مهم‌ترین نقاط ضعف در چرخه اقتصاد ایران
کد خبر: 3736864
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

مهم‌ترین نقاط ضعف در چرخه اقتصاد ایران

گروه شبکه‌های اجتماعی ــ حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه به ارائه نکاتی در زمینه اقتصاد پرداخت و بیان کرد: علت‌های متعددی وجود دارد که موجب رونق نیافتن اقتصاد در ایران است و مهم‌ترین نقطه ضعف نیز ابتدا در مردم و در ادامه از ناحیه مسئولان است.

به گزارش ایکنا؛ در کانال سروش حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران یادداشتی با عنوان «ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی» منتشر شده که در ادامه متن آن را می‌خوانید.

هر گونه تلاش فکری و بدنی در اسلام کار نامیده و هر کار فکری، اندیشه‌ای، عملی و معرفتی نیز کار محسوب می‌شوند. از نظر اسلام تلاش فکری و عملی که در مسیر سعادت انسان باشد کار است و با توجه به تاکید اسلام بر عمل، شرافت انسان به کار نیک بوده که ثواب بسیاری دارد، بنابراین به اندازه‌ای که افراد کار انجام می‌دهند ثواب برای آن‌ها نوشته می‌شود.

در فقه شیعه و اهل سنت برخی از کار‌ها واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام است. کاری که برای تأمین نفقه خانواده باشد و از راه حلال تأمین شود کار واجب شمرده می‌شود و کاری که افراد برای زندگی اشرافی‌گری انجام می‌دهند گرچه از راه حلال باشد، حرام است.

در اسلام هر شغل و هر کاری واجب نیست، ممکن است نفس کار حلال باشد، ولی نحوه کارکرد شاغل، منجر به درآمد حرام شود. انسانی که اهل کار بوده از سلامت جسمی برخوردار است و برای فرد ذهن سالمی می‌ماند که با کار کردن احساس عزت و شخصیت می‌کند.

کار موجب رشد ایمان انسان می‌شود انسانی که اهل کار و تلاش است پیوند ایمانی برقرار می‌کند و هیچ زمانی کار، انسان را از ایمان جدا نمی‌کند. هر چه عمل افراد خالص‌تر باشد اجر بیشتری نصیب فرد می‌شود.

فقرزدایی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی از آثار اجتماعی کار می‌باشد. اگر دانشگاهیان، کارمندان، کارفرمایان، کشاورزان مسئولیت خود را به طور صحیح انجام می‌دادند جامعه در دنیا به جایگاه واقعی خود دست می‌یافت.

کشوری که نسبت به دیگر کشور‌های جهان دارای بالاترین نقدینگی است چرا آمار بیکاری آن بالا است؟ دلیل این امر این بوده که عرضه از تقاضا بیشتر است، اگر نقدینگی در چرخه تولید به ثروت تبدیل شود با بیکاری در کشور مواجه نخواهیم بود.

نخستین ضعف مربوط به مردم است که حاضر نیستند سرمایه خود را در اختیار دیگران قرار دهند، بنابراین لازم است فرهنگ مشارکت در کار افزایش یابد تا حدودی مشکل بیکاری در جامعه برطرف شود. ضعف دیگر به مسئولان اقتصادی ارتباط دارد، ساختار‌ها را به گونه‎ای اصلاح کنند که به جای سوق دادن سرمایه به سمت سکه و ارز، سرمایه‌دار نقدینگی را در چرخه تولید مصرف کند، با این حال ساختار‌ها اشتباه است.تولید و درآمد ناشی از کشت گیاهان دارویی کم‌آب از درآمد نفت و دیگر انرژی‌ها بالاتر است. در استانی همچون چهارمحال و بختیاری که دارای زمین کشاورزی فراوان است لازم است گیاهان دارویی تولید شود و نقدینگی در این زمینه هزینه شود.

ضعف نخست از تنبلی ما، ضعف دوم از افرادی که دارای سرمایه بوده و حاضر نیستند دیگران را سهیم کنند و ضعف سوم ضعف ساختار‌ها است که ساختار‌های اقتصادی دولتمردان به سمت تولید نیست یا بسیار کم است.

انتهای پیام

captcha