بازدید ایمنی آتش‌نشانان از هیئت‌های مذهبی شیراز هر شب دهه محرم
کد خبر: 3745352
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱

بازدید ایمنی آتش‌نشانان از هیئت‌های مذهبی شیراز هر شب دهه محرم

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز از بازدید ایمنی این سازمان از هیئت‌های مذهبی هر شب دهه محرم‌الحرام خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، هادی قانع، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز امروز، 18 شهریورماه با بیان اینكه به‌منظور ایمن‌سازی تکایا و هیئت‌های مذهبی برنامه‌های مدون تنظیم و در حال اجرا است، گفت: با توجه به حوادث آتش‌سوزی در سال‌های گذشته و رسالت آتش نشانی در خصوص پیشگیری از حوادث، این سازمان به منظور پیشگیری از بروز هرگونه حادثه در اماکن مذهبی در ایام عزاداری دهه محرم پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.
وی افزود: سازمان آتش نشانی به‌منظور ایمن‌سازی و استانداردسازی تکایا، مساجد و اماکن مذهبی که در این ایام، مراسم‌های عزاداری سالار شهیدان را برگزار می‌کنند، همایش ایمنی جهت آموزش تمامی مسئولان هیئت‌ها و تکایا با موضوعات آموزش استفاده از خاموش‌کننده‌های دستی، ایمنی داربست‌ها و تجهیزات، ایمنی سیلندرها و اجاق‌های مخصوص طبخ غذا، آموزش نصب مناسب اتصالات و ادوات برقی، ایمنی درب‌های ورودی و خروجی و ظرفیت مناسب متصرفان و ... برگزار کرده و کارشناسان سازمان آتش‌نشانی نکات ضروری را به آن‌ها یادآور می‌شوند.
قانع اظهار كرد: همچنین چک لیست‌های ایمنی توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی تهیه شده است و بر اساس آن، طی دو نوبت هر ایستگاه آتش‌نشانی، منطقه تحت پوشش خود را مورد بازرسی و بازدید قرار داده و در صورت مشاهده ناایمنی تا مرحله برطرف کردن آن در مساجد، تکایا و اماکن مذهبی طبق چک لیست ایمنی تهیه شده اقدام می‌کند.
وی، علت برنامه‌ریزی‌های انجام شده را بروز حوادث آتش‌سوزی در سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: علی‌رغم بازدید ایمنی از این اماکن در سال‌های گذشته، باز هم ما شاهد بروز حوادث آتش‌سوزی بودیم که خوشبختانه به‌دلیل حضور نیروهای اطفایی آتش‌نشانی و نیروهای داوطلب آتش‌نشان در محل از گسترش حریق جلوگیری و آتش به سرعت مهار شد ولی امسال با تهیه این چک لیست و اجرای مستمر بازدیدهای هر شب تیم‌های پیشگیری نیروهای اعزامی از هر ایستگاه از محدوده تحت پوشش از بروز هر حادثه‌ای هر چند کوچک هم جلوگیری خواهیم کرد.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در خصوص موارد مورد بررسی در این چک لیست گفت: در این چک لیست کلیه موارد ایمنی از جمله استفاده از مصالح مقاوم در برابر حرارات، محل امن استقرار تکایا از جمله ورود اجباری عابرین در جاده و مسیر تردد خودروها در محل استقرار یا تأمین روشنایی کافی به منظور عبورخودروها، نصب فیوز اتوماتیک، در نظر گرفتن خروجی‌های اضطراری مورد نیاز، ایمن‌سازی و استفاده از سیستم‌های گرمایشی ایمن و تجهیزات پخت و پز ایمن از جمله مواردی است که هر ایستگاه معمولا چهار و گاهاً تا شش هیئت و اماکن مذهبی را بازدید کرده و تحت پوشش ایمنی قرار می‌دهد و مدیر ایمنی هر مرکز مذهبی مسئول رفع ناایمنی‌ها خواهد بود.
قانع در ادامه گفت: در شب‌های محرم در نقاط پرتردد شهر، اکیپ‌هایی از نیروهای آتش‌نشانی به‌طور مستمر به گشت‌زنی پرداخته و اوضاع ایمنی شهر را تحت کنترل قرار می‌دهند، ضمن آنکه در روزهای پایانی این ایام آتش‌نشانان در مقابل اماکن مذهبی شلوغ حاضر شده و تا پایان برنامه‌ها و عادی شدن اوضاع، مستقر خواهند بود.
وی لزوم رعایت اصول ایمنی در ایام عزاداری ماه محرم و مجالس مذهبی به ویژه تکایا و اماکنی که به‌صورت موقت برپا می‌شوند را مورد تأکید قرار داد و از مسئولان این اماکن درخواست کرد با اجرای ضوابط ایمنی، محل بی خطر و امنی را برای عزاداران فراهم کنند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز همچنین از شهروندان خواست که تا هنگام حضور در اماکن مذهبی و شرکت در مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) همکاری بیشتری با مسئولان اماکن مذهبی و نیروهای امدادی به ویژه آتش‌نشانان داشته باشند و در صورت بروز هرگونه حادثه و آتش‌سوزی، خونسردی خود را حفظ کرده و همزمان با تماس با سامانه 125 آتش نشانی به سرعت خود و سایرین به خصوص کودکان، افراد سالخورده و بانوان را از محل حادثه دور کنند.
انتهای پیام

captcha