احسان به ظالم نباید منجر به تداوم ظلم شود
کد خبر: 3736549
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

احسان به ظالم نباید منجر به تداوم ظلم شود

گروه شبکه‌های اجتماعی ــ مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی با تأکید بر این که ظالم نباید منجر به تداوم ظلم شود بیان کرد: اسلام می‌گوید اگر کسی از روی جهل و نادانی تجاوزی کرد، اوّل باید جلوی تجاوز را بگیری، در صورتی که نتوانستی جلوی او را بگیری، اگر ظلم او از روی جهل و در ارتباط با مسائل شخصی بود، گذشت کن، نه اینکه به او کمک کنی تا باز هم ظلم کند.

به گزارش ایکنا؛ در کانال تلگرامی مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی فایل صوتی کوتاهی با عنوان «احسان به ظالم نباید منجر به تداوم ظلم شود» منتشر شده که متن آن در پی می‌آید؛

اسلام نمی‌گوید اگر کسی به این طرف صورتت سیلی زد، طرف دیگر را جلو ببر، نخیر؛ اسلام این را نمی‌گوید. اسلام می‌گوید جلوی سیلی زدن را بگیر. یک وقت اشتباه نشود؛ این مسائل دقیق است. اسلام می‌گوید اگر کسی از روی جهل و نادانی تجاوزی کرد، اوّل باید جلوی تجاوز را بگیری، در صورتی که نتوانستی جلوی او را بگیری، اگر ظلم او از روی جهل و در ارتباط با مسائل شخصی بود، گذشت کن، نه اینکه به او کمک کنی تا باز هم ظلم کند.

اینکه گفته می‌شود شرط کمال عفو است یعنی این که به او احسان کنی، به این معنا نیست که به او نیکی کن تا او به ظلمش ادامه بدهد و از ظلمی که مرتکب شده خوشحال باشد و بگوید این ظلمی که ما کردیم، موجب شد این طور به ما احسان کنند.

اسلام نمی‌گوید که به ظلم کمک کن، می‌گوید، تو حقِّ شرعی داری که قصاص کنی، غرامت بگیری و ...، اما بعد از آنکه او پشیمان شد، برای اینکه او آدم بشود و دیگر به عمل گذشته‌اش باز نگردد تو از مسیر آدمیت و انسانیت وارد شو و او را ببخش و به او احسان کن، این ها با هم خلط نشود؛ و الا اگر انسان بداند که با عفو و احسان، ظالم بدتر می‌شود، معلوم نیست اصلاً جایز باشد.

انتهای پیام

 

captcha