تشریح آخرین جزئیات مسابقات سراسری قرآن و تجلیل از عوامل 1452
کد خبر: 3750775
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
مهم‌ترین اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تشریح آخرین جزئیات مسابقات سراسری قرآن و تجلیل از عوامل 1452

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله رویدادهای قرآنی هفته ای که پشت سر گذاشته شد می‌توان به اعلام اسامی داوران مسابقات سراسری قرآن، تجلیل از عوامل طرح قرآنی 1452، برگزاری گردهمایی قرآنیان در سومین شب شهادت سیدالشهداء(ع) و ... اشاره کرد.

تشریح آخرین جزئیات مسابقات سراسری قرآن و تجلیل از عوامل 1452به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین هفته مهرماه با گردهمایی قرآنیان به‌مناسبت سومین شب شهادت سیدالشهدا(ع) در منزل «سیدمحسن موسوی بلده» آغاز شد، با محکومیت همه جانبه حادثه تروریستی اهواز توسط قرآنیان ادامه یافت و با اعلام اسامی هیئت داوران مسابقات سراسری قرآن به پایان رسید. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی اولین هفته مهرماه در گوشه و کنار کشورمان داشته‌ایم.
پایان ثبت نام برای ششمین دوره جمعیت قرآنی استان تهران
در اولین روز هفته جاری مهلت ثبت نام از داوطلبان ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره و بازرسی شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران پایان یافت. این مهلت از روز 10 شهریورماه آغاز شده بود. طبق اساسنامه جمعیت قرآنی استان تهران داوطبان در صورت دارا بودن عضویت در جمعیت قرآنی و همچنین حداقل ۱۸ سال می‌توانند در این انتخابات نام‌نویسی کنند. انتخابات شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران بنابر آخرین تصویب مجمع انتخابات شورای مرکزی، هر سه سال یکبار انجام می‌شود و اعضای این شورا به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته رأی‌گیری برای تعیین رئیس و نایب‌رئیس و دیگر ارکان این جمعیت اواخر مهرماه برگزار خواهد شد.
تمهیداتی برای حضور خودجوش مردم در صحن مسابقات قرآن
روز شنبه همچنین رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه «افق» رادیو قرآن حضور یافت و به بیان آخرین جزئیات چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت. حجت‌الاسلام حسینی در بخشی از صحبت‌های خود در این برنامه، در یکی از معدود دفعات و به‌طور سمی به‌حضور سازماندهی شده مردم در سالن برگزاری مسابقات در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تغییراتی که امسال در نظر گرفته شده است در راستای حضور خودجوش و نه سازماندهی شده مردم در سالن برگزاری مسابقات است.
سوگ‌نشینی قرآنیان در سومین شب عزای امام حسین(ع)
سوگ‌نشینی قاریان قرآن کریم و عزاداری سالار شهیدان(ع)، شنبه شب 31 شهریورماه و در سومین شب حادثه عاشورا با حضور گسترده قرآنیان و تلاوت قاریان و مداحی نوحه‌سرایان در منزل اخوان موسوی‌بلده برگزار شد. این مراسم هرساله همزمان با سومین شب از حادثه عاشورا و در ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برپا می شود.
محکومیت اقدام تروریستی در اهواز
در این هفته که همزمان با هفته دفاع مقدس نیز بود، شاهد حادثه کوردلانه عوامل تروریستی در شهر اهواز بودیم. پس از این حادثه قرآنیان کشورمان همچون دیگر هموطنان به محکومیت گسترده این اقدام کوردلانه پرداختند. در یکی از این موارد، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بیانیه‌ای به‌محکوم کردن این اقدام تروریستی پرداخت.
رونمایی از جدیدترین اثر دفاع مقدسی یک گروه تواشیح
در این روز همچنین جدیدترین اثر گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) با عنوان «سوره‌های سرخ آل الله» رونمایی شد. تصویربرداری این اثر که به‌مناسبت هفته دفاع مقدس و در شبکه قرآن و معارف سیما رونمایی شد، در مناطق عملیاتی جنوب، بهشت زهرا(س) و باغ‌موزه دفاع مقدس صورت گرفته است. اشعار این اثر را «مرتضی حیدری آل‌کثیر» سروده و تهیه‌کننده و کارگردان آن نیز «محمد تربتی طرقبه» است.
انتشار جدول زمانی مسابقات سراسری قرآن
جدول زمانی برگزاری فینال چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم منتشر شد که براساس آن، این رقابت‌ها از روز سه‌شنبه، ۱۰ مهرماه در اراک و مجموعه بزرگ کوه نور آغاز خواهد شد که طی روزهای دهم و یازدهم مهرماه مسابقات در رشته‌های معارفی، روز ۱۲ مهرماه رشته‌های هم‌سرایی، هم‌خوانی، اذان و دعاخوانی، روز ۱۳ مهرماه رشته حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و ترتیل و روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه نیز رشته‌های حفظ کل و قرائت در بخش آقایان برگزار می‌شود. همچنین، روز ۱۶ مهرماه نیز اختتامیه بخش آقایان برگزار می‌شود. از روز ۱۷ مهرماه نیز مسابقات بانوان آغاز و تا ۲۳ مهرماه در رشته‌های مختلف ادامه خواهد داشت.
اجرای طرح تربیت حافظان قرآن با حضور 4000 دانش‌آموز در تهران
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران از اجرای طرح تربیت حافظان این منطقه با پوشش چهار هزار نفری قرآن‌آموزان خبر داد. وی با اشاره به اینکه طرح تربیت حافظان منطقه شمال غرب تهران زیر نظر ۵۰ مربی قرآن مؤسسه دارالتقوی برگزار می‌شود، گفت: در این طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم محور فعالیت قرار گرفته و توسط مربیان مجرب به آنها آموزش داده خواهد شد.
معرفی رئیس جدید دارالقرآن بسیج
روز سه شنبه سوم مهرماه نیز مراسم معارفه رئیس جدید مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با حضور جمعی از مدیران این سازمان و نیز مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد. در بخشی از این مراسم سردار سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج، ساخت امت اسلامی را بزرگ‌ترین تکلیف این نهاد عنوان کرد و گفت: براساس نظام فکری مقام معظم رهبری در پرورش نیروی انسانی باید دو اتفاق رخ دهد، نخست اینکه کار و فعالیت‌ها رنگ الهی داشته باشد و در ادامه نیز خواص، زندگی علوی داشته باشند.
ظرفیت عظیم بسیج در عرصه قرآنی
همچنین در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه سازمان بسیج یکی از دو دستگاهی است که اگر در عرصه فعالیت‌های قرآنی موفق باشد، کل فعالیت‌های قرآنی نظام موفق خواهد بود، گفت: این سازمان می‌تواند ظرفیت عظیمی در امر مأموریت قرآن به‌دوش بکشد. در این مراسم همچنین از طرح «صراط» رونمایی شد.
تجلیل از عوامل 1452
مراسم تجلیل از عوامل برنامه‌ساز طرح تابستانی قرآن، کتاب زندگی(۱۴۵۲) و افتتاحیه طرح پاییزی این طرح صبح روز چهارم مهرماه با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد. شاه‌آبادی در بخشی از صحبت‌های خود در این مراسم، طرح قرآنی ۱۴۵۲ را عاملی مؤثر برای تسریع تحقق انس قرآنی جامعه عنوان کرد. همچنین دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در این مراسم نقش رسانه ملی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم را بی‌بدیل توصیف کرد.
برگزاری دوره آموزش قرآن برای کارکنان دولت
روز چهارشنبه از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد دو خبر در مورد آزمون سراسری حفظ قرآن کریم منتشر شد. یکی از این خبرها مربوط به برگزاری دوره آموزش حفظ و مفاهیم جزء 30 قرآن ویژه کارکنان دولت بود. در این خبر روز اول آبان‌ماه سال جاری به عنوان زمان شروع این دوره اعلام شده است. این دوره که با عنوان «آموزش سبک زندگی بر مبنای آموزه‌های دینی» است با محوریت حفظ و مفاهیم سوره‌های مبارکه «ناس» تا «زلزال» با رویکرد آموزش و انتقال مفاهیم سبک زندگی دینی برگزار می شود. تمامی کارکنان دولت و سایر علاقه‌مندان به‌شرکت در این دوره می‌توانند از اول آبان‌ماه همزمان با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir و ثبت نام در آن از محتوای این دوره الکترونیکی بهره‌مند شوند.
اعلام جزئیات آزمون سراسری حفظ قرآن
در خبر دیگری از این معاونت و با موضوع آزمون سراسری حفظ قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌ها از برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داد و گفت: بخش کتبی این آزمون روز پنجشنبه ١٦ اسفندماه و بخش شفاهی آزمون ١٨ تا ٢٤ اسفند ماه سال ٩٧ برگزار خواهد شد. این آزمون در چهار گروه امتحانی حفظ قرآن کریم در قالب ١٢ رشته، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در قالب دو رشته، سیره و معارف اهل بیت(علیهم السلام) در قالب سه رشته و آزمون‌های الکترونیکی با سه رشته برگزار خواهد شد.
اعلام اسامی داوران مسابقات سراسری قرآن
در آخرین روز این هفته نیز اسامی هئیت داوران فینال چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان اعلام شد. بر همین اساس 53 داور کشوری و بین المللی از روز دهم مهرماه در شهر اراک به امر قضاوت مسابقات خواهند پرداخت.

انتهای پیام

captcha