(ع) اختصاص داشت و جمعی از گردشگران خارجی نیز از این تعزیه بازدید كردند، گفت: هنر تعزیه نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ عاشورا و ترویج و حفظ اهداف آن دارد به‌ویژه که جذابیت و تاثیر آن با حضور نسل جوان و گروه‌های گردشگری باشد.
وی با بیان اینکه تعزیه هنری آئینی، دینی و اسلامی برای به تصویر درآوردن مصائب واقعه کربلا است و قدمتی دیرینه در تاریخ فرهنگ کهن کشور ما دارد، افزود: ترویج ارزش‌های دینی و اسلامی در جامعه ضروری است و تعزیه قبل از ظهور تلویزیون و سینما به عنوان یک رسانه مؤثر عمل کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: تأثیرگذاری است و اجرای زنده وقایع کربلا حال و هوای غریب کربلا را برای مردم روایت و آن‌ها را از نزدیک در جریان مصائب اهل بیت(ع) می‌گذارد و این رسالت زنده نگه داشتن عاشورا و انتقال صحیح آن به نسل‌های بعدی است چرا که تعزیه‌خوانی از نزدیک با مردم در ارتباط بوده و به راحتی همانند دیگر هنرهای چهره به چهره تاثیر خود را می‌گذارد.
مریم سعیدیان، راهنمای گروه گردشگران خارجی كه برای تماشای تعزیه حضرت علی‌اصغر(ع) در محل همایش حضور یافته بودند، نیز گفت: این‌گونه هنرهای آیینی به عنوان یک بخشی از فرهنگ ایران اسلامی برای گردشگران خارجی جالب است.
وی افزود: این گروه فرانسه زبان با دیدگاه مثبت به این برداشت رسیده‌اند که ما ایرانیان چگونه توانسته‌ایم حضرت امام حسین(ع) و ارزش‌هایش را زنده نگه داریم.
این بانوی راهنمای گردشگری افزود: گروه یاد شده زمانی که فهمیدند؛ چهارده قرن است که مردم در روزی خاص با هزاران نفر دور هم جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند، بیان داشت، این چیزی نیست که به این سادگی در هر کشوری و هر ملیتی بتوان پیدا کرد و ایرانیان آنقدر آدم‌های با فرهنگی هستند که بخش‌های غنی فرهنگیشان را نگه می‌دارند و از زبان و فرهنگ دینشان حمایت و نگه‌داری کرده و بابت آن از این هنر آیینی بهره برده‌اند.
یادآور می‌شود، همایش «کارون نامه نی‌نوا» برگرفته از یادواره حماسه عاشورا و دفاع مقدس تا ساعت ٢٢ جمعه ششم مهر ماه در قالب مجالس تعزیه، پرده خوانی، برصحنه‌خوانی(نمایشنامه‌خوانی)، نمایش صحنه‌ای و کارگاه های آموزش تعزیه ادامه داشت.
انتهای پیام

captcha