اخبار معارفی رسانه‌ها/ شهیدی که مانند مولایش بی‌سر و دست به آسمان پر کشید
کد خبر: 3747118
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷

اخبار معارفی رسانه‌ها/ شهیدی که مانند مولایش بی‌سر و دست به آسمان پر کشید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «شهیدی که مانند مولایش بی‌سر و دست به آسمان پر کشید»، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، 24 شهریورماه است.

اخبار معارفی رسانه‌ها/ شهیدی که مانند مولایش بی‌سر و دست به آسمان پر کشید

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبری با عنوان «شهیدی که مانند مولایش بی‌سر و دست به آسمان پر کشید» که مربوط به دیدار دیدار با خانواده شهید «محمد غلامی» است، یکی از اخبار مهمی است که طی امروز شنبه، 24 شهریورماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 24 شهریورماه و تا ساعت 14:30 تعداد 17 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و اغلب اخبار امروز این صفحه رنگ و بوی محرمی دارند.
با توجه به اینکه در ایام دهه اول ماه محرم و سالروز شهادت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان قرار داریم، اکثر قریب به اتفاق اخبار معارفی رسانه‌ها به حوزه عترت و اهل بیت(ع) مربوط هستند که صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز از این قاعده مستثنی نیست.
یکی از اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم که عنوان «خداوند امام حسین(ع) را در قرآن با تعبیر «عالّین» یاد می‌کند» دارد، مربوط به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه‌آبادی، رئیس مؤسسه غدیرپژوهی بوده و در بخش‌هایی از این گفت‌وگوی خواندنی آمده است: «حجت‌الاسلام و المسلمین سعید شاه‌آبادی، رئیس مؤسسه غدیرپژوهی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا در بیان فضیلت ازلی اهل‌بیت(ع) گفت: زمانی که خداوند آدم علیه‌السلام را خلق کرد و به ملائک گفت من در زمین خلیفه قرار دادم، ملائک لب به اعتراض گشودند و گفتند «أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ؛ آیا کسى را در زمین قرار مى‌دهى که در آن فساد کند و خون‌ها بریزد در حالی که ما تو را حمد و تقدیس می‌کنیم؟ منظورشان این بود چرا کسی را خلق می‌کنی که از نسل او در آینده خونریزی به پا می‌کند. در برخی روایات آمده منظور ملائک، ماجرای قتل امام حسین(ع)‌ بود.
وی افزود: سپس به آدم علیه‌السلام تمام اسماء را می‌آموزد؛ وَ عَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا؛ بعد یکسری مقولات را به ملائک عرضه می‌کند: «ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ»؛ سوال می‌کنم: خداوند چه چیزهایی را به ملائک عرضه کرد؟ اگر بگوییم اسماء را عرضه کرد، باید از ضمیر (ها) استفاده می‌شد و می‌فرمود (ثُمَّ عَرضَها)؛ در این صورت ضمیر (ها) به جمع مکسر اسماء باز می‌گشت در حالی که ضمیر (هُم) نشان از ضمیر عاقل است. یعنی موجودات عاقلی را بر ملائک عرضه کرد.
همین آیه را جلوتر می‌آییم؛ در انتهای همین آیه خطاب به ملائک می‌فرماید اگر راست می‌گویید مرا نسبت به این اسماء خبر بدهید و انباء کنید؛ أَنْبِئُونی‏ بِأَسْماءِ هؤُلاء؛ در اینجا مجدد شاهدیم از ضمیر جمع عاقل «هولاء» استفاده شده است لذا به افرادی خاص اشاره دارد نه اشیاء».
فارس
اولین خبری که صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی خود منتشر کرده، همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری، خبر تلاوت ترتیل صفحه 456 قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
همچنین، در ادامه نیز اخبار دیگری با عناوین «شهیدی که مانند مولایش بی‌سر و دست به آسمان پر کشید/ حسرت خداحافظی بر دل مادر»، «تلاوتی از محمود نوروزی/ آیاتی از سوره مبارکه لقمان» و «کرسی تلاوت و احیای قرآنی شب عاشورا در شهرری برگزار می‌شود»، بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که هر سه خبر نیز قرآنی هستند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «شهیدی که مانند مولایش بی‌سر و دست به آسمان پر کشید/ حسرت خداحافظی بر دل مادر» کرده که مربوط به دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «محمد غلامی» بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «دیدار با خانواده شهید «محمد غلامی» مقصد این هفته جامعه قرآنی با خانواده معظم شهدا بود که در هفدهمین دیدار در سال ۹۷ هیأتی متشکل از رحیم قربانی رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، حامد شاکر‌نژاد، قاری بین‌المللی قرآن و برخی از اعضای گروه محمد رسول‌الله(ص) به همراه نمایندگانی از رسانه‌های قرآنی خدمت این خانواده بزرگوار رسیدند.
شهید «محمد غلامی چیمه» ۹ اسفند‌ماه ۱۳۴۲ در تهران متولد شد، از همان کودکی با حضور در مسجد و جلسات قرآن، آیات الهی را فرا گرفت و از ایام نوجوانی به دیگران آموزش می‌داد.
پس از اخذ دیپلم به عنوان معلم ریاضی در آموزش و پرورش مشغول کار شد و در ادامه برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی به شاهرود رفت، اما در ادامه از تحصیل انصراف داد و راهی جبهه شد.
چهار بار اعزام و دو بار مجروحیت حاصل حضورش در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود و در تاریخ ۲۱ دی‌ماه ۱۳۶۵ در شلمچه و در جریان عملیات کربلای۵ به شهادت رسید».
مهر
«فراخوان ثبت نام قاریان و گروه‌های تواشیح در کاروان نور اربعین»، «مراسم اختتامیه مسابقات قرآن اورژانس‌های کل کشور برگزار شد» و «گلایه قاری بین‌المللی از تعطیلی جلسه قرآن در ماه عزای حسینی»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز در حوزه قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز طی امروز خبری با عنوان «گلایه قاری بین‌المللی از تعطیلی جلسه قرآن در ماه عزای حسینی» را منتشر کرده که مربوط به گلایه مسعود سیاح گرجی از تعطیلی جلسات قرآن در ایام محرم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مسعود سیاح گرجی از قاریان برجسته و ممتاز کشوری در صفحه شخصی اینستاگرامی خود از عدم توجه به قرآن در ایام محرم گلایه کرد.
این قاری قرآن در متن منتشرشده در صفحه شخصی خود نوشته است:
حسین جان!
پدر و مادرم به فدایت
شنیده بودیم دهان معلم قرآن را پر از جواهر و طلاکرده ای!
کجایی که ببینی دو ماه محرم و صفر، کاری را که تو دوستش میداری را تعطیل می کنند!!
قرائت قرآن که شب شهادتت به خاطرش مهلت گرفتی! انقدر برایت مهم بود که با سربریده هم بارها قرآن خواندی!
شاید به کمی تعدادمان نگاه می‌کنند شاید توفیق و یا عرضه برگزاری یک جلسه قرآن در هفته و در کنار اقامه عزایت را ندارند!!شور حسینی بدون شعور حسینی چه ارزشی دارد؟ با قرآن و عترت امتحان می شویم، کم کاری ما در مقابل ثقل اکبر و ثقل اصغر گریبانمان را خواهد گرفت...».
ایرنا
از یازده خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و اغلب این اخبار با توجه به ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان در حوزه عترت و اهل بیت(ع) منعکس شده‌اند.
ایسنا
هفت خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز که عناوین «پویش مردمی «من و حاج آقا»»، «مجالس عزاداری به محل تسویه‌حساب تبدیل نشوند»، «یاران سیدالشهدا، باطنی یگانه در عین ظواهر متکثر داشتند»، «انکار مقام شهادت و شهود از نشانه‌های منافقان است»، «عزاداری شب پنجم محرم در تهران»، ««لهوف»؛ روایت جنگ و اسارت کاروان کربلا» و «بررسی کهن‌ترین روایت از واقعه‌ کربلا»، دارند نیز تحت‌الشعاع عزاداری سید و سالار شهیدان منعکس شده‌‌اند و جایی در حوزه تخصصی قرآن کریم ندارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد یازده خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز در حوزه قرآنی قرار نداشته و اغلب مربوط به حوزه عترت و اهل بیت(ع) هستند.
این صفحه از باشگاه خبرنگاران طی مصاحبه‌ای به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، کارشناس مذهبی با موضوع ماه محرم‌الحرام پرداخته که در بخش‌‌هایی از این گفت‌و‌گوی قابل تأمل آمده است: «محرم ۹۷ فرارسید و عاشقان مشغول عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) هستند، اما نکته‌ای که قابل توجه است، اتفاقاتی است که در ایام عزای سیدالشهدا رخ می‌دهد. هر سال دشمنان اسلام در این روز‌ها ماجرایی را ترتیب می‌دهند؛ سال‌های اخیر ماجرای داعش تهدیدی برای پیاده روی اربعین بود و حالا امسال اختلاف میان ایرانی و عرب، برنامه اصلی دشمنان اسلام است».
ایبنا
«روایت تصویری سعید کیایی از مجالس روضه زنانه زیر ذره‌بین نقد»، «پژوهشی تاریخی داستانی از زندگی یاران امام حسین (ع)» و ««احضاریه» مهمان یازدهمین پویش کتابخوانی روشنا»، عناوین سه خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که این سه خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
میزان
چهار خبر با عناوین «عمو جان! دیدی با من چه کردند! »، «برگزاری نمایشگاه عکس «اهل حَرَم» در نگارخانه ملل»، «برآورده شدن حاجت عزاداران حسین(ع)/تحول در معنویت هر شخص، به نوعی قیام عاشورا است» و «وجود مبارک اباعبدالله از بدبختی دشمنان متاثر بود/حسین(ع) یکپارچه محبت است»، طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده که این اخبار نیز همگی در حوزه عترت و اهل بیت(ع) جای دارند.

انتهای پیام

captcha